Două femei de rasă se bat pe Alexandru Ioan Cuza

Elena Cuza acceptă toate umilinţele impuse de condiţia triunghiului conjugal.
E de acord ca Maria Obrenovici să stea în Palatul de la Bucureşti. După ce se întoarce de la Paris, unde şezuse mult timp, pentru ca bărbatu-său, Alexandru Ioan Cuza să-şi poată face de cap cu amanta, Principesa Domnitoare cade la învoială ca soţul să-şi continue relaţia sa extraconjugală.

Pentru a respecta, totuşi, convenienţele, Elena Cuza impune un soi de teatru al căsniciei normale.
Scrie Lucia Borş în eseul Doamna Elena Cuza, publicat în 1940 la Naționala Ciornei:

„Se stabilise anumite ore pe care Principii trebuiau să le petreacă împreună, fie singuri, fie în tovărăşia prietenilor sau oamenilor politicii ai timpului“.

Nici această convenţie nu rezistă prea mult.
Conştientă de puterea sa asupra bărbatului, Maria Obrenovici umblă acum nestingherită prin Palat.
Reacţia Elenei Doamna?

„… nu mai îndrăznea să dea prin odăile soţului în orice oră ar fi voit“.

Concesiile Principesei Domnitoare cresc de la o zi la alta.
Ajunge să accepte, ca şi cum ar fi fost ai ei, pe cei doi băieţi ai lui Cuza cu Maria Obrenovici.

Lumea bună din Bucureşti se amuză la început.
După care o compătimeşte pe biata nevastă.
Sfîrşind prin a o acuza.

Lucia Borş, autoarea eseului, e femeie. Asta explică, poate, de ce nu încearcă să găsească temeiurile de comportament al Elenei Cuza.
Autoarea se mulţumeşte să consemneze lungul şir de umilinţe căruia îi cade victimă Principesa Domnitoare şi să exclame:

„Ce adîncimi de nepătruns cuprindea dragostea acestei fiinţe plăpînde, care ierta în fiecare clipă fapte ce o umileau şi care se repetau sub ochii săi“.

Pînă şi pe mine, bărbat şi soţ, m-a scos din sărite miasmele morale în care accepta Elena Cuza să-şi vadă căsnicia.
Intrigat, am căutat o explicaţie. Dînd deoparte considerentele sociale, morale, psihologice şi chiar sexologice, am scris, la un moment dat, că Elenei Doamna îi plăcea nespus condiţia de Prima Doamnă a ţării. Părea o explicaţie nimerită, într-adevăr. Bătălia angajată de Elena Doamna viza nu păstrarea soţului, ci păstrarea Domnitorului.

Recitind eseul Luciei Borş mă văd obligat însă la o dezminţire.
Exilul Domnitorului nu pune capăt triunghiului conjugal.
Maria Obrenovici stă în acelaşi hotel cu ei, dă buzna în menaj sub pretext că vrea să-şi vadă copiii.
Deşi nu numai fraţii ei, dar şi toată lumea o blamau pentru asta, Elena Doamna continuă să suporte viaţa în trei.

Ce-o lega de Alexandru Ioan Cuza?
Răspunsul ni-l dă Maria Obrenovici.
Să zicem că Elena Cuza nu era atît de ispititoare încît să-şi găsească un alt bărbat.
Dar Maria Obrenovici?
Ea de ce nu pune piciorul în prag, pentru ca fostul Domnitor să divorţeze şi s-o ia de nevastă?
Ar fi fost un prilej şi de reîntregire a familiei, dat fiind că băieţii erau făcuţi cu ea?
Să fi fost moarte după masculul Cuza amîndouă muierile?
Dacă da, cum se explică prestaţia bărbatului?
El de ce preferă triunghiul?


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Două femei de rasă se bat pe Alexandru Ioan Cuza”

  • El prefera si patratul: „ménage à quatre” cu Cezar Liebrecht. Mergea si de o masa de poker.
    In mitologia greaca (ex Sfinxul din Teba) femeia simbolizeaza viclenia si perfidia. La Sfinxul tibetan femeia este fatalitatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *