CCR a respins definitiv candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidenţiale>

Alexandr Soljenițîn: Căderea rușilor sub bolșevici a convenit Occidentului

Antisemitismul artificial. Că antisemitismul e încercarea de a deturna o nemulțumire populară de la malul real, către care se îndreaptă, spre unul inventat, pentru a-l proteja pe primul, s-a mai spus. Înfățișarea evreilor drept sperietoare se întemeiază, în același timp, pe nevoia de a găsi o explicație simplistă unor probleme adevărate. Cum să spui ignorantului că relele își au cauza în complicații economice profunde? Economia e ceva abstract, pe care mintea sa îngustă n-o poate pătrunde. Această minte înțelege doar ceea ce se vede cu ochii și se gustă cu limba. De aceea, partidele demagogice, gata să cîștige capital din orice, chiar și din prelucrarea baligii intelectuale umane, au ales întotdeauna o sperietoare concretă. Ceva care poate fi descris cu o peniță rudimentară. Cioplită nu în aur, ci în piatra omului primitiv. Această sperietoare e evreul. De aceea, antisemitismul unor partide trădează un dispreț profund față de popor. El are drept premisă incapacitatea oamenilor simpli de a pricepe lucruri subtile. El îl imaginează pe destinatar – cetățeanul băgător de voturi în urnă – ca pe un primitiv cu mintea mereu în siestă. Acest adevăr a mai fost spus. Într-un articol din „Seara”, 12 iulie 1913, „Cînd va reînvia Cahalul?”, pamfletarul Arghezi îi dă un veșmînt nou, strălucitor, în stare să ni-l vîre în cap pentru totdeauna. Totul a pornit de la niște articole prin care scriitorul lua apărarea evreilor înjurați prin alte jurnale. Drept urmare, deținătorul tabletei publicistice din „Seara” primește numeroase omonime injurioase. Lor înțelege scriitorul să le răspundă astfel:

„Se petrece cu evreii ceea ce s-a petrecut cu iezuiții. Ignoranța și reaua-voință au nevoie de cîte o sperietoare care să le slujească înainte de a se propaga lor ca un soi de putere; de cîte o icoană de paie și cîrpe. Teroare iezuitică a fost speculată riguros de către o așa-zisă liberă cugetare. Însă cum iezuiții dispăruseră de mult și s-a remarcat lipsa lor de realitate, grosul ducea lipsă de un idol, și personajul cel nou s-a înfățișat în comedia populară a societății, subt liniile și contururile unui jidov cu barbă, cu perciuni, bețiv de sînge creștinesc. Căci aceleași spirite au fost ieri antiiezuitice și sînt și azi antisemite. Cînd nu vor mai fi evrei, o să se născocească altceva, o ființă nouă, care să corespundă la mentalitatea staționară a unei anume calități de inteligență”.

Excepțional acest pasaj!

*

Întrebare. În Chestiunea rusă la sfîrșit de secol XX, Aleksandr Soljenițîn răspunde la o întrebare pe care mulți nici măcar nu și-au pus-o: de ce n-a intervenit Occidentul în 1917, pentru a lichida lovitura de stat bolșevică? Uneori, o întrebare poate fi mai importantă decît răspunsul. Pentru că ea, întrebarea, joacă rolul unei găleți cu apă răsturnate peste țeasta unuia cufundat în somn. Respectivul sare în sus și începe să vadă limpede ce se întîmplă în jur. O întrebare la care nu ne-am gîndit ne poate trezi din amorțire. Și sub lovitura ei de măciucă, gîndurile noastre prind a alerga în toate părțile. Într-adevăr, de ce n-a intervenit Occidentul? Era atît de greu să-i dea gata pe bolșevici? Firește că nu. Rebeliunea lor putea fi curmată a doua zi după lovitura de stat. Ca să nu mai spunem că bolșevicii au fost obligați să se angajeze într-un război civil. Oricînd, adversarii lui Lenin puteau fi ajutați masiv de către Occident. Iată, așadar, că întrebarea se apropie de răspuns. Naște alte și alte întrebări. Cu tăioșenia-i specifică, Aleksandr Soljenițîn răspunde: pentru că Occidentul avea tot interesul într-o Rusie comunistă. Sfîrșitul Primului Război Mondial a însemnat și începutul împărțelii între puterile învingătoare. Aflată sub comuniști, Rusia a fost exclusă de la hăcuirea prăzii. De aceea, Occidentul n-a intervenit:

„Căderea Rusiei sub bolșevici le-a fost cum nu se poate mai convenabilă aliaților. Rusia fusese exclusă astfel de la împărțeala rezultatelor victoriei”.

