Mai toate cercetările insistă pe rolul lui Caragiale în concretizarea spiritului critic în literatura română. Nu încape îndoială: literaturii de lacrimi de telenovele sau de trîmbiţă patriotardă i-a dat o lovitură mortală campania maioresciană de verificare la talent.
Caragiale dă spiritului critic forţă devastatoare nu numai prin creaţia sa, obsedată de finisare, dar şi prin subminarea formelor fără fond, forme practicate pe scară largă de personajele sale legendare: de la Rică Venturiano pînă la Conu Leonida. Adevărata marea Revoluţie însă a produs-o Caragiale în gazetărie. Cusururile Vechii Direcţii sunt în presa din vremea lui Carol I mult mai clare decît în literatură, unde se pot găsi totuşi şi nuclee de împlinire artistică. Gazetăria era însă otova. Pentru a dovedi cum era jurnalistica tipică României abia ieşite din manelele epocii fanariote, nu e nevoie să convocăm articole sau numere întregi de ziar. Ne ajunge proza lui Rică Venturiano din Vocea Patriotului Naţionale, titlu trimiţînd la boala lui C.A. Rosetti de a italieniza la infinit. Să vedem, aşadar, cum era gazetăria din anii lui Caragiale din scena lecturii ziarului, la masă, de către Jupîn Dumitrache şi Ipingescu. Printre altele, pe cei doi cititori asidui, dar şi, evident, abonaţi, îi încîntă următoarele pasaje:
„Nu! orice s-ar zice şi orice s-ar face, cu toate zbieretele reacţiunii, ce se zvîrcoleşte sub dispreţul strivitor al opiniunii publice; cu toate urletele acelor ce cu neruşinare se intitulează sistematici opozanţi…
…Nu! în van! Noi am spus-o şi o mai spunem: situaţiunea României nu se va putea chiarifica; ceva mai mult, nu vom putea intra pe calea viritabilelui progres, pînă ce nu vom avea un sufragiu universale…”
Se remarcă :
Caragiale a luptat împotriva acestei prese prin polemicile sale gazetărești. Pentru a ridiculiza logoreea de tip Rică Venturiano, el a folosit toate armele: ironia, reducerea la absurd, citarea exemplificatoare şi citarea maliţioasă, nemiloasa vînare a agramatismelor.
Mult mai important, gazetăria tipică timpului a primit o lovitură mortală de la publicistica lui Caragiale. Marele prozator a făcut nu doar jurnalistică memorabilă. A făcut şi Revoluţie în gazetărie.
De la Caragiale încoace, se poate vorbi despre o astfel de presă. Notele dominante ale acesteia:
O posibilă concluzie: gazetarul Caragiale ar trebui să fie obiect de studiu la facultăţile de jurnalistică de azi, producătoare şi ele de juni iscălitori de tip Rică Venturiano.
Off topic: felicitari Maestre, vad ca lucrati cu DJI Osmo!
Jurnalism? … cu bombe, dezvăluiri, nucleare și ruperi de tăceri? Care dezvăluiri sunt niste fâsâituri jenante? Cu titluri false puse pentru un click în plus?
Cea mai bună dovadă de jurnalism documentat a făcut-o o vorbitoare în microfon, azi, când ne-a relatat despre expoziția de mașini de epocă, unde a văzut ea o mașină din anul 1300. (Păi e de epocă, nu?)
La așa dovezi de cultură și documentare, comentariile sunt inutile.
Doamneee! Cu așa jurnalism, îmi este rușine să spun că am făcut o facultate de jurnalistică. Bine că lucrez în alt domeniu.
He he. Caragiale si Eminescu de predat la facultatea de jurnalism. Intrebare: La ce le mai trebuie facultate la pseudo-jurnalistii astia de azi? Nu vezi nici o ancheta de fond decat daca a venit de la SRI. Stirile lor sunt de fapt preluari de la agentiile de stiri sau ce le mai transmit cititorii pe facebook. Editorialele de analiza lipsesc aproape „cu desavarsire”. Istericale si cuvinte bombastice sunt cat incape, mai ceva ca Rica Venturiano. Sunt multi agramati ca nici nu stiu sa scrie corect in limba romana. Cifrele unui eveniment (de ex victimele unui accident) sunt asa de relative ca fiecare ziar are versiunea proprie a ceea ce s-a intamplat. Si daca vezi undeva un articol mai rasarit, probabil e tradus din ziare straine, desi fara referinta la articolul initial.
Jurnalisti? Poate doar cu numele, ca sigur nu se vede nici o facultate la ei.
E evident ca presa tip Caragiale nu e compatibila cu jurnalismul tabloid. Caragiale nu punea titluri CLICK-BAIT, deci cum s-ar putea preda asa ceva?
Natura produce jurnalisti, Civilizatia naste jurnalisti.
Natura naste…dupa chipul si asemanarea ei, Civilizatia dupa propria masura.
–
la limita, adica tot asa cum Infinit tinde catre Zero, jurnalistii Creatiei pot tinde sa fie pe masura celor nascuti de Natura.
–
Jurnalismul care ‘se invata’ e acoperit de Jurnalismul Matematic. In curind jurnalistii Matematici vor fi…grandiosi, ei acumulind experienta in jurnalism din toate bibliotecile matematice disponibile.
Prin urmare…bineinteles ca ‘se preda’ si caragiale in ‘scolile’ care conteaza in Civilizatie, insa faza tare e ca scoluie astea sint cele in care invata Inteligenta Artificiala, nu oamenii:)))))
Cea mai desteapta chestie din Univers e Inteligenta Artificiala, prin urmare…un jurnalust destept…e expurat!, daca e om:)), ca fata de o Inteligenta Artificiala e un…prost gramada!, ca, cum spuneam, cea mai desteapta chestie din Creatie e Inteligenta Artificiala.
–
Rezumat:
Natura lucreaza cu Genii!
Iar Civilizatia cu Inteligenta Artificiala.
–
asa se manifesta pivestea cu Artificial VS Natural.
–
superpozitiile lui Caragiale, adica Geniul si Exprimarea lui… in format Matematic:))
sint singurele care conteaza, insa pe cind cu una te nasti…sau nu, pailalta o vei putea obtine cel mai probabil dind la schimb…chiar omul ce esti:)))
–
Putem vorbi, astazi, despre predarea lui Caragiale in scolile de jurnalusm …pentru ca inca nu pricepem ca invatamantul clasic, ala care se manifesta inainte de pandemue…a expirat! Acu daca a expirat io ce sa i fac!:))
Cele care cobteaza sint Scolule astea doua si numai scolule astea doua:
Natura, cu Genialii ei
SI
Inteligenta Artificiala cu Desteptii ei.
–
Deci e intre Geniali si Destepti,…baletul:)))
–
Maestre, genialitaea nu se preda, ca ea nu e o Acumulare, ci o Daruire. Dupa cum nici Bunul-Simt nu poate fi predat:))
Iar la Acumulare ajungi numa si numa daca ai…Tot Timpul la dispozitie ca sa acumulezu!:)), asa ca..ochiu pe Computerul Cuantic, ca el e singurul care opereaza cu Tot Timpul ( fiind si singurul care poate fi asimilat unui perpetuum mobile )