Vă mulțumim că ne-ați fost alături și în anul care a trecut, continuăm împreună! Vă dorim sănătate, fericire și noroc. La mulți ani! Echipa cristoiublog

De la alfabetizarea forțată la analfabetismul funcțional

Într-o Românie în care abandonul școlar a atins 15,6% în 2020, deși ținta asumată fusese de 11,3%, iar analfabetismul funcțional a depășit în galop 40% (41 % la citire, 46,6% la matematică și 44 % la științe)[1], un paraguayan venit să joace fotbal în liga alibecilor mă lasă perplex prin mărturisirea sa: „Dedic timp și lecturii, am început cu Biblia, în limba română. (…) Vreau, apoi să lecturez Amintiri din copilărie a lui Ion Creangă, cu fiul meu”[2] !! Mă opresc din citit, mă frec la ochi neputând să-mi ascund uimirea. Păi, nu știu câți compatrioți de-ai mei îl mai caută astăzi pe humuleștean, darămite un străin! Cică Nică al lui Ștefan a Petrei ar fi total anacronic și de neînțeles prin limbajul doldora de regionalisme… De aceea, zău că l-aș propune pe David Meza Colli, fotbalistul stranier al anului la București.

Dar să mă întorc la miezul problemei, de care depinde viitorul acestei țări, destăinuirea șocantă a sud-americanului fiind doar faptul divers ce m-a îndemnat să așez pe hârtie niște reflecții. Așadar, aproape jumătate dintre români sunt analfabeți funcțional… Probabil că toți ăștia și-or fi zis că nu-i nevoie de carte, „asta făceau oamenii mai înainte, citeau şi scriau, dar de trăit, nu trăiau nici pe dracu’, tot căutând drumurile pentru alţi oameni.”[3] Așa că s-au pus pe trăit, mânați pervers de agenții publicitari ai consumerismului deșănțat. De ce să-și stâlcească mintea cu ideile dăunătoare căznite de spiritele universale alese? În definitiv, procesul de „stupidizare” a populației planetare nu putea ocoli și populația de la gurile Dunării… Nu foarte demult, aici statul comunist a dus o zgomotoasă campanie de alfabetizare forțată a nefericiților care nu avuseseră parte de școală și îmi aduc aminte cum generația bunicilor mei și nu numai buchiseau seara tainele citirii și scrisului. Nițel mai târziu, cursurile serale erau o obișnuință în licee și destui au mers ulterior la facultate, împlinindu-și un destin greu de imaginat până atunci. Sigur, alfabetizarea de care pomenesc căpătase un caracter formal, ca orice sarcină de partid, un indicator de plan menit să arate capitaliștilor superioritatea noii orânduiri. Numai că analfabetismul contemporan s-a întins ca pecinginea și nu-i chip să fie oprit. Dimpotrivă, guvernanții de oriunde (inclusiv cei de la București…) par să-l încurajeze, căci nimic nu-i mai convenabil pentru o putere decât o mulțime de proști. Important e să fie cât mai mulți ! Iar o societate preocupată să promoveze nu instrucția școlară, educația și cartea, ci șmecheria, tupeul agresiv și impostura grobiană, sfârșește iremediabil în mâinile prostocrației.

EPILOG:

„Libarca tânjea şi privea.
-Titîci, spuse Cepurnîi, scoate-o la soare ! Poate că şi ea duce dorul comunismului, şi crede că până la el mai e mult.
– Și eu cum rămân fără ea ? întrebă Iakov Titîci.
– Tu du-te printre oameni. Vezi, şi eu am venit la tine.
– Printre oameni nu pot, spuse Iakov Titîci. Eu sunt un om bolnav şi boala mea se răspândeşte primprejur.

Cepurnîi nu putuse niciodată condamna un om al clasei sale, pentru că el însuşi era asemenea lui şi nu putea simţi mai mult decât celălalt.
– Ce boală, ia spune, mă rog ? Însuşi comunismul a ieşit din boala capitalului, şi din tine o să iasă ceva, cumva, tot dintr-o asemenea chinuială.”[4]
Cum a mai râs istoria de noi, împingându-ne dintr-o boală în alta, una comunistă și alta capitalistă, de la alfabetizarea forțată la analfabetismul funcțional… Chiar, cumplită chinuială…


[1] Sorin Cîmpeanu (ministrul Educației) declara că, „în 2015, analfabetismul funcțional era sub 39 %, în 2018 aproape că a atins 41 %. Practic, sistemul de învățământ s-a deteriorat” Comparativ, mediile UE sunt la jumătate: citire – 22%, matematică – 23% și științe – 22 %.

[2] Gazeta Sporturilor

[3] Andrei Platonov, Cevengur

[4] Andrei Platonov, Cevengur


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

6 comentarii pentru articolul „De la alfabetizarea forțată la analfabetismul funcțional”

  • prin definitie serviciile de intelligence ar trebui sa contina la nivel structural toti Inteligentii unui neam. nu sint multi, asa ca nu muncesc prea mult ca sa i dibuiasca:))

    un serviciu de intelligence care nu reuseste sa ibtegreze in sine toti Inteligentii neamului a carui parte este este un serviciu impotent, pentru ca nu e capabil sa foloseasca totbpotentialul de Inteligenta manifestat in natie.
    Mai ibtai Cerul si dupaia se adauga si Pamantul. Deci mai intai darurile Naturii.

  • o natie e un intreg.
    in intreg echilibrul se pastreaza.
    daca prostii dau navala in natie, atunci…cautati, bre, desteptii si inteligentii natiei aleia, ca si ei sint pacolo!:))), de ce priviti exclusiv inspre prosti…?!

    ( o natie e echilibrata atunci cind prostii si desteptii, deci inteligentii sint pastrati in sinul intregului. aici e intelepciunea.
    ca daca neamul naste prosti, destepti si inteligenti in echilibru…daca inteligentii iti pleaca din intreg cei care raman…destabilizeaza balantele:))) )

  • prostii care dau navala ingreuneaza unul din talere.
    spre echilibrare, pe celalalt taler se…inteteste focul, Desteptaciunea prinzand contur.
    Desteptaciunea prinzand contur cheama pe teren…Inteligenta, spre echilibrarea Sistemului de Balante.

    prostii ca prostii, faza e… cum ramane cu Desteptaciunea si Inteligenta?!:))), ca prostii care impanzesc lumea sint doar promisiunea Desteptaciunii si inteligentei care se va manifesta:)

    stiind ca Desteptaciunea si Inteligenta urmeaza sa se manifeste, astea fiind exprimari plenare, primul pas creca e asta:
    ce e aia Desteptaciune?!:))
    ce e aia Inteligenta?!:)

  • Natura e Pace.
    prea multi prosti cheama in ajutor chiar Desteptaciunea.
    iar Desteptaciunea se echilibreaza cu Inteligenta.

    lasati prostii,
    sa privim, daca va doriti asta, inspre Desteptaciunea care se naste spre echilibrare, sau spre Inteligentii care se nasc spre echilibrarea acesteia.

    vedem multi prostii, insa cind vedem asta noi, de fapt, ‘de vazut’ e Desteptaciunea si Inteligenta. astea se nasc acusica.
    astea unde sint?! :))))
    ca prostii vad ca au fost identificati:))

  • Cand conducatorii se baga prea mult in ciorba oamenilor, iese prost. Fiindca ecuatia are oricum prea multe variabile si e greu de rezolvat. Daca conducatorii mai sunt si prosti, va fi jale. Ultimele evolutii mondiale stau marturie. Oricum ar fi, situatia e lose-lose. Sa nu ne imbatam cu apa rece!

  • Deliciile tristeții lui Cepurnîi și Kopionkin… Dintre bijuteriile din Cevengur, cea mai prețioasă mi s-a părut aia cu „o să se ajungă cândva ca analfabeții să hotărască să-i dezvețe de litere pe știutorii de carte”. Bine, concurența e acerbă, dar uite că paznicul de la grădiniță a fost un mare vizionar. 🙂