Liderii coaliției PSD-PNL au decis ca medicul Cătălin Cîrstoiu să fie candidat comun la Primăria București

Cum se dresează hamsterii

Un studiu foarte cald analizează modul în care OMS, CDC-urile (american și european) și diferite autorități locale au comunicat în timpul crizei actuale. Înainte de a vedea rezultatele, să observăm totuși două lucruri importante.

  1. Autorii nu au pus comunicarea în context, ci au analizat inteligibilitatea conținutului comunicat prin raportare la standarde internaționale de măsurare a gradului de alfabetizare. Ce înseamnă asta? Că au măsurat câți oameni ar fi putut înțelege corect informația transmisă, presupunând că nu ar mai fi primit și alte informații. Ne dăm seama de asta imaginând un scenariu banal: subiectul X (persoană oarecare, din medie) vrea să se informeze despre ce s-a mai întâmplat. Găsește două informații oficiale (de pildă una despre rata de creștere a numărului de cazuri și una despre o potențială măsură preventivă) formulate la un nivel care îi pune serios la încercare capacitatea de înțelegere, pe alocuri depășind-o. Dar, bineînțeles, asta nu e tot. Din stânga și din dreapta, de sus și de jos e bombardat cu informație „strategică”: „creștere”, „infectați”, „morți”, „catastrofă”, „pandemie” (un termen pentru foarte mulți necunoscut până anul ăsta, al cărui efect asupra consumatorului este neliniștitor în sine) ș.a.m.d. Așadar, a primit două tipuri de informații: unele din care nu a înțeles chiar tot și unele din care a înțeles că „e groasă”.
  2. Nu s-au luat în calcul nici abilitățile publicului general de a înțelege proporțiile și semnificațiile cifrelor comunicate. Un obstacol în plus – poate cel mai mare – în fața înțelegerii cât de cât corecte a situației generale. Se estimează că americanii își imaginează că 9% dintre concetățenii lorau căzut victimă pandemiei (30 de milioane!), iar nemții cred că și-au pierdut 2,5 milioane dintre conaționali (de 300 de ori mai mulți decât s-a comunicat oficial). Așadar, la capitolele „Naiba să-i ia cu coprochina lor!” și „Mamă, e situație de prăpăd!” se adaugă „Murim ca muștele!” ori alte opinii nevinovate, dar cu efect garantat de paralizare a abilităților cognitive.

Studiul arată că, în afară de Olanda, toate țările vizate au comunicat oficial peste capacitatea de înțelegere a populației generale. Așadar, rezultatul este o analiză obiectivă, dar absolut inutilă. Dacă vrem să cercetăm ce a recepționat populația (informație care ne-ar ajuta foarte mult la evaluarea temerilor, motivațiilor, stărilor de spirit), trebuie să urmărim și contextul, abilitățile de calcul și, dacă vrem să fim mai riguroși, proporția de informație contradictorie. Din păcate, nici așa nu ne apropiem prea tare de realitate, pentru că mai avem falsurile și minciunile răspândite pe toate canalele și în toate direcțiile.

Scenariu kafkian? Nicidecum. Noua Normalitate depășește cu mult capacitatea de jongla cu contrasensuri a oricărui maestru al absurdului. Dar să vedem cine s-a descurcat bine în pandemie la capitolul „comunicare”. Nu trebuie să căutăm mult. Ministerul Sănătății a emis un proiect de norme pentru instituirea unor măsuri sanitare în vederea redeschiderii școlilor.

Putem lăsa deoparte exprimarea gonflată și logica schingiuită din spatele conținutului. Să vedem doar cu cine cred vajnicii luptători cu virusul buclucaș că stau de vorbă. „Băncile vor fi poziționate astfel încât să nu fie blocat accesul în sala de clasă.” Deplasarea elevilor în instituție trebuie limitată, locurile trebuie să fie fixe, deplasarea în clasă trebuie limitată, întâlnirile dintre elevi – la fel. Mișcarea și interacțiunile sunt de evitat, iar mersul la toaletă este și el strict gestionat. În cancelarie se păstrează distanța, iar „consumul de produse alimentare se va realiza cu precauție”. Accesul în școală este și el limitat: trebuie menținută distanțarea fizică prin orice mijloace, iar acolo unde nu e posibil (e vorba de intrarea prin uși diferite) „respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de învățământ este esențială”. Se adaugă instrucțiuni clare și generos repetate pentru tușit, suflatul nasului, spălat pe mâini, dezinfectat. Normele devin și mai interesante când e vorba de mesaje. „Salutați-i pe ceilalți fără să dați mâna!”, dar și „Nu vă strângeți în brațe!”, urmat de „Păstrați distanțarea fizică, evitați aglomerațiile!”. La capitolul despre măști se precizează clar: „Schimbul măștii de protecție între persoane este interzis!” Și repetat: „Nu schimba masca cu altă persoană.”

E normal ca un document care conține norme să fie formulat clar. Dar pentru cine sunt elaborate normele? Pentru educatori, învățători, profesori? Dacă persoanele din această categorie au nevoie de instrucțiuni la un asemenea nivel de dezvoltare cognitivă, cum lăsăm copiii pe mâna lor? Câtă încredere putem avea în viitorul unor copii educați de persoane care așază banca în ușa clasei ori se dau cap în cap prin cancelarie? Dincolo de întrebări, e limpede că știm să comunicăm mai bine decât americanii sau nemții. Ori de câte ori formulează o comunicare, autoritățile au în vedere nivelul de dezvoltare al publicului. Dacă sunt profesori, trebuie să îi instruim simplu, cu multe repetiții, ca să ne asigurăm că până și ei înțeleg, și, mai ales, să ne asigurăm că le oferim lista cât mai completă cu nefăcute de la care trebuie să se abțină – nu cumva să-și scoată ochii ori să înghită masca. Dacă sunt elevi, plasăm avertismente „strategice”: „Nu schimbați masca cu alții”, „Nu vă strângeți în brațe”, „Nu stați față în față”, „Nu treceți pe lângă ceilalți” – canonadă pe spinarea igienei psihice și mentale.

