Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Cartea și avatarurile ei

Privesc cu un soi aparte de încântare raftul din bibliotecă pe care am așezat volumele ce-mi poartă numele. Zăbovesc la picioarele lor și mă întreb nedumerit dacă „orice carte tipărită este o sinucidere”[1]. Probabil, fiindcă între paginile ei îți înmormântezi  o parte din ființă, din viul  tău ca muritor. O sinucidere lentă, progresivă, nu cu cianură, ci cu cerneală, în doze din ce în ce mai mari. La autopsie, criticii legiști vor descoperi în exces urme de sensibilitate și-o inimă ferfenițită de trăiri. Analizele de laborator vor releva prezența unor substanțe interzise oamenilor de rând – inspirație, har, fantezie, nebunie… Concluzia va fi seacă: „Decesul a survenit din cauza supradozei de cuvinte și de idei stupefiante, în amestec letal cu  celuloza ingerată  cu stiloul.”

Soția unui fotbalist (!?) lovit de nenorocire a găsit o frază memorabilă, de o frumusețe tulburătoare: „Rana e locul prin care intră multă lumină.”[2] Dar  pe aici pătrunde invaziv și suferința, înnegrind sufletul, sufocându-l. Cum să o împiedici să te usuce pe dinăuntru, cum s-o alungi ? Rana înseamnă întâi de orice durere, chin și nu toți  avem vocația martirajului. Nu oricine e în stare să-și asume sihăstria întru sfințenie a lui Francisc din Assisi. Alchimia transformării întunericului în lumină nu-i un meșteșug la îndemâna  oricui…
Chiar, și cartea e o rană prin care intră lumina! Lumina spiritului trudind s-o isprăvească,  imaginând întâmplări, personaje, destine…

Până unde se cade să mergi cu sinceritatea într-o carte?  Există  o limită a dezvăluirilor subiective pentru  un autor ? Nu de alta, dar Emil Cioran m-a pus pe gânduri cu  o mărturisire  aproape șocantă: „Marele succes al vieții mele e că am reușit să trăiesc fără o meserie. În fond, mi-am trăit viața destul de bine. M-am prefăcut că  a fost un eșec.  Însă n-a fost.”
Vasăzică, o carte este și o prefăcătorie, o minciună bine ticluită? La naiba, mă pierd prin labirintul de tuș tipografic !

Scrisul presupune și un pact cu Dumnezeu ori cu Diavolul – altminteri e imposibilă silnicia de a  te sustrage zilnic realității. De aceea mi se pare plină de tâlc istorioara  depănată de Ileana Vulpescu. Cică „într-o zi, vine să-l vadă pe Einstein un fizician tânăr, care nu-și poate crede ochilor când  vede pe pragul de la intrare o potcoavă bătută-n cuie. Tânărul își ia, în fine, inima-n dinți și i se adresează gazdei: «Maestre, dumneavoastră,  Albert Einstein, unul dintre marii fizicieni ai  lumii, n-o să-mi spuneți că dumneavoastră credeți că potcoava asta  vă poartă noroc?». «Dragul meu, îi răspunde blând Einstein, eu nu cred, dar am auzit că poartă noroc și celor care nu cred!»… Sunt atâția iepuri pe pământ. Parcă poți să-l știi pe fiecare încotro sare?”[3]
Potcoava einsteiniană, ca  zălog al gloriei, al creației, al credinței în opera ta…

De câteva luni colind prin țară cu Basmul fotbalului… și pășesc  prin casele oamenilor iubitori de lectură. Ce mi-a venit? m-am mirat uneori.  O fi vreun semn rău-prevestitor ? Nimic nu-i exclus. Însă cea mai inteligentă explicație este povestea zeului Teuth și a regelui Thamus spusă de Socrate tânărului  Phaidros: „Scrierea, dragul meu Phaidros, seamănă într-adevăr cu pictura, și   tocmai aici stă toată grozăvia. Aceste figuri cărora le dă naștere pictura se ridică în  fața noastră asemeni unor ființe însuflețite. Dar dacă le încerci cu o întrebare, ele se învăluie într-o foarte solemnă tăcere.
La fel se petrece și cu gândurile scrise; ai putea crede că ele vorbesc,  însuflețite de spirit. Dar dacă le încerci cu o întrebare vrând să te lămurești asupra unei afirmații, ele nu îți răspund decât un singur lucru, mereu același. Și de îndată ce a fost scrisă, odată pentru totdeauna, fiecare cuvântare colindă pretutindeni  păstrând  aceeași înfățișare și pentru cei ce o pricep și pentru cei cărora nu le spune nimic. Ea nu știe în fața cui se cuvine să vorbească și în fața cui se cuvine să tacă. Iar  dacă a fost disprețuită sau nedrept hulită, ea trebuie, de fiecare dată, să-și cheme în  ajutor părintele; singură, nu e în stare nici să se apere, nici să își  vină în ajutor.”
Știți, adesea, aud din bibliotecă strigătul de ajutor al cărților mele și atunci, ca un  tată protector și iubitor, sar să le ocrotesc. Și așa mă trezesc în fața unor cititori, ba curioși, ba blazați, ba nemulțumiți, ba bucuroși… Cărora le-aș striga trufaș-poznaș. „Eu n-am viitor  ! Am eternitate ! Sic și sâc!”[4] Ehee, însă câți dintre condeieri  au eternitate ?


[1] Emil Cioran

[2] Roxana Coroian  (Gazeta Sporturilor)

[3]Ion Jianu, Arta conversației cu Ileana & Romulus Vulpescu, dialoguri peste timp

[4] Romulus Vulpescu, în aceeași carte


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

2 comentarii pentru articolul „Cartea și avatarurile ei”

  • “Simbolismul romanesc a dobandit o personalitate proprie in operele lui George Bacovia si Ion Minulescu. George Bacovia (1881-1957) retras si izolat, avea constiinta acuta a descompunerii lente a tuturor lucrurilor. A dat expresie simtirii tragediei vietii cotidiene, motivul dominant ale aproape intregii sale opere poetice, intr-o maniera simpla si in culori sumbre. In primul sau volum de poezii Plumb (1916) profunda desertaciune(a) a lumii asa cum apare in viziunea lui este de-a dreptul zguduitoare. Incapabil sa gaseasca un refugiu in ireal sau sa accepte posibilitatea autoamagirii, Bacovia s-a lasat coplesit de absurditatea lumii inconjuratoare si a sfarsit prin a o abandona. Inaintea lui Bacovia, nici un literat roman nu a staruit cu atata indarjire sa faca apel la culorile si imaginile sumbre ale unor cimitire parasite si ale unor strazi pustii dintr-un taram al nimanui.
    In vidul moral terifiant pe care il evoca aceste imagini, Bacovia a anticipat anxietatea europeana a secolului XX.”
    Keith Hitchens, ROMANIA 1966-1947

  • Va jucati frumos cu cuvintele. As fi tentat sa va citesc vreo carte, daca îmi recomandati una în care sa nu faceti politica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *