Descuiate după căderea comunismului, arhivele secrete au confirmat un adevăr pînă atunci doar bănuit de specialiști: comunismul și-a avut legile sale de destin, unele aparținîndu-i în exclusivitate, altele șterpelite de la politică în general. Nu e vorba, indubitabil, de așa-zisele legi obiective ale dezvoltării despre care se spune și se scrie că au încolțit și s-au copt în capetele celor trei clasici ai marxismului, Marx, Engels, Lenin, ci de legile atotstăpînitoare ale bătăliei pentru putere din interiorul fiecărui partid comunist. O asemenea lege, împrumutată de la Revoluția franceză, e cea potrivit căreia făuritorul unui mecanism de zdrobire a omului sfîrșește prin a fi tăiat, mărunt-mărunt, de roțile dințate ale mașinăriei meșterite sau doar mînuite de el.
Sfîrșitul tragic și-a pus pecetea asupra întregii vieți a lui Lucrețiu Pătrășcanu. Faptele de pînă atunci ale liderului comunist au fost selectate și chiar prelucrate de incendiul produs în sufletul fiecăruia dintre noi de o moarte nedreaptă. Această lege a dezastrului uman ne-a făcut să uităm cine a fost, la un moment dat, Lucrețiu Pătrășcanu: ministrul Justiției în guvernul prezidat de dr. Petru Groza. Sub oblăduirea sa au avut loc procesele „criminalilor de război“ și ale fruntașilor țărăniști. Adică tot atîtea momente de grosolană încălcare a celor mai elementare reguli ale Justiției. Indiscutabil, procesul Pătrășcanu a fost un fals de la un capăt la altul. Putem însă spune altceva despre procesul lui Iuliu Maniu, Ion Mihalache și al altor lideri PNȚ, din a doua jumătate a anului 1947? Lucrețiu Pătrășcanu întruchipează astfel una dintre realitățile comuniste: făuritorul mecanismului strîmb cade el însuși victima mecanismului. E ceea ce s-a întîmplat și cu faimoșii șefi ai poliției secrete sovietice: Ejov, Iagoda, Beria. După ce au trimis milioane de nevinovați în lagăre sau la zidul plutonului de execuție, au sfîrșit prin a fi ei înșiși arestați, judecați strîmb și executați.
Istoria comunismului e orînduită însă și o de altă lege: cea a țapului ispășitor. Nu se poate spune că e o descoperire a bolșevismului. „Țapul“ pe a cărui spinare e aruncată povara responsabilității se întîlnește nu numai în politică, dar și în viață. Comunismul a dat însă acestei legi o încrîncenare supraomenească.
În istoria comunismului românesc, întruchiparea perfectă a țapului ispășitor o reprezintă Ana Pauker. După ce a fost înlăturată de la putere, în 1952, fosta lideră comunistă a devenit pentru Gheorghiu-Dej groapa de gunoi a tuturor păcatelor comuniste. Totul a început din clipa cînd Dej, pentru a se salva de la presiunea lui Hrușciov de a trece la destalinizare, a afirmat că în România procesul avusese loc deja. El invoca, în acest sens, „demascarea devierii de dreapta“, din mai 1952. Printr-o abilitate demnă de invidiat, Gheorghiu-Dej a pus în cîrca Anei Pauker toate crimele unei perioade în care el fusese, totuși, șeful partidului: colectivizarea forțată, procesele politice etc. Deși avea să moară abia în vara lui 1960, Ana Pauker a continuat să joace – din perspectiva lui Gheorghiu-Dej et Co. – rolul statuii nu numai răsturnate prin lovitura cu cotul, dar și spartă, bucată cu bucată. Ori de cîte ori se punea problema destalinizării, propagandiștii oficiali lansau o nouă campanie împotriva Anei Pauker.
Ipostaza de țap ispășitor n-a ocolit-o pe Ana Pauker nici după moarte. Cu toate că și-a concentrat atenția în vederea demolării sistematice a lui Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceaușescu a folosit-o și el pentru salvarea sistemului. Culmea e faptul că și după decembrie 1989, cînd ne așteptam la trezirea deplină a lucidității, Ana Pauker a fost folosită în ipostaza de țap ispășitor. Naționalist-comuniștii au invocat originea etnică a Anei Pauker pentru promovarea tezei absurde a lipsei de responsabilitate a comuniștilor români față de crimele din anii dictaturii.
Pai sa indreptam nedreptatea ce i s-a facut „tovarasei Ana „! Propun sa-i ridicam o statuie si sa botezam un bulevard cu numele ei . Mai persista o singura temere : daca Institutul Wiesel se va opune ?
Amintitul număr al „Dosarelor Istoriei” rămâne, oricum, un mănunchi de contribuții istoriografice notabile, mustind de informații arhivistice inedite până în acel moment, nu mai puțin de interpretări novatoare, și unele, și celelalte în relație cu personajul supus anchetei de specialitate. Au semnat nume de greutate ale cercetării istorice din orizontul nostru – aparținând diferitelor generații -, cum ar fi: Gh. Buzatu, Florin Constantiniu, Mihail E. Ionescu, Mihai Pelin, Cristian Sandache, Ovidiu Bozgan, Adrian Coroianu,
Mircea Chirițoiu ș. a. Citarea constantă – din 1997 încoace – a majorității contribuțiilor lor în literatura de specialitate este cea mai bună dovadă a valorii perene a acelor veritabile studii istoriografice. Și nu a fost, nici pe departe, o situație singulară a existenței revistei „Dosarele Istoriei” (cu apariție lunară, august 1996-martie 2007, 127 de numere).
Din articolul original – reluat aici, după aproape 28 de ani! -, autorul a eliminat ultimul paragraf, din care reieșea fără niciun dubiu unde a fost publicat. Anume, în revista „Dosarele Istoriei”, an. II, nr. 8 (13), 1997, pp. 2-3, număr tematic intitulat „Mit și adevăr: Ana Pauker”. Firește, fiecare autor are dreptul de a proceda cum dorește cu producția sa mai veche sau mai recentă, dar, o întrebare (ținând de onestitate) persistă: de ce, oare, în acest caz, articolului îi este eludat locul primei apariții, in vreme ce, în alte părți ale blogului de față, editorialele aceluiași autor, publicate cu ani și ani în urmă în „Evenimentul zilei”, sunt reproduse tale quale și cu toate elementele bibliografice de identificare?