În același timp, pericolul bolșevic a soluționat, între cele două războaie mondiale, multe dintre problemele guvernelor europene. Cele aflate în fruntea țărilor vecine cu URSS au găsit în primejdia expansionismului moscovit pretextul pentru a nu rezolva gravele probleme sociale ale momentului. Stînga și sindicatele au fost rapid identificate – și în cazuri pe nedrept – cu partidele comuniste care, în prostia lor, ajunseseră să se declare instrumente ale expansionismului moscovit. Dacă bolșevismul ar fi fost lichidat de la început în Rusia, nu era exclus ca în Europa să se fi dezvoltat comunismul. Comunismul în varianta preconizată de Marx și Engels. Astfel că victoria comunismului de tip leninist în Rusia s-a dovedit pînă la urmă o nenorocire pentru comunismul însuși.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

2 comentarii pentru articolul „Alexandr Soljenițîn: Căderea rușilor sub bolșevici a convenit Occidentului”

  • Buna analiza si sinteza :

    As vrea totusi sa va atrag atentia asupra unui aspect legat de filozoful Karl Popper (stiu ca ati urmat facultatea de filozofie la Cluj si poate veti putea aborda subiectul la un momentdat):

    Astazi Romania e o tara captiva luata ostatica de numeroasle structurile nonguvernamentale, ong’urile si oamenii politici formati in idiologia lui Karl Popper (Soros).
    Soros fiind doar un tip cu foarte multi bani ce si-a propus ca scop in viata implementarea a ceea ce a inteles el din filozofia lui Karl Popper (mentorul sau la London School of Ecnomics).

    George Soros se considera „discipol” al idiologiei marelui filozof englez de origine austriaca Karl Popper (critic al lui Karl Marx (comunismul) si Platon (republica)).
    Pentru a intelege dorinta lui Soros la nivel european/mondial, trebuie cunoscuta viziunea lui Popper asupra lumii, principiile sale filozofice.
    Popper a scris lucrarea „Open Society and it’s enemies” in timpul celui de’al 2lea razboi mondial si a publicat’o in 1945.
    In viziunea acestuia, organizarile sociale / societatile umane se impart in doua mari categorii : closed (intolerante, autoritare, dicatoriale, tiranice) si open (tolerante, democratice, liberale, progresiste).
    O alta lucrare de capatai a lui Popper este conceptul filozofic „Paradox of tolerance” :
    – In care chiar si o societate toleranta poate fi (si e bine sa fie) intoleranta cu elementele care’i pun in pericol insasi principiile liberale de functionare.
    Paradoxul rezida in aceea ca o societate care promoveaza toleranta de opinie si libera expresie, in anumite conditii poate si trebuie sa le suprime sa le anuleze/interzica !
    Totul pentru un scop nobil : acela de a pastra „Societatea deschisa / Open SOciety” la critica de orice fel, la idei progresiste ce imping societatea inainte si la toleranta dar nu fata de intoleranti!
    Paradoxul tolerantei este un concept filozofic care sugereaza ca, daca o societate extinde toleranta si la (cei presupusi ca fiind) intoleranti, aceasta risca sa permita eventuala dominatie a intolerantei; subminând astfel însusi principiul tolerantei.
    Aceasta poate explica situatia actuala din Romania.
    Totul rezida in CINE da definitia „tolerantei” si in CE consta aceasta !

    Toleranta are sinonimul „suportare” – adica aleg sa am rabdare pana la o vreme sau pana la o limita.
    Toleranta difera de conceptul de „Iubire” crestina ce poate merge pana la sacrificiul de sine (sa ierti de 7*7 fratelui) pentru iubirea omului dar nu a pacatului/faradelegii.

  • Unii i-au numit chiar iudeo bolsevici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *