La Düsseldorf, pe o ploaie măruntă, zisă în România, cîinoasă, un ins pricăjit ne aţine calea cu vădita intenţie de a ne convinge să luăm un afiş din maldărul ţinut sub braţ. Neamţ veritabil, ghidul nostru trece mai departe nepăsător, fără să-l ia în seamă. Rămaşi puţin în urmă, ezităm între tendinţa de a mai face rost de un afiş pe gratis şi necesitatea de a ne supune străvechiului principiu al oricărei călătorii în străinătate:
În momente ambigue, fă şi tu ce face ghidul!
Biruie, în cele din urmă, principiul şi, drept urmare, o rupem la fugă după ghid. Aflaţi la o distanţă suficientă pentru ca insul cu pricina să nu ne mai poată ajunge din urmă, realizăm, deodată, pericolul prin care tocmai am trecut:
Afişele respective se dădeau contracost, nu pe gratis!
Căci, aşa cum ne explică ghidul, aplombul proprietarului lor provine din conștiința că aparţine unei vaste acţiuni de strîngere de fonduri organizată în acea zi de Asociaţia pentru ocrotirea cîinilor de casă. Într-adevăr, nu departe de noi, în plină stradă, cîţiva inşi se învîrtesc, ţinîndu-se de mîini, în jurul unei cuşti din carton cu gratii, care închide, propagandistico- didactic, un dulău de pluş. Feţele lor plimbîndu-se în cerc au ceva din încîntarea cu care se învîrteau cîntînd, în jurul focului de tabără, pionierii noştri.
În Germania şi în Vest, în general, asociaţiile şi organizaţiile curg cu nemiluita. Occidentalii, spun specialiştii, manifestă o plăcere nebună de a se aduna în asociaţii şi organizaţii. Uneori ele exprimă nevoia imperioasă de a lua, imediat şi definitiv, atitudine faţă de ceva. La Lyon, ni s-a relatat, într-una din zile, călătorii care aşteptau să meargă la Marsilia au organizat imediat, pe peronul gării, o organizaţie de luptă împotriva faptului că trenul întîrzia. Chiar dacă fără o istorie glorioasă, dat fiind că sosirea trenului a dus la desfiinţarea ei, organizaţia a desfăşurat o intensă activitate în rîndul călătorilor, reuşind să-l atragă în rîndurile ei chiar şi pe şeful gării.
Alteori, asociaţiile şi organizaţiile sînt o formă academică de eludare a principiului „time is money”. Dat fiind că multe congrese şi adunări generale se ţin în restaurante, ca să-şi permită o escapadă la o bere, neamţul intră imediat în rîndurile unei organizaţii. A bea o bere în cadrul unei adunări generale extraordinare îţi dă senzaţia reconfortantă că nu pierzi timpul. După înfiinţare, o asociaţie trece printr-un moment dramatic şi obligatoriu:
Să aducă la cunoştinţă marelui public că a fost înfiinţată şi, mai ales, că are nevoie de fonduri.
Pagini: 1 2
Lasă un răspuns