Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Bogăţia care se arată

Orice ghid despre Veneţia ţine să precizeze chiar din start că faţadele Palatelor aşezate de o parte şi de alta a Canale Grande diferă spectaculos de partea dinspre uscat.
Totul e lux şi lumină, eleganţă şi frumuseţe“ – declară Charles Diehl în eseul său despre Veneţia despre partea vizibilă de pe Canal.

Partea care nu se vede e banală, dacă nu chiar mizeră.
Canale Grande e un fel de Calea Victoriei a Veneţiei. Sau, mă rog! pentru a rămîne în lumea de dincolo de Tisa, un Champs Elysée al Veneţiei.

Azi, pe Canale Grande trec taxi-boaturi şi vaporetto ale ACTAV, un soi de RATB al Veneţiei.
Pe vremuri însă, între secolele XII şi XV, Canale Grande era artera pe care circulau bărcile lumii bune.
Şi celor care treceau pe Canalul Grande într-o promenadă suis-generis fiecare proprietar ţinea să le ofere un Palat cît mai dihai.

Ca şi la Florenţa, ca şi la San Giminiano, ca să mă refer doar la ultimele oraşele-stat ale Italiei văzute de mine, locuinţa e mai mult expresia nevoii de a te da mare decît expresia nevoii de a avea un acoperiş asupra capului.
Mărimea, bibilurile exterioare, grosimea zidurilor sînt tot atîtea elemente menite a transmite celor din jur vestea că proprietarul s-a ajuns.
Casa devine astfel, alături de îmbrăcăminte, instrumentul de exteriorizare a bogăţiei.
Ce folos că ai bani dacă lumea din jur nu ştie că ai.

Găsim astfel explicaţia unei realităţi dub tranziţia românească:
Îmbogăţiţii peste noapte s-au grăbit să-şi comande vile, ba chiar şi palate. Împreună cu maşinile şi yahturile de lux, casele cît mai mari, cît mai impunătoare, cît mai pompoase sînt pentru îmbogăţiţii tranziţiei mijlocul prin care arată celor din jur că ei s-au ajuns.

Există, totuşi, o diferenţă, şi încă una majoră, faţă de bogaţii Florenţei şi ai Veneţiei.
Cu deosebire la Florenţa, bogăţia se comunică mai ales prin frumuseţea artistică a edificiului.
La îmbogăţiţii tranziţiei băştinaşe, această grijă lipseşte.
De aici spectacolul căsoaielor pe cît de mari, pe atît de prost gust.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Bogăţia care se arată”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *