Cum e mai bine: Revoluție sau Evoluție? Radicalitate sau prudență? Aceste întrebări s-au pus societății românești după decembrie 1989. S-au pus societății românești și după 1859. S-au pus și după primul război mondial. Pentru că sunt întrebările unui proces tipic românesc:
Ștergerea diferenței dintre noi și Occident.
Acestor întrebări le răspunde un scriitor. Un mare scriitor dintre cele două războaie mondiale: Camil Petrescu. O face în notele sale de călătorie la Constantinopol, tipărite sub titlul Rapid – Constantinopol – Bioram. Scriitorul merge la turci într-un moment când la București se discuta pe rupte Intrarea noastră în veac. Adepții așa-zisului specific național negau posibilitatea saltului istoric. Ei susțineau că europenizarea României trebuie să se facă încetul cu încetul. Argumentul? O metaforă. Cea a copacului care nu poate să crească decât în timp, dat fiindcă e imposibil să-l tragi de urechi în sus, ca să-l înalți și să-l răsfiri. Tezei evoluționiste, Camil Petrescu îi opune experiența Turciei modernizate de către Kemal Pașa printr-o operație radicală. Reușind să strângă într-un nod vital energia națională vlăguită de veacurile de haremuri și de baclavale, Mustafa Kemal smulge Turcia din Evul Mediu pentru a o proiecta în plin secol XX. Face reformă. O reformă radicală însă. Și pentru că bătălia ideologică din vremea sa folosea din plin, pe post de sabie, metafore, Camil Petrescu apelează și el la una. Evoluționiștii invocaseră copacul sădit. Camil Petrescu îi contrapune copacul altoit:
„Kemal Pașa a cerut otomanilor să treacă din Evul Mediu, prelungit de ei pînă în 1918, de-a dreptul în veacul acesta. În numele tradiției ni se spune că asemenea «salturi» sînt o imposibilitate. Concepția istoricistă invocă existența unei metafore care asimilează necesitatea continuității trecutului cu ideea biologică a copacului care-și trage seva numai din pămîntul de baștină a rădăcinei care nu se poate înălța decît în propriile fructe, și se osîndește «cultura de import», ca un copac fără rădăcini menit pierii etc. Ceea ce este fără îndoială destul de adevărat. Dar tot biologică este și noțiunea altoiului; care arată că uneori e foarte avantajos să împrumutăm de la soiuri vecine mici crîmpeie vitale pe care le răsădim în carnea stearpă. Procesul biologic care se petrece e într-adevăr uimitor. Pomul pipernicit, întîrziat în fructe rare, e regenerat dintr-o dată în fibrele lui. Se hrănește mai viu și mai ales hrana îi priește. Toate organele îi sînt influențate și înfățișarea i se schimbă. Roadele sînt fără posibilități și de comparație, mai îmbelșugate și mai frumoase ca înainte. Principiul vital, care se irosea, îți găsește o formă de rodnicie maximă a tuturor posibilităților lui“.
O asemenea altoire a făcut Turciei Mustafa Kemal. Potrivit lui Camil Petrescu, omul providențial al otomanilor ( …) „a distrus în formă, firește, căci pînă la convingeri nu ajungi, și nici nu e nevoie să ajungi uneori, întreaga moștenire a tradiției“.
Bărbăția acestei personalități explică uimitoarea scenă povestită de Camil Petrescu:
„Tovarășii localnici ne cheamă degrabă ca să ne arate o barcă motor, ce vine dinspre Capul Seraiului, trece lăsînd un lung triunghi de apă răscolită în urmă, la cheiul geometric al palatului de marmoră dantelată Doina Bace. În picioare, în mijlocul ei, îmbrăcat civil, drept ca o statuie, e un bărbat ale cărui trăsături nu le putem desluși de aici.
— Ghaziul: … E venit de două zile de la Ankara“.
Un adevăr e asemenea unei femei. Dacă nu se naște din el ceva real, palpabil ca un prunc, adevărul rămâne sterp. Acest ceva concret e în cazul adevărului concluzia pentru viața de fiecare zi. Ce se desprinde din adevărul textului camilpetrescian? Nu doar că vremurile postdecembriste ar fi avut nevoie de un Mustafa Kemal autohton. Dar și că nu trebuie să idilizăm România dintre cele două războaie mondiale. Că în plan politic, economic, social și moral nu trebuie să ne propunem o întoarcere la această perioadă. Trebuie să ne ambiționăm a privi înainte nu înapoi. Îndreptarea societății românești, cerută de toată lumea, nu poate fi redusă strict la repararea a ceea ce au stricat puhoaiele comunismului venite dinspre Răsărit. Ea trebuie să țintească o refacere din adâncimea societății autohtone. O adâncime care merge departe, departe de tot până în vremurile fanariote. Adică până la acel strat de unde solul românesc sănătos a început să se strice!
Sistemul Mafiot Criminal il va scoate Presedinte pe Mucurson Dan. De ce? Pentru ca poate! Alegerile au fost si sunt o mare excrocherie a Gruparii Mafiote Criminale care a condus si conduce Sfanta Noastra Romanie din 1989 si pana astazi. In Romania traiesc 4 milioane de tineri sub 18 ani fara drept de a vota, 5 milioane de pensionari si 6 milioane de angajati si 300.000 de someri ceea ce face ca numarul Cetatenilor cu Drept de Vot sa fie max: 12 milioane din cele 15 milioane de romani traitori in Romania. In stainatate conform Ministerului Afacerilor Externe avem aproximativ 5,7 milioane de români, deci sunt max 3,5 milioane cu drept de vot. Deci numarul cetateni cu drept de vot este: 15,5 milioane=12 milioane inter+3,5 milioane extern. Dar la BEC sunt trecuti 18,7 milioane cetateni romani cu drept de vot. Ceea ce inseamna ca 18,7 milioane din scripte-15,5 milioane cetateni reali cu drept de vot=3,2 milioane de cetateni fictivi aflati doar pe hartie in Baza de Date a Evidentei Populatiei care voteaza asa cum doreste Gruparea Criminala Mafiota sa voteze doar din pix. La care se adauga voturile a 2,5 milioane romani cu drept vot care pot fi si ele falsificate tot din pix. Cu alte cuvinte Gruparea Mafiota din fruntea statului roman dispune de votul a 5,7 milioane cetateni cu care Gruparea Mafiota Criminala poate sa-l scoata castigator cu usurinta pe sorosistul Nicusor Dan ca Presedinte al Romaniei.
Românii sunt specia neliști în a-și da singuri șuturi in trei litere ! Știm să ne tragem singuri țolul de sub picioare și de a ne prezenta că fiind prosti,corupți,hoți, inculți,brutali ! După 1989 a început o campanie deșănțată de denigrare și defăimare a tot ce este românesc (istorie,cultura, civilizație, știință caractere ) Nu trebuie neglijat nici faptul că românii au dobândit niste „calități” nefaste,fanariote care s-au transformat i tare transmise ereditar ! Cea mai periculoasă mi se pare dubla măsură crasă,lipsită de obiectivitate !
‘Știm să ne tragem singuri țolul de sub picioare și de a ne prezenta că fiind prosti,corupți,hoți, inculți,brutali !’
–
nu stim.
sintem indrumati pe drumul asta.
–
habar n am de catre cine, insa e vorba despre ‘cineva’ care ne uraste …ca neam!, din toti bojogii!
dominanta e …ura celui care ‘ne indruma’.
ura asta e …nedisimulata.
–
iar acest ‘cineva’ lucreaza numa cu tradatori
lucreaza cu romani potenti, ca tradatorii nostri sint printre cei mai tari din Univers.
intram intr o Noua Era. are e si Ultima Era. prea mult nu dureaza, …fix ‘trei zile’.
‘Cum e mai bine(pe vremurile astea): Revoluție sau Evoluție?’
–
Evolutia e pe intelesul credinciosilor …in Natura.
Revolutia e pe intelesul oamenilor de stiinta. insa si ei devin credinciosi pe Vremurile astea, ei crezind in …Stiinta.
pentru ca, prin urmare, cel care conduce are de a face in principiu exclusiv cu credinciosi, la limita ei fiind sadea, trebuie sa ‘saturi’, sa acoperi ambele goluri, deci e nevoie si de Revolutie, insa si de Evolutie.
–
cu greu se vor gasi conducatori care sa faca Pace, pentru ca tre sa l calaresti pe SI, pe SI-ul dintre Revolutie si Evolutie pentru a face Pace, pentru ca daca ‘faci galerie’ uneia dintre tabere, oricare ar fi ea, vei ‘lucra’, vei Actiona impotriva celeilalte, deci vei face …tot felul de chestii, insa numa Pace nu vei face, daca nu te pozitionezi peste SI-ul dintre Revolutie si Evolutie
–
de asta am si zis ca ori vom avea parte de conducatori AI, ori de Intelepti,
alta varianta …caldicica prin urmare! …se va dovedi imposbila.
Adevarul care e sterp e Minciuna.
doar Minciuna n are seva.
Radicalitate sau prudență?
–
SI!
–
daca alegi sa ramai doar cu un taler in brate …cea care te va lasa din brate va fi Balanta
–
unii vor alege radicalitatea, altii prudenta, tu …doar trebuie sa le pregatesti ‘cuiburile’/ pe ambele, nu doar pe unul, ca …cine est tu ca sa i tai pe unii de pe lista, cine esti tu sa anulezi dorinte potentiale?
–
ce se cere e sa faci Pace, or …nu s a mai pomenit facere de Pace folosind ‘balanta cu un taler’
in Creatie nu s a mai pomenit!, …nu doar pe planeta asta.
‘Cum e mai bine(pe vremurile astea): Revoluție sau Evoluție?’
–
‘A fi sau a nu fi?’
–
raspunsul e …cel clasic: A fi si a nu fi.
Revolutie si Evolutie
–
zona urbana e ramasa n urma, tre sa zburde
zona rurala e cam inaintata, tre sa si mai domoleasca avantul
–
Revolutia e proprie Civilizatiei. iar noi fix in valurile celei mai capabile revolutii posibile sintem.
Evolutia e proprie Naturii, iar noi trebuie sa ne intoarcem din drum, spre Natura, cu una dintre superpozitii
–
toti cei care vor incerca sa puna la indoiala ceea ce tocmai am spus …vor sfarsi prin a constata ca …nu crapa.
insa …succes!