Raport ONU: Foametea la nivel mondial s-a accentuat din nou anul trecut, iar amploarea acesteia ar putea fi fără precedent în 2022 (news.ro)

Flota românească de avioane F-16

Și uite așa, din 2000 până în 2008, când România a considerat că F-16 este unul dintre avioanele care ar putea face obiectul modernizării Forțele Aeriene Române, au mai trecut 8 ani. În 2008, Pentagonul a cerut Congresului SUA aprobarea ofertei de vânzare a 48 de avioane F16 recondiționate către România. Forțați de expirarea, în 2013, a resursei avionului MiG 21 Lancer, în 23 martie 2010, membrii CSAT au aprobat propunerea MApN de achiziționare a 24 de aparate F-16 second-hand.  Se aprecia, la vremea respectivă, că România nu mai poate amâna decizia privind achiziționarea, deoarece livrarea și formarea piloților durează cel puțin 2 ani. Varianta propusă spre achiziționare este Block 25 (ce am discutat în 2000 și unde am ajuns în 2010 – cine este de vină? – nimeni), cu o resursă de zbor estimată la încă 10 – 15 ani (2500 – 3500 ore de zbor/avion). Motivarea opțiunii a fost prețul relativ mic, în conjunctura economică a momentului (asta motiva și ministrul finețelor, Daniel Dăianu, în 1998 referitor la achiziția/producerea elicopterelor de atac americane). Avioanele urmau să fie primite gratuit, însă România va trebui să plătească armamentul și adaptarea infrastructurii aeroportuare. De asemenea, Ministerul Apărării urma să plătească formarea piloților, sumă în jur de 400 de milioane de dolari, costurile totale ridicându-se la cca. 1,3 miliarde de dolari. Achiziționarea a 24 de aparate F-16 noi ar fi costat însă peste 4 miliarde de dolari. Opțiunea pentru F-16, spun oficiali de la Ministerul Apărării, deschide drumul pentru achiziționarea de către România a aparatului F-35, din generația a cincea, dar nu se precizează când vor fi achiziționate. Asta cu F-35 este o poveste care nu are un sfârșit previzibil. Ultimul avion F-16, din cadrul Escadrilei 53 Vânătoare a Bazei 86 Aeriene de la Borcea a intrat oficial în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 2021. Aeronava este a 17-a de acest tip achiziționată de România, din 2016 și până în prezent. Deși au trecut 5 ani, de la livrarea primelor aparate destinate Forțelor Aeriene Române, escadrila de F-16 nu este încă operațională, în sensul că nu are toți piloții pregătiți să meargă într-un teatru de operații (cel puțin acum când scriu aceste rânduri în octombrie 2021), unde să poată executa toate tipurile de misiuni NATO de luptă, care pot fi realizate cu acest avion (deoarece antrenarea pilotului nu se rezumă la pilotarea avionului). În acest moment, avioanele F-16 ale României participă la misiuni de poliție aeriană „prin executarea permanentă a apărării spațiului aerian național NATO, pe timp de pace şi în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană, sub comanda NATO”, conform declarațiilor Ministerului Apărării. Întreaga flotă de 17 avioane F-16 va intra apoi într-o etapă de modernizare la Aerostar Bacău, în perioada 2023-2025, la standardul M6.XR (practic o actualizare a software-ului, îmbunătățire a senzorilor, comunicațiilor etc). Prin Hotărârea CSAT din 27 septembrie 2012 a fost aprobată Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, care prevede realizarea capabilităților operaționale aeriene finale, reprezentată de trei escadrile de luptă. Pentru aceasta au fost semnate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 240/2013, contracte cu Guvernul Republicii Portugheze şi Guvernul SUA pentru achiziționarea a 12 avioane F-16. Aeronavele au fost livrate în perioada 2016-2017 – șase la 29 septembrie 2016, trei la 15 noiembrie 2016 şi trei la 28 septembrie 2017. Ultimul lot era format din cinci aeronave, ultima aeronavă fiind cea sosită în România pe 25 martie, livrare care a fost făcută conform Legii 237/2019. Valoarea contractului pentru achiziția primelor 12 avioane F-16 a fost de 628 milioane de euro. Costul pentru celelalte 5 avioane și modernizarea întregii escadrile s-a ridicat la valoarea de 300 de milioane de euro. Și cu asta am spus aproape tot despre achizițiile de avioane F-16. Mai menționez că de această operațiune s-a ocupat  și atașatul militar al SUA, un aviator și un om de mare calitate, tatăl a doi băieți care vroiau să devină aviatori, Roderick E. Dorsey JR., Colonel, USAF (Senior Defense Official / Defense Attaché). România va mai cumpăra 32 de aparate F-16 din Norvegia, cu 454 de milioane de euro. Norvegia le scoate din uz pentru că a primit avioane F-35 noi. Avioanele F-16 norvegiene au aproximativ 40 de ani vechime, de aceea achiziția a fost criticată de unele voci de la București. Achiziția va costa 354 de milioane de euro, la un cost mediu de 11 milioane de euro pe aparat. Avioanele vor fi modernizate la noi standarde, pentru care vor mai fi necesare încă 100 de milioane de euro.  Modernizarea se va face la Aerostar Bacău, cu echipamente și servicii logistice furnizate de americani. Avioanele din cele două escadrile vor intra treptat în dotarea forțelor aeriene, iar primele vor ajunge cel mai probabil în doi ani la bazele de aviație. Aceste avioane F-16 sunt avioane care au o resursă de zbor în jur de 2.500 de ore pentru fiecare aparat. Asta înseamnă 10 ani de funcționare, plus că există și un proces de retehnologizare, de modernizare. Da, atât ne putem permite. Avem atâta securitate câtă putem să plătim!

Nu înțeleg de ce România nu a ales exemplul Poloniei!

Madeleine Albright, fosta șefă a diplomației americane în timpul conflictului din Kosovo, considera că România, prin exemplul succesului său în NATO și în UE, „poate juca un rol pivotal pentru consolidarea transformărilor necesare avansării parcursului european al țărilor din Balcani„, potrivit Ministerului Afacerilor Externe al României. La granița de Est a Europei numai România și Polonia contează la nivel strategic în NATO. Practic, cele două asigură securitatea flancului de Est al Alianței! Capacitatea scăzută a României de a furniza securitate în cadrul NATO ne afectează și politica externă. Dintr-o țară care părea a fi furnizor de securitate, prin investiția scăzută în domeniul apărării, România devenea, la vremea aceea, un consumator de securitate. Oricâte proiecte viabile de politică externă propunea România, credibilitatea acestora era scăzută, atât pentru aliați, cât și pentru adversari, dacă nu aveam puterea militară care să le sprijine. În schimb Polonia a deschis ”Cutia Achizițiilor” americane cu un ofset important pentru economia poloneză.  Polonia a cumpărat, în 2003, 48 de avioane F-16 noi, complet echipate, la prețul de 3,5 miliarde de dolari. Pentru acest contract, SUA au oferit Poloniei un credit cu dobândă redusă, și cu termen de grație de 5 ani, plus cel mai mare contract ofset întâlnit până în acel moment în tranzacțiile internaționale de armament, în valoare de 6,3 miliarde dolari! În schimbul achiziționării avioanelor multirol, Lockheed s-a angajat sa asigure investiții directe sau prin intermediul altor companii americane, în decurs de zece ani, într-o gamă largă de afaceri, de la extinderea uzinelor General Motors, un nou sistem de telecomunicații de urgență instalat de Motorola, un nou accelerator pentru Universitatea din Lodz și … încă 40 alte afaceri. Pratt & Whitney, care producea deja unele componente ale F-16 în Polonia, s-a angajat atunci să-și extindă capacitățile de producție. Astfel, motoarele avioanelor sunt construite in Polonia, iar asamblarea lor se face la Fort Worth, în SUA. Acum, Polonia se pregătește să mai comande 48 de avioane F-35. Bulgaria are în vedere să achiziționeze suplimentar 16 avioane F-16 Block 70/72, așa-numitele avioane F-16 Super Viper, ultima versiune a acestui aparat. În plus, Bulgaria este interesată să cumpere alte arme şi echipamente militare, inclusiv trei sisteme radar terestre. Potrivit unui anunț al Ambasadei americane din Bulgaria, care datează din 20 octombrie 2020, informează revista Janes, SUA vor dona Bulgariei doua avioane F-16 scoase din uz. Scopul acestei donații este ca aeronavele sa fie folosite pentru pregătirea piloților bulgari și a personalului de mentenanță, înainte ca primele aeronave din F-16 Block 70/72 pe care Bulgaria le-a achiziționat să ajungă sub comanda Ministerului Apărării din Bulgaria. Efectiv, scuza că România a ales avioane uzate pentru că nu are bani chiar nu ține! Asta este. Deocamdată nu reușim să achiziționă echipamente de ultimă generație. Trebuie să recunoaștem că am avut și oferte de avioane noi la vremea când am anunțat că vrem să cumpărăm. Am să vă prezint mai jos câteva din elementele care au circulat în Ministerul Apărării referitoare la ofertele de avioane noi făcute de Gripen și de Eurofighter și la care au achiesat mulți aviatori din Forțele Aeriene Române, inclusiv doi șefi ai Statului Major al Forțelor Aeriene, generalii Gheorghe Catrina și Constantin Croitoru, pe care i-am auzit cu propriile urechi în diferite ocazii. Generalul Constantin Croitoru, fostul șef al Statului Major al Forțelor Aeriene, îi declara ziaristului Doru Dragomir în 2009 că  piloții militari își doresc un avion multirol nou. Interviul acordat la vremea acea l-a costat funcția pe generalul Croitoru, acesta fiind schimbat, folosindu-se pretextul furtului de arme de la Ciorogârla. “Ca pilot de vânătoare, am nevoie de cel mai bun avion, cel mai sigur. Doua motoare înseamnă un plus de siguranța la bord, dar aceste performante trebuie sa se înscrie întru-un buget. Am putea împăca toate aceste elemente (nivel de securitate, costuri de achiziție si operare, posibilitatea de executare a misiunilor ce ne revin) si cu un model de avion cu un singur motor. De preferat ar fi sa se decidă achiziția unui avion nou, care este mai ieftin in exploatare. Noi avem deja experiența unui avion vechi, modernizat. Ar fi mult mai ieftin si mai simplu să luam un avion nou. Acest lucru va fi stabilit însă de decidentul politic. Se poate adopta soluția să nu luam 48 de bucăți, dar nu mult mai puține” îi declara generalul Croitoru ziaristului.

Pe Catrina chiar eu l-am întrebat, cu ocazia conferirii unei plachete aparte din partea organizație George C Marshall Romania: – Unde vreți să-l parcați, în fața casei?(avioanele Gripen puteau ateriza și pe șosea) Poate că aveau dreptate. Ungurii au cumpărat Gripen. Câte mai sunt operaționale? Nimeni nu știe. Ungurii au avut probleme de mentenanță cu ele. F-16 a fost și este un avion care a luptat în războaiele din Irak, Afganistan și Siria sau în fosta Iugoslavie. În 2008, România îşi anunță intenția să cumpere 48 de avioane multirol noi, de generația a 4-a, şi era dispusă să aloce 3,5 miliarde de euro pentru această achiziție. Cinci mari producători au depus, în acea perioadă, oferte la Ministerul Apărării şi au purtat negocieri şi au făcut prezentări la București. Era vorba despre Lockheed Martin (SUA) cu modelul F-16, Saab (Suedia) cu modelul JAS-39 Gripen, Boeing (SUA) cu modelul F-18, consorțiul Eurofighter (mai multe state europene) cu modelul Typhoon şi Dassault (Franța) cu modelul Rafale. În urma discuțiilor politice de la București, care țineau seama de parteneriatul strategic al României cu SUA, de obligațiile operaționale din NATO, dar şi de interesele economice de viitor, care se bazau pe investiții geostrategice, a devenit evident că preferații erau americanii şi modelul de avion F-16.  Să nu uit! Președinte era Traian Băsescu, un om dificil, dar orientat, mai ales de servicii, cel puțin la începutul primului mandat că după…l-au uitat. Romania a decis: va cumpăra avioane F-16 la mana a doua. Decizia a fost anunțată în cursul lunii martie 2010, după ședința Consiliului Suprem de Apărare a Tarii, desfășurată în prezenta președintelui Traian Băsescu la Palatul Cotroceni. Potrivit unui comunicat de presa primit din partea Administrație Prezidențiale, Gabriel Oprea, ministrul Apărării Naționale, “a prezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol al Forțelor Aeriene. Având în vedere că Romania nu dispune de resursele financiare necesare pentru achiziționarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziționare a 24 avioane F16 în uz, propunere care va fi trimisa Parlamentului pentru luare în dezbatere și decizie. Ministrul s-a referit în expunerea sa la implicațiile cauzate de terminarea, în anii următori, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat in dotarea Forțelor Aeriene Romane.” Aflat în dotarea a 24 de state, cu un număr de peste 4.400 de avioane fabricate și participant la mai multe războaie in ultimii 20 de ani, F-16 poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute aeronave de lupta. Oferta de înlocuire a bătrânelor MiG-21 cu F-16 la mana a doua vine din partea Guvernului SUA si nu din partea firmei producătoare, Lockheed Martin. Pentagonul a anunțat că a notificat Congresul SUA privind posibila vânzare către Romania a 24 de avioane de lupta F-16 vechi, care vor fi modernizate, împreuna cu echipamentele asociate. Oferta include și opțiunea ca Romania să devina parte a programului Joint Strike Fighter, avioanele de generația a cincea F-35 putând fi cumpărate la cel puțin 10 ani de la achiziționarea aparatelor F-16, susțin reprezentanții Lockheed Martin și oficiali din Romania și SUA. Au existat politicieni printre care și premierul PNL (la vremea aceea) Călin Popescu Tăriceanu, care au acuzat Președinția, respectiv pe Traian Băsescu, că România nu este deschisă către ofertanții din Europa şi favorizează producătorul din SUA.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Flota românească de avioane F-16”

  • „Poporul care refuza sa isi hraneasca armata proprie, va fi nevoit sa hrănească armata dușmanului!”
    Napoleon Bonaparte

Crunta exploatare a sînului Julietei

Fiecare poveste de călătorie scrisă de Ion Cristoiu aduce ceva ce nu te aștepți, pentru că ochiul versat surprinde amănuntul pe lângă care ceilalți trec fără să-l vadă.
Cartea poate fi comandată de pe site-ul editurii Mediafax
Invitații cristoiublog