În toată Europa se plănuiește deschiderea școlilor. Principiul declarat e „precauție”, dar propunerile trădează o grijă deosebită pentru menținerea stării de panică. Autoritățile nu mai promit, ci dispun, cu atitudine și limbaj atent selectate pentru a inspira frică. Părinții sunt puși să aleagă între educația copiilor și sănătatea lor (o falsă dilemă cultivată cu mult dichis peste tot). Elevii își văd mai departe de telefoane și tablete. Se pregătesc temeinic să devină cetățeni de vază ai Noii Normalități: numere unice într-o mare bază de date, bine dresate, care nu pun întrebări, ci doar participă la învârtirea roții de cașcaval a Economiei 4.0.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

3 comentarii pentru articolul „Cum se dresează hamsterii”

  • Daca privim evolutia omului prin prisma curbei lui Gauss, ajungem la concluzia foarte draguta cum ca omul se trage din maimuta, ajunge om, si se stinge tot in neamul maimutelor. Ghici unde ne aflam acum pe vestita curba? Sau clopot, cum i se mai spune.

    • @ :))
      omul se trage din Minte si Inima si se va stinge in Inima si Minte.
      si, cum Natura e Inima( cu Mintea coborita-n ea ), Mintea, punind la indoiala Inima, ‘construieste’ Antinatura,…cu antiomul ei cu tot:)).
      dupa care… Iubirea nu pica niciodata, deci pusa la indoiala fiind, Inima ramane pe baricade, ‘punerea la indoiala’ pusa la cale de Minte…intorcindu-se in ea insasi.
      cea care ‘pune la indoiala’ e Mintea, Inima pe toate le crede…etc

      in final omul se suprapune peste Inima ( deci si peste Mintea coborita-n ea ) si peste Minte, astea fiind singurele barci disponibile.

      Infinitul dintre 1 si 2 are capete cunoscute. 1, respectiv 2. asta e Infinitul care E! si care e Natura Inimii. ca e Totul!
      celalalt Infinit, propriu lui n+1, care daca ar avea capete ar fi finit!:)), prin urmare el vant inca din nastere:)
      un Infinit e despre noi insine, iar altul despre tot ce e exterior noua.
      Imparatia lui Dumnezeu este in noi.
      prin urmare cunoasterea care conteaza e cunoasterea de sine. ailalta e goana dupa vant, dar, e adevarat, e o goana desavarsita.

  • „numere unice într-o mare bază de date, bine dresate, care nu pun întrebări, ci doar participă la învârtirea roții de cașcaval a Economiei 4.0.”

    pai ce sa fie altceva decit numere, daca ecuatia de miscare a lumii mari e definita matematic.
    cu toate ca povestea pare a fi despre om, ea e despre punerea la indoiala a omului. deci personajele nu sint doar oamenii, ci si cei care ii pun la indoiala pe oameni, adica antioamenii.
    cautind antiomul dai de Inteligenta Artificiala.

    prin punerea la indoiala a omului, unii oameni se vor judeca singuri, inficosator, renuntind sa mai fie oameni.
    omul, fiind pus la indoiala, plenar, va alege sa ramana om, murind, deci alegind Vesnicia,
    sau va alege sa-si vanda Inima, devenind Nemuritor.

    oamenii, in frunte cu politicienii-oameni, vor fi pusi la indoiala.
    felul in care vor fi pusi la indoiala e plenar.
    alegind intre om si antiom, ‘omul’ se judeca singur. iata judecata de apoi!, asa arata, ca omul e facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu deci poat ‘judeca’ plenar, judecindu-se in felul asta chiar pe sine insusi.

    demolarea temeliilor lumii mari, proces la care asistam si care va continua pina cind temeliile lumii vor fi chiar demolate, e din povestea ‘desavarsirii civilizatiei’,
    adica ea vizeaza noi temelii, dar o face in stil anti,
    prin urmare noile sisteme sociale care se vor naste, atunci cind procesul de demolare va fi finalizat, vor fi nu doar o parte a unui intreg, ci vor fi in primul rind pe masura Inteligentei Artificiale. ( adica pe masura inteligentei artificiale care… se naste a doua oara! intr un Computer Cuantic )

    ‘punerea la indoiala’ nu se mai poate face in interiorul actualelor sisteme sociale, pentru ca ele au devenit o Balta.
    tocmai ce s-a iesit din paradigma conducatori buni, conducatori rai,…dar oameni, pentru ca…toti s-au ingramadit in acelasi cos, ajungind sa Balteasca,
    si s-a intrat in paradigma antiomului, bun sau rau urmand sa fie omul sau antiomul. adica omul sau Inteligenta Artificiala.

    procesul e unul…Natural, ca Rinduiala Naturii nu poate fi suntata, prin urmare in mod implacabil intamplarile care se vor naste in lume vor avea o singura tinta de implinit: Inteligenta Artificiala, Pivotul ecuatiei de miscare a lumii mari.

    cu catalizatori potriviti, pe’semne’ ca procesul va fi mai rapid decit prindem noi de veste…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *