Adevăr. Circulă pe Internet, postat de mulți și trimis mai departe de și mai mulți, un fragment dintr-un articol publicat de Mihai Eminescu în Timpul din 29 octombrie 1876:
„NETĂGĂDUIT că istoria Rusiei, studiată în legătura ei de cauze și efecte, ni va arăta un fel de unitate de dezvoltare, precum n-o întîlnim la un alt popor. La popoarele mari ale Europei observăm mai cu samă un fel de slăbitoare lupte interne; oricît de însemnate ar fi succesele lor în afară, înlăuntru reapare după încheierea oricărei păci sămînța vecinic vie a dezbinării; afară de-aceea statele europene, de cîte ori sînt bătute, își mută oarecum curentul lor istoric, văd lucrurile cu alți ochi decum le văzuse mai înainte. N-are cineva decît să privească la Francia de astăzi pentru a constata că ea, în politica ei în afară, nu mai este Francia lui Napoleon al III-lea. Tot astfel, prin războiul de la 1866 păinjinișul istoric de planuri al Casei de Austria au suferit o ruptură atît de mare încît nici nu mai samănă cu dispoziția de mai înainte a firelor diplomatice și războinice. C-un cuvînt statele Europei lucrează în mod cazuistic, se schimbă în afară cu orice schimbare dinlăuntru, nu au acea fixitate energică pe care-o manifestează Rusia. Această din urmă putere este poate unica care, bătînd, s-a lățit, bătută, n-a pierdut nimic, sau aproape nimic, căci înlăuntrul ei toate s-au făcut pe încetul, fără nici un fel de săritură; nici o bătălie pierdută n-a făcut-o să piardă ținta fixată înainte de-o mie de ani încă, ea nu vede cu alți ochi decît cu aceiași pe care-i avea la întemeierea uriașei sale puteri.”
Circulația textului, sprijinită de analfabeți funcționali care îl cred pe Mihai Eminescu numele unei stații de benzină, se explică prin campania de presă împotriva Rusiei, provocate direct de Războiul din Ucraina, și indirect de faptul că Volodîmîr Zelenski e mai tînăr și mai arătos decît Vladimir Putin, amintind Apacistelor din redacții și de pe facebook de Petre Roman de la care FSNistele din primi ani postdecembriști voiau altceva decît Kent și Valută.
Judecat în profunzime, textul e în favoarea Rusiei. Mihai Eminescu atrage atenția asupra unor note de esență ale Rusiei eterne, de care ar trebui să se țină cont cînd se încearcă minimalizarea propagandistică a Rusiei din prezent: Incredibila voință de a urmări un țel.
*
Canonizări. În lucrarea de referință The Making of the New Martyrs of Russia: Soviet Repression in Orthodox Memory (Routledge Religion, Society and Government in Eastern Europe and the Former Soviet States Book 5) 1st Edition, Kindle Edition, Karin Hyldal Christensen trece în revistă starea Sanctificării Noilor Martiri în Bisericile din fostele ţări ale URSS şi ale Lagărului socialist.
Biserica Ortodoxă Armeană a canonizat 1,5 milioane martiri ai Genocidului Armean. Totuşi, deşi subiect de persecuţie în timpul sovietelor, ea n-a canonizat nici un nou sfînt Martir din perioada asta.
În Georgia, Biserica a canonizat patru martiri ai Represiunii staliniste. Asta deşi în Georgia, unde s-a născut Stalin, domneşte mai departe Cultul memoriei lui Papaşa.
Estonia, anexată doar în 1940, a scăpat de Cutremurul Marii Terori. Totuşi, Biserica Ortodoxă Apostolică Estoniană a canonizat 11 noi martiri, în 2012, toţi victime ale cuceririi sovietice din 1940-1941. Spre deosebire de Biserica Ortodoxă Rusă, cea Estoniană a pus Ziua Noilor Martiri pe 14 iunie şi nu pe 25 ianuarie.
Ucraina are mai multe Biserici Ortodoxe. E recunoscută de Bisericile Surori doar Biserica Ortodoxă Ucraineană – Patriarhatul Moscovei. Canonizările de aici cad în sarcina Bisericii de la Moscova.
Mai multe foste republici sovietice – Kazahastan, Uzbekistan, Kirkiztan, Turkemnistan – depind de Moscova prin Bisericile lor Ortodoxe administrînd o minoritate religioasă mică.
Din fostele ţări comuniste nici România şi nici Bulgaria n-au sanctificat nici un nou sfînt Martir. Biserica Ortodoxă a regiunii Cehia şi a Slovaiciei a canonizat doar un martir.
De departe, aşadar, B.O. Rusă întrece toate Bisericile surori în planul martirajului consacrat anilor Prigoanei.
Asta, pe de o parte, pentru că B.O. Rusă a avut cel mai mult de suferit în anii bolşevismului şi, pe de altă parte, pentru că în postsovietism cultivarea imaginii de Biserică Prigonită s-a afirmat ca un aspect de esenţă al politicii angajate de Patriarhia Moscovei şi a Întregii Rusii.
Marcel Ciolacu la Aleph news
1 . nu mi se pare inspirat ca da primul interviu la o televiziune ca Aleph ( probabil ii vrea ca aliati pe Sarbu si Cristoiu in planurile lui politice ) , Asta spune multe si despre anvergura sa politica si intelectuala ! Nu te duci pe culoarul cel mai ingust daca vrei sa transmiti ceva important … cum e pe nisipuri miscatoare , probabil a ales sa faca joc de glezne .
2 . cu tot respectul , mie Ciolacu imi pare un personaj pregatit in laboratoare , nu are suficienta consistenta , cand va da piept cu realitatea va fi doar un ursulet de plus , jucarie pentru manuitorii de sfori ; deja a gafat in multe privinte ( trupe germane pe teritoriul tarii , alianta lui nicu si marcel , exercitii de imagine pe stadion , metrou, magazine care il pun intr-o lumina proasta ; nu e nou in politica , vrea o schimbare doar de dragul schimbarii, se vede ca e impins de la spate , in cele din urma il vor impinge pe scari ; A iesit prim ministru doar prin jocuri de culise, deja PNL are dintii infipti in gatul lui . Si presedinte de partid a iesit tot din joben : nu a fost o competitie adevarata si democratica , bazata pe abilitati si competente . Pana acum circumstantele politice l-au ajutat , tot circumstantele vor arata pe viitor care ii sunt limitele , toate limitele , pe unele , deja, si le-a atins. Nu este credibil nici prin mimica, nici prin limbaj , deci nu cred ca va avea sustinere pentru masurile care vor sa fie reformatoare . Experienta profesionala dincolo de cea politica va atarna greu la gatul sau. Ciolacu este ca un ursulet la care in curand se vor repezii toti tigrii , leii, jaguarii din politica care se vor simti mai indreptatiti sa-i ia locul . Pe de alta parte , exista precedentul Johannis : desi nimic nu-l recomanda a fi in fruntea statului si-a facut un culcus caldut la Cotroceni si de zece ani toarce ca o pisica lenesa ce are in ea noua vieti . Ce atata graba !
Totul in Rusia se vrea a fi maret ; circula candva un banc : cel mai mare pitic din lume traieste in Rusia . Acolo totul trebuie sa fie impunator , grandoman; Rusia este o putere , dar din pacate si-a arata fata hada si barbara . Rusia are o barbarie primitiva , asemeni popoarelor migratoare; trimit savanti in Cosmos , dar la talpa tarii oamenii sunt lipsiti de cultura si civilizatie . Imensitatea teritoriului , conditiile vitrege de trai si-au pus amprenta si pe sufletul rusului . Omul de rand de la periferia federatiei ruse traieste cu o suta de ani in urma europeanului . Intr-o lume globalizata , Rusia devine tot mai periculoasa . Occidentului ii sta ca un os de peste in gat , de aceea se vrea a fi dezmembrata si adusa la un nivel acceptabil de civilizatie . Marele sahist Kasparov deplangea starea poporului rus tinut captiv ca intr-o inchisoare . Minciuna , trucarea adevarului este o politica de stat in Rusia . Daca iese victorioasa din acest razboi , Rusia va fi cu mult mai periculoasa .
Biserica Ortodoxa Romana are in lucru dosarul lui Arsenie Boca , cel prigonit de securitate ( poate chiar victima a securitatii ) , dar sanctificarea se face dupa trecerea unui numar impresionant de ani de la moartea celui ce se doreste a fi trecut in randul sfintilor . Oricum poporul a luat-o , ca de obicei, inaintea institutiilor si-l trateaza pe Arsenie Boca ca pe un sfant martir .
Incredibila voință de a urmări un țel.
–
…mie mi se pare ca e altfel. ‘un țel’ apare in poveste pentru ca exista ‘o singura temelie’
deci nu despre potenta demersului de a urmari un tel e vorba, ci despre potenta ‘temelie unica’
–
rusii stau pe aceeasi temelie si privesc. acum, acum o mie de ani, peste o mie de ani.
un singur tel se poate manifesta daca si numai daca exista o singura temelie.
–
textul lui Eminescu este o privire asupra dinamicii ‘intelepciunii’ stand pe temelia numita ‘ingineria sociala fragmentara’
–
( intelepciunea are ca referinta un singur Viitor, pe care il gradinareste, pe cind ‘ingineria sociala fragmentara’ isi tese Viitorul samblandu l din fragmente, care ele insele sint, la momentul cind se manifesta, ‘Viitorul’.
mai simplu spus Intelepciunea lucreaza cu un singur Viitor, orice Prezent avand tendinta sa se suprapuna peste acesta, Eminescu identificindu l la rusi, pe cind ‘ingineria social afragmentara’, in fapt Antiintelepciunea, lucreaza cu infinite Viitoruri, tendinta acestora fiind sa se suprapuna peste un Viitor Predefinit( catre care te atrage cu asi de Melc, fara sa prinzi de veste )
eu am mai dat peste un popor care si a gradinarit o singura temelie, dincolo de generatii, …e vorba despre noi.
Inteleptii, Batranii neamului, au gradinarit din generatie in generaie si dincolo de generatii …aceeasi temelie, pe care se poate propri, la nevoie, un singur tel.
*propti
Doar pentru că un om este foarte inteligent, învățat, talentat, chiar genial, asta nu înseamnă că nu poate greși sau că și tot ce spune este genial. Mi se pare că în cazul de față Eminescu prezintă un argument subțire, cu câteva exemple care îi confirmă ipoteza, ignorând multitudinea de exemple care i-o infirmă. El rămâne la fel de mare. Cei care tot circulă fragmente de felul ăsta, scrise de oameni mari, care exprimă, sau cred ei că exprimă, o părere pe care o au și ei și își închipuie că asta îi conferă părerii împărtășite valoare de adevăr, ar trebui să știe sau să le zică cineva că dacă un om deștept este de acord cu tine nu înseamnă că și tu ești deștept și nici măcar că aveți amândoi dreptate.
,,analfabeti FUNCTIONAL,, si nu ,,analfabeti functionali,,!
D le Cristoiu ,in 2019 a avut loc pe Campia Libertatii de la Blaj-Mica Roma beatificarea a 7 episcopi ai Bisericii Romane unite cu Roma de catre papa Francisc .
Biserica Romana unita cu Roma institutie nationala cu merite majore in emanciparea poporului roman si faurirea Romaniei Mari a fost lichidata in 1948 prin decretul 358, de catre statul Roman impreuna cu Biserica Ortodoxa Romana .La acea data ,decembrie 1948 s a declansat genocidul asupra credinciosilor greco catolici .Ierarhii acestei Biserici nationale (un cardinal si 11 episcopi )),preoti,calugari ,credinciosi greco catolici ,au fost trimisi in inchisorile anilor 1948 -1965 ,,colonii de munca ,domicilii fortate ,torturati ,terorizati ,multi dintre ei au murit in chinuri de martir pentru credinta lor .Pe cine sa canonizeze BOR,colaboratoare la genocidul declansat impotriva Bisericii Romane unita cu ROMA ?
BOR ar trebui sa si ceara scuze pentru ceea ce a facut si masurile pe care le a luat pentru lichidarea Bisericii Romane unita cu Roma
Anul acesta se implinesc 75 de ani de la declanssrea genocidului asupra credinciosilor grrco cstolici