Donald Trump: Președintele Putin și cu mine ne vom întâlni într-o locație deja convenită, Budapesta, în Ungaria, pentru a vedea dacă putem pune capăt acestui război >

Educație și design: Unde e nivelul mării?

Directorul Comitetului pentru dezvoltare economică din Gainesville, Florida, a angajat în 2013 o celebră companie de design din Silicon Valley pentru a schimba soarta îngrijorătoare a orașului în care o treime dintre locuitori trăiau sub pragul sărăciei. Directorul a devenit apoi managerul orașului și s-a apucat să implementeze ideile venite de la compania de design: a creat un nou logo, a instruit angajații municipalității în (pe atunci) recenta artă a „gândirii întru design” (design thinking) și a rebotezat Departamentul pentru planificare și dezvoltare: Departamentul pentru făcut. Toate bune și frumoase, dar alte rezultate n-au existat, așa că ambiția managerului de a transforma comunitatea locală în „cel mai prietenos cu utilizatorii oraș din lume” (sublinierea mea) s-a dezumflat rapid și îndrăznețul pe care atât l-a dus viziunea și-a dat demisia.

Designul cochetează nu doar cu estetica, ci și cu funcționalitatea. Un duș care arată grozav dar e cumplit de manevrat are un design prost. O chiuvetă pusă între aragaz și fereastră arată că cineva nu prea a gândit înainte să dea cu barosul. O aplicație care îți cere la deschidere un cod care poate fi aflat doar după intrarea în aplicație este aberantă. (Vă vine să credeți sau nu, a existat, și încă la o „casă mare”.) Un trotuar asfaltat și apoi arat cu picamerul în lung și-n lat din trei în șase luni arată că în cel puțin un loc – dacă nu în foarte multe – nu a reușit nimeni să pună în ordine niște operațiuni. Probleme de gândire, așadar. (Poate și de dureri în cot, dar cele două afecțiuni nu sunt complet străine) Unii s-au gândit chiar și să facă design social – îi zicea „inginerie” –, ceea ce este o contradicție în termeni, după cum ne-a arătat cu generozitate istoria, unde probabil cea mai bună calificare a conceptului ar fi „arta de a impune defectuos măsuri gândite prost (sau deloc) și de a te face că nu vezi rezultatele catastrofale”. Totuși, instituțiile au un design, fiindcă au avut – cel puțin la origine – o rațiune suficientă pentru a exista. Iar vremurile ne arată că în destul de multe cazuri designul original e depășit. Atunci când executive, judecătorești sau legislative sunt exercitate arbitrar este limpede că instituțiile respective nu mai sunt adecvate pentru asigurarea unei vieți sociale armonioase.
Să ne uităm la o instituție a cărei eficiență nu a fost niciodată grozavă, dar pentru care s-au fixat în timp niște limite acceptabile: sistemul de educație. Bunăoară, în centrul și nordul Europei e tolerată o rată a analfabetismului funcțional de aproximativ 15%. În zona mediteraneană rata e aproape dublă. Dar există și o zonă „roșie”, unde rata sare în unele cazuri de 50%. La noi, ultimele cifre „oficiale” nu recunosc nici cele 43 de procente vehiculate acum câțiva ani. Realitatea ar putea fi cu totul altfel. Ultimul raport IRES jonglează cu termeni noi („nivelul 1”, „nivelul 2”), iar termenii „analfabetism” sau „funcțional” nu apar nici măcar o dată. Cei mai luminați, care alcătuiesc pătura de „alfabetizați”, trebuie să treacă o ștachetă ridicată pe la nivelul clasei a V-a. Sunt foarte interesante atât răspunsurile subiecților, cât și modalitatea de cercetare. Conform propriilor declarații, „99% știu să citească și dețin abilități de scriere”, iar „90% pot face cu ușurință calcule în minte”. Nu ni se spune ce fel de calcule cred ei că pot face, dar la capitolul lecturi intră și chitanțele, facturile ori tabelele. Vechiul prag al alfabetismului funcțional pare să fi coborât la 37%. Cifra nu apare în raport, normal, pentru că împărțirea pe niveluri mărunțește molozul și bagă o parte sub preș. Una peste alta, s-ar putea interpreta chiar că suntem la nivelul de alfabetizare al nemților, deși populația pierde zilnic zeci bune de milioane din prosteală prin cifre iar piața totală de carte nu se ridică nici la jumătate din cifra de afaceri a unei edituri germane mari.
Însă marele necaz nu e acela că realitatea din teren nu corespunde cu cifrele unei astfel de cercetări. Tocmai a început școala. Jumătate dintre cei care merg în clasa a III-a nu au înțeles conceptul matematic de înmulțire. Chiar dacă mai țin minte ceva din poezia învățată pe de rost, dacă le „arăți” o înmulțire (așezi 42 de nasturi pe șase rânduri, de pildă), mulți n-o recunosc. O să se apuce de numărat. În clasa a VI-a merg elevi care nu pot aduna două fracții ordinare „ușoare” (nu ne băgăm la șapte unsprezecimi plus o treime, ori alte „urâțenii”), iar dacă li se cere să calculeze o putere înmulțesc baza cu exponentul. Nici ei n-au înțeles concepte matematice esențiale nu doar pentru școală, ci și pentru viață în general. Foarte mulți n-o să le mai înțeleagă niciodată, pentru că nu mai stă nimeni să le explice. Și atunci, cum stăm de fapt? Unde e nivelul mării? Câți dintre absolvenți o să poată ține capul la suprafață? Dacă schimbăm normele profesorilor o să avem mai puțini „înecați”? Câți dintre profesori sunt buni și foarte buni – pentru că unii evident sunt – și câți nu prea știu să înoate? Cât de bine cunoaștem sistemul? Și cu cât ar fi mai slabe rezultatele dacă am schimba doar puțin – suficient cât să solicite mai mult gândirea decât cunoștințele acumulate cu prea puțină înțelegere – modalitatea de examinare? Nu știu dacă poate răspunde cineva cinstit la aceste întrebări, dar este evident că instituția cu pricina are nu doar probleme de eficiență, ci și de siguranță. S-or fi rătăcit pe la conducere și competenți, și mai puțin competenți, și indiferenți, și mai puțin indiferenți, dar este evident că avem probleme de design. Și cu siguranță n-o să ni le rezolve băieții din Silicon Valley, și nici imitatorii lor autohtoni care simulează gândirea.

Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

6 comentarii pentru articolul „Educație și design: Unde e nivelul mării?”

  • Partea trista e ca analfabetii de ieri au ajuns azi sa fie profesori. Unii la propriu, altii ca si consultanti, experti, specialisti. S-a generalizat prostia asa de tare, ca nici nu mai iese in evidenta. Multi se asteapta ca asa-zisa „inteligenta artificiala” (in realitate proasta ca noaptea) sa vina sa le rezolve toate problemele, iar ei sa nu mai transpire deloc in zona intelectuala.

  • https://flux24.ro/criza-medicamentelor-din-ue-nu-se-va-rezolva-prea-curand/
    Ce constatam? Constatam ca niste oameni scoliti in sistemul occidental stiu sa citeasca dar nu inteleg ce citesc. Nu inteleg cum functioneaza un lant productie-transport-distributie. Si se scarpina in crestetul capului. Deja puteti uita productia de medicamente in UE. E mirobolanta dar lipseste cu desavarsire. Cu cat esti mai imbecil si mai spalat pe creier, cu atat ai mai multe sanse sa devii „lider” in UE. Iaca-ta rezultatul sistemului occidental de invatamant. Oare asta ne dorim?

  • Maestre, fara suparare dar traiti in paradigma noi prosti, occidentalii destepti. Wrong! Uitati-va ce conducatori si-au ales. Fara suparare dar N Dan e o lumina pe langa Trump, Starmer sau Macron iar Toiu e olimpica fata de K Kallas (trista consolare). Ca se lucreaza cu spor la spalarea romanilor pe creier ca sa ajunga la nivelul americanilor si nemtilor, e adevarat. Dar e inca dificil. Si fiindca eu sunt optimist, sunt sigur ca lucrarea se va finaliza favorabil. Maestre, Vestul e terminat, viitorul vine din Asia. Imperiul se prabuseste sub ochii nostri. Sa lasam naivitatile.

    • Politrucii sunt la fel peste tot, dar nu ei fac diferența, ci sistemul. Deocamdată, așa spălați pe creier cum sunt, nemții și americanii fabrică mașinile și telefoanele pe care le folosim. Și armele pe care ni le bagă pe gât, și injecțiile, ba chiar și unele mărunțișuri luate de prin bătătura noastră. Asta arată mai bine decât orice test cât de deștepți suntem de fapt.

      • Ha ha, pot sa rad si eu cinci minute apropo de masinile americane? Si btw (pa americaneste), care telefoane sunt facute la Merica? Maestre, pana si bajetii de la Pentagon au recunoscut ca fara raw materials si produsele chinezesti, mareata armie ricana maine stinge lumina si ultimul racan trage usa dupa el. Iar armele lor sunt doar shiny si cam atat. Le-au papat rusii la micul dejun. Pana si „descultii” din Yemen le-au dat nana yankeilor. Pe noi ne fac din vorbe pentru ca pelikanii de la volan au coloana vertebrala de rame si inca se uita la filme facute la Hollywod prin anii 70. Imperiul e tai tai si gud bai. Mai bine v-ati uita prin China sau Vietnam, chiar si la Rusia, daca vreti sa discutam despre invatamant. In SUA si in occident in general, e mort si-ngropat.

      • Ah, am uitat, poate va uitati pe niste cifre din mareata Germanie. Se dezindustrializeaza galopant. Fara gazele ieftine din Rusia, masinile germane vor fi cat de curand o amintire. Iat centralele atomice franceze, fara uraniul moka din Africa vor fi pa. BTW si Merica cumpara pe sestache uraniu de la rusi. S-a terminat, la moara lumii se macina azi alta faina. Epoca celor 500 de ani de colonialism salbatic practicat de mirobolantul occident se apropie de sfarsit. D-aia sunt fierti vesticii pe razboaie. Fara colonii sunt terminati. Si eu am fost tanar si credeam ca tot ce zboara se mananca. Noroc ca am imbatranit si mi-a trecut!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *