Agenția Internațională pentru Energie Atomică, îngrijorată că Israelul ar putea viza instalațiile nucleare iraniene

Arhiva Afectivă. Kremeș antririd (întâmplări din începuturile tranziției și privatizării)

Magazinul Brandoosha Cosmetics era situat în partea centrală a orașului, undeva aproape de intersecția bulevardului Eroilor Împiedicați cu fosta stradă Soldatul sovietic Ribionka, actualmente cunoscută ca strada Presupusului vot Democratic.

Cei care au reușit să recondiționeze, în chip minunat, spațiul fostei franzelării și să îl transforme în cel mai bine aprovizionat rai al cosmeticalelor, nu erau alții decât nora și fiul fostului franzelar, într-o excelentă asociație cu farmacistul Mojăreanu. Tot el a fost cel care i-a sfătuit pe franzelari să cumpere sediul de odinioară al parfumeriei Violetta și să-și deschidă acolo o patiserie.

Acum ar putea, în mod absolut firesc, să se întrebe cineva de ce nu a rămas fiecare pe locul său: franzelăria la locul ei, parfumeria, idem. Păi, răspunsul ar veni rapid precum spirala din reclama balsamului pentru firul de păr degradat, transformat instantaneu în fir lucios și sănătos – nu au rămas pe locul lor, deoarece nu era rentabil, punct.

În paradisul cosmeticelor, încă de la intrare, vizitatorul este primit cu o amabilitate, dublată de o agresivă și profesională tandrețe. Deocamdată însă, magazinul este închis. E abia ora șapte, orașul încă picotește. Becul rotitor oranj, cu multiple fațete, sursa imaginii feerice din timpul nopții, cel ce punea în valoare vitrina încărcată cu flacoane răspândite prin falduri de mătase aurie, a devenit brusc șters și inutil în concurență cu imperturbabila lumină a zilei.

E o splendidă dimineață de iunie.
În zona vitrinelor, o femeie stropește trotuarul cu un fost recipient de suc, plin până la jumătate cu apă. Flaconul de plastic, devenit stropitoare ad-hoc, fusese perforat în două trei locuri lăsând apa să curgă împrăștiat. Femeia stropește cu răbdare asfaltul din fața magazinului, iar mișcările ei coregrafice amintesc dansul fetelor de la Căpâlna.
În dreapta și în stânga magazinului de cosmetice nu mai sunt case. Au rămas, în schimb, două spații goale, marcate din loc în loc de resturi de metal și gresie, vestigii ale fostelor buticuri pe care primăria le-a desființat, după intrarea în vigoare a legii proprietății nr 6226 din 0203, anul indescifrabil.

Bang, bangg, banggg. Clopotul ceasului a atacat primele măsuri ale semnalului de deschidere al magazinului, un remix destul de reușit după cunoscuta cântare „Ţăranul e pe cîmp”. Ideea cu remixarea i-a aparținut tot farmacistului Mojăreanu, care avu astfel prilejul să lanseze primul său mp3 cu demo-uri prelucrate de el în perioada armatei, petrecute undeva lângă Drăgășani. Pe vremea aceea, Mojăreanu purta blugi evazați, avea toată colecția Burda pentru bărbați şi răspundea la apelativul-poreclă „Excipiens”. Astăzi, însă, fostul Excipiens este mai mult decât atât, este un concentrat de forță, un munte de idei, o mixtură emanând mereu soluții ingenioase, eficiente.
Deviza lui a fost și a rămas: „Avântul nu e întotdeauna sincron cu prăbușirea”. Da, el e sufletul și inima afacerii Brandoosha Cosmetics.

Marile uși de sticlă s-au deschis și imediat vânzătoarele s-au pornit pe zâmbit ca la un semn. Încă nu intrase nimeni în magazin, dar ele zâmbeau cu intermitențe amintind printr-o translare de loc forțată, de becul oranj, ce luminase vitrina în toiul nopții. Una dintre vânzătoare are un zâmbet ceva mai prelung, „consecință firească a lipsei controlului fălcii drepte, încă anesteziate, în vederea recentei extracții a măselei de minte”(conform copiei xeroxată în trei exemplare a certificatului medical, întocmit de un văr felcer). Motiv pentru care respectiva vânzătoare are indicația să stea spre client numai cu profilul agreabil, pentru a nu tulbura prestigiul firmei și pentru a păstra la un nivel cât mai favorabil cota încasărilor.

