Nicușor Dan este noul președinte al României. El a obținut 53,6% din voturi >

Contele de Monte Cristo pe invers

Povestea lui Al. Dumas e ştiută pe de rost de toţi copiii mari şi mici ai lumii. Închis pe nedrept, un cetăţean, Edmond Dantes, evadează după 20 de ani şi se răzbună crunt pe toţi cei ce l-au trădat. Al. Dumas n-a apucat televiziunea. Dacă ar fi trăit azi, mai mult ca sigur ar fi fost unul dintre cei mai cunoscuţi, dar şi cei mai bogaţi scenarişti de seriale cărora specialiştii le zic Soup Opera. Contele de Monte Cristo bate în simplism psihologic toate serialele de succes din ultimele decenii. „Dallas“-ul e biet copil pe lîngă proza lui Dumas. Pot fi aduse romanului numeroase obiecţii privind necesara profunzime psihologică. Faptul că nevoia de răzbunare nu poate avea tăria de tip Monte Cristo decît numai la un paranoic – e doar una dintre ele. Orice om normal, o dată ieşit din grota care l-a rupt de restul lumii timp de două decenii, s-ar fi gîndit la alte lucruri mai interesante decît la răzbunarea pînă-n pînzele albe.

O viguroasă contrazicere a romanului lui Dumas ne-o propune cartea lui Vasili Grossman, Totul curge. Personajul principal, Ivan Grigorievici Sokolov, se întoarce din lagăr după trei decenii. A intrat la 20 şi a ieşit la 50 de ani. A ajuns acolo, ca mai toţi ruşii vremii sale, din cauza unui denunţ. Al. Dumas ar fi făcut din el un nou Conte de Monte Cristo. Mai ales că Ivan Grigorievici Sokolov se întoarce în plin hruşciovism, cînd se putea întreprinde ceva împotriva agenţilor şi informatorilor din KGB-ul lui Beria. Numai că Vasili Grossman e un mare scriitor. Şi, mai ales, e un scriitor rus. Drept urmare, el deţine o pătrundere psihologică greu de presupus la francezul Al. Dumas. Sub semnul acestei cunoaşteri a adîncimilor sufleteşti, Grossman îşi intitulează romanul în chip semnificativ Totul curge. Revenit după 30 de ani, cărunt şi obosit, Ivan Grigorievici îşi dă seama că totul trece. N-are nici un chef de răzbunare. Nu simte nevoia să plătească nici măcar cînd dă nas în nas cu cel ce l-a denunţat. Altele sînt problemele lui de acum. Între ele, la loc de frunte se află adaptarea la lumea în care a picat. Aceasta, deoarece Ivan Grigorievici găseşte, la întoarcerea din tunelurile staliniste, o altă realitate. În cele trei decenii de absenţă, viaţa a mers înainte. Iubita s-a măritat şi e deja bunică. Vărului său, Nikolai Andreevici, i s-a născut o fiică, Varia. Pînă la revenirea lui Ivan, Varia a avut timp şi să moară. Întorsul de pe altă lume n-o va cunoaşte niciodată.

Schimbarea din jur e atît de mare că dă naştere unui fapt la care nimeni nu se aştepta. Mulţi dintre cei eliberaţi, bătrîni îndeosebi, ar vrea să ajungă la loc, în lagăr. Deceniile petrecute departe de lume le-au păstrat în memorie o anume Rusie: cea a tinereţii lor. Reveniţi de dincolo de Cercul Polar, ar vrea s-o regăsească. întreprindere zadarnică. Rusia de pe vremuri nu mai e. Adevărata Rusie e cea din lagăr:

„Stînd în gară, el se gîndea la zilele neplăcute petrecute la Moscova şi Leningrad, şi îşi amintea discuţia avută odată în lagăr cu un general de artilerie ţarist, vecin de prici cu el. Bătrînul îi spusese: «Nu plec din lagăr nicăieri – aici e cald, oamenii – cunoscuţi, unu-i dă bătrînului o bucăţică de pîine, altul o piroşcă din pachet…».

Întîlnise nu o dată asemenea bătrîni care nu mai voiau să părăsească lagărul; acolo, în lagăr, era casa lor, mîncare la oră fixă, darurile vecinilor binevoitori, căldura godinului.

Şi într-adevăr, unde s-ar fi putut ei duce, ei, care păstrau în străfundurile de nepătruns ale sufletului lor amintirea strălucirii lustrelor din Ţarskoe Selo şi a soarelui de iarnă de la Nisa? Unii şi-l aminteau pe Mendeleev care venea la ei în familie să-şi bea ceaiul ca între vecini, pe tînărul Blok, şi-i aminteau pe Skriabin şi pe Repin; alţii mai păstrau în cenuşa caldă a amintirii pe Plehanov, Gherşuni, Trigoni, pe prietenii marelui Jeliabov. Fuseseră cazuri cînd bătrînii eliberaţi ceruseră să fie primiţi înapoi în lagăr; vîrtejul vieţii îi răsturna de pe picioarele lor slabe, nesigure, oraşele imense îi înspăimîntau cu pustiul şi frigul lor.

Şi Ivan Grigorievici voi parcă şi el să se întoarcă în spatele sîrmei ghimpate, să-i caute pe toţi cei obişnuiţi cu căldura zdrenţelor, cu strachina de ciorbă chioară, cu soba din baracă. Ar fi dorit să le spună: «E într-adevăr groaznic în libertate!»”.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

17 comentarii pentru articolul „Contele de Monte Cristo pe invers”

  • „Totul curge !” Și apa și timpul și viața noastră sunt într-o continuă curgere spre infinit ! Si atunci de ce nu am avea o gândire si o iubire infinite pentru tot ce ne poate oferi viața în fiecare clipă spre această curgere, din păcate, limitată pe Pământ ? Într-o secundă se pot schimba toate în jurul nostru !Important este să vrem ,ca să putem să o facem ! Pentru că ,dacă nu o faci,ramai blocat în timp intr-o lume care nu mai este și îți este greu să te adaptezi la ce ar putea veni bun și frumos în viata ta, dacă faci un pas în necunoscutul si în vâltoarea vieții care oricum curg si curg la infinit în același haos din care au venit ,dar pe care omul îl poate stăpâni cu dorința lui de a lupta pentru viață, iubire, libertate ,pace și armonie !

    • ce ati scris… e de 10!,
      …că oricum n o sa vadă prea multi faza cu ‘infinitul’ care n are cum sa E 🙂
      Like!

  • ‘totul curge’, asa a zis autorul, ‘totul trece’ nu i tot aia cu ‘totul curge’

    nu e pe invers.
    ‘invers’ nu spune mare lucru,
    e o evolutie la mijloc, deci un titlu mai capabil ar putea fi ‘de la Conte la Ivan’
    Ivan fost mai intai Conte, izvorul lui Ivan e Contele

    • ‘Contele de Monte Cristo bate în simplism psihologic toate serialele de succes din ultimele decenii’

      simplism?
      din ce spuneti ar trebui sa fie…o gramada de simplism!, insa io nu vad nici macar o boaba.

    • totul curge. ‘ne dam’ pe valul propriilor dorinte,
      insa nu doar pe cele pe care ni le cunoastem,
      si, oricum, in pe varianta absoluta a acestora.

  • Soap Opera…nu Soup Opera. Subiectul romanului Contele de Monte Cristo l-ași interpreta altfel. Vecinul din celula alăturată celei în care fusese încarcerat Edmond Dantes/34/ a învățat foarte multe de la abatele Faria ce nu era un oarecare.
    Pe de altă parte marile lovituri ale vieții nu se uită și nu se iartă. De obicei se plătesc la momentul potrivit pe principul după faptă și răsplată.

    • Da, dupa fapta si rasplata, asta se intampla la o judecata, in general vorbind. Dar uitati un lucru: nu noi suntem in masura sa judecam, ci Cel de sus. Care ne si spune „cu masura cu care judecati, cu aceea veti fi judecati”. Razbunarea nu e in niciun caz ceva bun, e exact ce nu trebuie facut. Daca nu stiti asta, degeaba stiti cum se scrie „sapun” in engleza.

    • Engleză văd ca știți, dar română mai puțin… Se scrie „l-aș interpreta”, nu ”l-ași interpreta”.

    • l-as, nu l-asi

  • Conceptul e peste tot..filmul Shawshank Redemption din 94 trateaza acelasi subiect…e normal, nu numai in literatura rusa/sovietica…

  • Se pare ca s-a strecurat o greseala in text: „Soap Opera” in loc „Soup Opera”

  • Ce e libertatea?Exista cu adevărat?E doar un concept,o stare de spirit?E un moment? Nu cred ca exista libertate a oamenilor,creierele lor sunt interconectate,așa funcționează,au nevoie unul de altul,cred ca numai animalele sălbatice in mediul lor nealterat de om,sunt cu adevărat libere sa trăiască ,sa se perpetueze, sa moara ,conduse de instincte si de legile nescrise ale naturii.
    Omul va fi totdeauna dacă nu prizonierul sistemelor,prizonierul propriei sale minți.

  • ” Pînă la revenirea lui Ivan, Varia a avut timp şi să moară. Întorsul de pe altă lume n-o va cunoaşte niciodată. ”
    -e comentariu tipic individului prins in dialecticta materialista, pentru Cristoiu Timpul e o materie, ii e „cunoscuta”;
    pentru noi Daria se poate intoarce oricind, avem o promisiune.

  • nu,nu,
    „Povestea … e ştiută pe de rost de toţi copiii mari şi mici ai lumii…..„Dallas“-ul e biet copil pe lîngă proza lui Dumas.”
    -sa luam un papitzoi generic, „Dragnea”:
    ala nu a citit, avea alta menire in neamu lui; Dallas a fost bagat (bagat!) la inceputul anilor ’80, ne-o pregateau- ne pregateau,
    incercau sa ne pregateasca pentru revolutia colorata din decembrie ’89( s-a lucrat la revolutia aia),
    de la tac-su militianu si din Dalas Dragnea a aflat ca in viatza trebuie sa minti, sa bei si sa furi, a aflat ca conteaza(!) doar ce baga pe gura si trage pe pwla.Dragnea,Dancila,Dan,Dallas,Basedia,Boc,Bode,Dallas,astia.

    • Dasescu,Dan,Dantilde,Djodanis, Dora… E bine că am văzut Dallas-ul copil fiind, am luat partea buna, pozitivă a filmului, iar la școală am învățat în anii ’80 engleza și franceza; psihologic ne-a adaptat la ce a urmat, pentru a nu deveni „Ivan Grigorievici”…cum frumos scrie Maestrul.

  • Excepțional articol!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *