3 august 1865. În timp ce Alexandru Ioan Cuza era plecat din ţară (la Ems, în Germania, spre a urma o cură), Bucureştii sunt scena unor confruntări violente între precupeţi şi Armată. Nemulţumiţi de Ordonanţa prin care Primăria îi obliga să închirieze gherete şi să nu mai vîndă pe trotuar, precupeţii, alături de negustorii de tutun, (revoltaţi de Legea monopolului asupra tutunului), se năpustesc asupra gheretelor, le dau foc, după care se îndreaptă spre sediul Primăriei şi devastează localul. Intervenţia Armatei pune capăt rapid răzmeriţei. Mulţimea se împrăştie, lăsînd pe teren 20 de morţi şi mulţi răniţi.
Ceea ce unii istorici numesc Revoluţia din august 1865, iar alţii, Răscoala precupeţilor, a fost o afacere strict internă a Principatelor Unite.
Ceva asemănător violenţelor din 13 iunie 1990 sau mineriadei din septembrie 1991.
Cu toate acestea, în 21 august 1865, Fuad Paşa, Marele Vizir, altfel spus, primul ministru al Imperiului Otoman, îi trimite lui Cuza o Scrisoare în care răzmeriţa e apreciată drept „mişcare poporană”, „rostire a unei nemulţumiri generale”. Intervenţia Oştirii pentru restabilirea ordinii era condamnată în termeni categorici. Domnitorului i se cerea „să ia măsurile neapărate pentru a satisface, în marginile legalităţii şi dreptăţii, păsurile naţiunii moldo-valahe”.
Cum stă bine unui Înalt Stăpîn, bătutul din picior trebuia făcut public. Înainte de a fi primită de Cuza, Scrisoarea apare în ziarele franţuzeşti de la Constantinopol, la loc de frunte situîndu-se Journal de Constantinopole.
Prin Convenţia de la Paris, din 1856, Principatele Unite se aflau sub suzeranitatea Porţii. Gestul Marelui Vizir avea o anume justificare diplomatică. Pînă la cucerirea Independenţei, în 1877, Imperiul Otoman îşi putea permite asemenea intervenţii în treburile noastre interne.
Şi totuşi, opinia publică din Principate explodează. Potrivit unui ziar francez, „presa locală, fără excepţie de partide, s-a înţeles a veşteji în termeni ai căror energie nu voim s-o imităm (…)”.
Dînd curs acestei stări de spirit, Alexandru Ioan Cuza trimite Marelui Vizir, la 29 octombrie 1865, o scrisoare în care omul Înaltei Porţi e pus la punct sever, chiar dacă în stil diplomatic, pentru gestul său arogant. Documentul e considerat de unanimitatea istoricilor noştri un act de o demnitate naţională exemplară. Spune Alexandru Lapedatu, membru al Academiei Române, în comunicarea din şedinţa publică a Academiei din 26 martie 1943, că acest răspuns, „ca document, rămîne unul din cele mai frumoase acte istorice ale Domnului Unirii”, „resuscitînd în ţară sentimentele de mîndrie şi demnitate ale naţiunii”.
Răspunsul Porţii?
O altă scrisoare a lui Fuad Paşa, din 29 noiembrie 1865. Scrisoare care, potrivit lui Constantin C. Giurescu, „poate fi considerată o adevărată retractare a celei dintîi”.
Nu a fost singura incercare de amestec exterior in problemele interne ale Principatelor .
Alianta israelita a presat guvernele vestice sa intervina in emiterea unor reglementari interne care dezavantajau elementul evreiesc din Romania .
Raspunsul lui Kogalniceanu lui La Valette , reprezentantul Frantei :
“ Excelenta Voastra sint sigur ca stie ca autonomia Romaniei nu dateaza de ieri . Principatele Moldovei si Valahiei au avut de secole aceasta autonomie si au stiut sa-si pastreze libertatea de a se administra si a legifera si care au fost garantate de tratatele incheiate cu sultanii otomani .
Tratatul de la Paris , precum si Conventia care i-a urmat nu au facut decit sa completeze ( in fapt sa precizeze mai in detaliu ) autonomia noastra seculara si de a o plasa sub garantia marilor puteri . (…) Va rog sa judecati dv , dle marchiz de la Valette daca oricare dintre puteri ar avea dreptul sa intervina in afacerile interne ale Romaniei si sa aduca astfel atingere autonomiei cind ele au chiar nobila misiune de a o apara in calitate de puteri garante ”
O fi fost mai greu jugul otoman decat recomandarile legislative , economice , ecologice , etc continue ale UE ?
Multumim pentru inca o picatura de istorie frumoasa !