Doamne, domnișoare și chiar vreo doi domni intrară în magazin cu o oarecare sfială. Produsele etalate și întreaga scenografie a prezentării inhibau vizitatorul, făcându-l să se simtă mic, împuțit și inexpresiv. De o parte şi de alta a intrării sunt vitrinele înalte cu parfumuri bărbătești, însoțite de reclame mari cu efebi zâmbitori, plesnind de sănătate, total indiferenți la privirile admirative ale câtorva fete intrate să întrebe dacă „domnișoara Aneta e azi în tura de dimineață”.
Rotonda cu produse pentru doamne este flancată de un fel de mini copac al desăvârșirilor industriei cosmetice. Pe un alt eșafodaj stau rânduite tot soiul de truse ce țin de perfecțiunea machiajului pentru diferitele ocazii: zi, amurg, seară, noapte. Aici, vizitatoarele pot afla că există mai multe tipuri de farduri: rezistente la apă, aer, intemperii, rezistente la stat pe loc în spații aglomerate, cu film protector pentru mers la piață în soare dogoritor, pentru doamnele care bat covoare, hidratante pentru ten uscat, antirid pentru doamnele de vârstă înaintată etc. Referitor la vârsta înaintată, tot în acest magazin se poate afla că ridurile apar între 11 și 14 ani la fete și 39 ani la băieți.
Vânzătoarele zâmbărețe se grăbesc să explice clienților care e gama de produse pentru menținerea tinereții și vioiciunii, expresia „veți avea o piele mai fermă” repetîndu-se în diverse tonalități.

În fața vitrinei cu creme de zi și de noapte se oprește o doamnă în vârstă, scundă şi plinuță, vorbind cu un ușor accent din nordul țării. Este întâmpinată cu voioșie : Doamna Kovacs, scuze, Neguţ, ce bine-mi pare că vă văd, cu ce vă pot fi de folos? Doamna (fostă Kovacs), actualmente Neguţ, începe o conversație: draghe am reuşit se stringem bani ke se cumperi kremeş ala care face bine in două timpe şi harom mişcarile! Suntem forte fericite şi abie şteptem se ducem acase şi se incepem tratamentaţia! Vănzătoarea, schiţă un surîs uşor smucit de restul anestezicului şi întrebă cu multă amabilitate: Despre ce cremă e vorba, scumpă doamnă? Aveţi vreo preferinţă sau doriţi să vă arăt ultimele mostre care ne-au venit de curând? Nu draghe, continuă doamna Kovacs, actualmente Neguţ, eu vrea se dai la mine kremeş antirid aia, cu telecomande. Vânzătoarei surâsul i se schimbă din dulce în sălciu şi, încurcată puțin de situație, se aplecă spre clientă șoptind amabilă: Imediat vă servim, așteptați puțin. Iolvan, şteptem, da nu multe timpe. După câteva momente apăru chiar șefa magazinului: Bună ziua. Spuneți-ne ce marcă vă interesează, doriţi o gamă anume, un set?

Ah! Nu știe exactul, dar incerc se descrie cum vezut la tv. De kite ori este un filmul poliţist, cu suspansul, apar reklam asta, tocmai kind moment important, inţelegeţi? Forte deştept reklam ştie kind se uite mai atent oamenile, şi atunci se bagă! Ochii şefei urmăreau gesturile şi încântarea de pe faţa buhăită din care ochişori hipertiroidieni rulau reconstituirea faimoasei reclame antirid.
Uite la mine: fetiţ acela din reklam era cu aşa un faţe şifonat, serake de el. Dar, vine un music duios şi indate intre prin fereastre multe florile şi frunzele apoi cutia cu kremeş care se transforme, pak, intr-un telecomande, iar fetiţ apase pe el şi fertig! Nu mai are nici un creţitur pe figur! Das ist fantastik ! Și eu adus bani se cumper acum acest kremeş. Scuzaţ, eu ştie ke aici kremeş e un prejitur, eu nu vrea prejitur, eu vrea krem antirid! Daţi la mine un box! Și se spuneţi dake telecomande e inclus in preț or nu.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii