Florin Cîțu: „Am convins o Românie să fiu premier, cred că e mai simplu să conving niște colegi să mă susțină la șefia PNL”

Bicicleta – Mercedesul olandezilor

De ce preferă olandezii bicicleta?

Bicicleta e vehiculul Olandei. Între olandez şi vehiculul pe două roţi toţi călătorii cultivaţi fac o legătură indisolubilă. La noi, de exemplu, M. Sadoveanu, cel care a fost în Olanda în 1927, pe banii statului, a consumat vreun chil de cerneală tipografică pentru a descrie pasiunea ciclistă a olandezilor. Ghidurile, care spun totul despre un popas, de te întrebi de ce mai e nevoie de tratate de geografie, ori de studii de psihologie colectivă, simt nevoia să deschidă o amplă paranteză dedicată bicicletei în Olanda. Călătorului străin i se pun astfel la dispoziţie bogate informaţii despre cum poate să-şi aducă cu el bicicleta în timpul concediului. Se spun în astfel de biblii ale turistului numeroase lucruri interesante. Că, de exemplu, bicicleta poate fi transportată cu avionul sau cu trenul; că olandezii practică frînarea cu repedalare şi nu cu instrumentul de lîngă ghidon; că farurile trebuie ţinute aprinse începînd cu o jumătate de oră înaintea asfinţitului şi cu o jumătate de oră înaintea răsăritului; că poţi închiria biciclete în Olanda contra paşaport şi, uneori, a unei sume de bani drept garanţie.

De fenomenul bicicletelor închiriate m-am convins şi eu, întîlnind pe străzile Amsterdamului numeroşi călători chinuind o bicicletă ce avea în coarne un disc în care se fălea un adevăr existenţial:
Mac Bins. Amsterdam – oraşul bicicletelor.

Călătorilor pasionaţi de bicicletă, Amsterdamul le oferă un ghid şi, mai ales, excursii colective sub genericul:
Să cunoaştem Olanda pe bicicletă!”.

Locul de cinste al bicicletei e confirmat şi de arterele special croite pentru biciclişti, de semafoarele în hotarele cărora o bicicletă devine pe rînd roşie, galbenă şi verde, de parcările uriaşe dedicate acestui vehicul, cum ar fi cea de trei niveluri de la Centraal Station, de un ghid care reglementează transportul bicicletei cu trenul.

Parcări uriaşe, tichete speciale de dus bicicleta cu trenul şi cu avionul, semne de circulaţie specifice, organizaţii extrem de puternice. Sînt acestea, toate, dovada că bicicleta e, în Olanda, ceea ce e maşina în America. Doctorii docenţi în sufletul omenesc susţin sus şi tare că bicicleta e vehiculul olandez preferat, deoarece ţara e plată ca fundul unei farfurii pentru friptura în sînge sau ca fundul de lemn pe care se răsturna cîndva mămăliga românească.
Poate fi şi asta o explicaţie.

Eu cred însă că adevărata explicaţie e alta. Şi am găsit-o, cum era şi de aşteptat, printr-o atentă cercetare la faţa locului. Am observat astfel că la Amsterdam există şi maşini. Nu atît de multe ca bicicletele, dar există. Maşinile sînt totdeauna corect parcate. Maşinile aşteaptă cuminţi la stopuri. Maşinilor li se dă peste bot cînd vor să pătrundă pe o străduţă îngustă. Nu mi-a fost prea greu să-mi dau seama de cîtă libertate se bucură un biciclist faţă de un conducător auto. Biciclistul poate lăsa bicicleta unde-l taie capul. Sînt rare cazurile cînd vehiculul e ridicat din locul interzis parcării. Biciclistul poate merge pe unde-i pofteşte inima: pe străduţe strîmte, pe marginea canalelor, pe aleile parcurilor. Lesne de priceput de ce olandezii preferă maşinii bicicleta. Mai nemţi decît nemţii în materie de disciplină, găsesc în mersul pe bicicletă spaţiul libertăţii care le lipseşte în toate celelalte situaţii. Şi mai-marii Olandei, neliniştiţi că prea marea strînsoare poate naşte explozii, i-au lăsat olandezului prilejul necesar de libertate, de făcut de cap, care e mersul pe bicicletă.

Ca să te convingi, e suficient să mergi pe jos cîteva zile la rînd prin Amsterdam. Dacă eşti slab de inimă, s-ar putea s-o mierleşti. Asta pentru că tocmai cînd ţi-e lumea mai dragă tresare lîngă tine soneria unei biciclete. Dacă eşti cu gîndurile în altă parte şi nu sari imediat în lături, cu părul zbîrlit şi cu ochii bulbucaţi de groază, ai toate şansele să fii trîntit de biciclistul care te-a avertizat şi, în consecinţă, nu catadicseşte să frîneze. Ar putea face aşa ceva un automobilist? Evident, nu! Un automobilist nu va da peste tine, chiar dacă te-ai oprit în mijlocul carosabilului şi, la claxonul lui, îi arăţi degetul, indecent. Poate, cel mult, să oprească, să se dea jos şi să-ţi cîrpească două palme. În nici un caz nu poate să apese pe accelerator! Asta în timp ce biciclistul olandez dă şi mai tare din pedale. La fel, spre deosebire de maşini, bicicletele nu opresc la stop:
Sar ca nişte căpriţe pe trotuare sau muşcă iarba din parcuri cu o roată.

Şi, încă ceva: la tîrgul de vechituri din fiecare duminică, din Nieuwmarkt, am văzut o chinezoaică neguţătorind o bicicletă de la un vînzător de brichete din Hong Kong şi Matrioşe din districtul Moscova. Vreun sfert de ceas mai tîrziu, am zărit-o pedalînd de zor spre o piaţă de legume. Se poate întîmpla aşa ceva cu un Mercedes sau cu un Volvo? Fireşte că nu. Se înţelege astfel de ce a luat bicicleta o asemenea amploare în Olanda. Şi de ce trebuie să evite cei slabi de inimă o călătorie la Amsterdam.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Pagini: 1 2

3 comentarii pentru articolul „Bicicleta – Mercedesul olandezilor”

Cora Muntean: Ce blestem pe capul liberalilor să fie nevoiți să aleagă între Orban și Cîțu!
LIVE RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII

Urmăriți, în direct, emisiunea Retrospectiva Săptămânii, prezentată de George Ciubotaru.

Publicată de Metropola TV pe Vineri, 18 iunie 2021
Invitații cristoiublog
Invitații cristoiublog
Invitații cristoiublog