Meditații. Cînd am ales să fiu gazetar, cu decenii în urmă, ar fi trebuit să iau în seamă avertismentul lui Arghezi despre incompatibilitatea celor două meserii, de scriitor și de ziarist. La vremea respectivă nu aveam la dispoziție, ca acum, publicistica poetului. Drept pentru care acum mă mărginesc să consemnez pur și simplu fragmentul dintr-o tabletă publicată în 1912:
„Mi-ar plăcea totuşi să contribuiesc la încumințirea unui scriitor aspirant și să ucid erorile lui.
Întîia lui eroare este atunci cînd îşi închipuie că ziarismul este atît de compatibil cu starea sufletească indispensabilă la un scriitor și că poate sluji facultăților artistice de excitant pozitiv și de hrană.
Viața de gazetar i-a fost lui Eminescu o povară. Creangă n-a fost gazetar. De tot ce-a fugit mai sprinten Caragiale, fost și berar, e gazetăria. Scriitorii în viață, cei mai buni, vîrstnici și tineri, nu sînt gazetari. La cei care sînt, se observă o încetare de activitate artistică. A fi scriitor și ziarist în același timp, se plătește cu jertfa mediocrizării, sau cel puțin cu o gravă amărăciune. Ei nu pot fi nici gazetari buni și nici buni scriitori. Tipul, foarte rar, și la noi și la străini, de ziarist propriu-zis, există, susceptibil de o dezvoltare și perfecție speciale, dar acela cere, neapărat, aptitudini speciale. În codul ei de zămislire, natura prevede și pe ziarist. Ziaristul adevărat se naște întocmai ca artistul sau ca veverița; simte ca ziarist, vede ca ziarist, gîndește ca ziarist, și moare în ziarist. Să cităm un mort. Așa a fost Panu.
O altă eroare a tinerilor. Ei socot că arta poate fi o profesie și de vreme ce tot condeiul și reflecția sînt uneltele și-ale scriitorului și-ale ziaristului, se fac ziariști, ziariști mediocri, și riscă să rămîie, ca scriitori, în aceeași subdiviziune. Dacă poate trăi din condei, scriitorul se crede nobil, atunci cînd ar fi de datoria lui să-și măsoare nenorocirea.
Nimeni nu înstrăinează, într-adevăr, pe scriitori de sinesi, de lucruri, de oameni, de natură; nimic nu-i falsifică mai mult, nu le uzează personalitatea și fecioria sufletului ca nobila profesie. E dezertarea lor din lume, e claustrarea energiilor interioare, într-un spațiu mic și factice.
Eu visez pentru tot scriitorul îndeletniciri manuale, care permită să umble, să vadă, să cunoască, să se înnoiască neîncetat, să fie nesfîrșit și divers.
Între un condei de reporter și un ciocan de sfărîmat pietre pe șoselele Europei, artistul trebuie să prefere ciocanul.
Evident că soluția cea mai bună ar da-o averea…” (Tudor Arghezi, Bilet, în Rampa, 28 noiembrie 1912)
*
Notă. Rupte din cărți:
„Pămîntul e frumos? Nu, e o minciună! Toată frumuseţea vine din inima noastră. Cît timp ea e plină de bucurie. În ziua cînd această bucurie dispare, pămîntul nu mai e decît un cimitir”. (Panait Istrati „Kira-Kiralina”)
„Oamenii sînt dimineaţa altfel dispuşi decît seara. Dimineaţa domneşte seriozitatea, spiritul este încă mai mult în identitate cu sine şi cu natura. Ziua aparţine opoziţiei, muncii. Seara predomină reflexia filozofică”. (Hegel „Filozofia spiritului)
*
Folosirea. Istoria comunismului cunoaște un fenomen remarcat de toți cercetătorii: folosirea lui Vladimir Ilici Lenin, după dispariția sa, în 1924, de către diferiți lideri comuniști pentru a-și rezolva propriile interese. Nici n-a apucat să se răcească trupul celui considerat a fi întemeietorul statului sovietic că în URSS a și apărut o dispută aprinsă în legătură cu Testamentul. Prin acest document, Lenin îl lăsa pe Stalin drept succesor. Un alt pretendent la succesiune, Trotski s-a apucat să spună că nu-i adevărat. Lenin ar fi adăugat în ultimul moment câteva rânduri prin care Stalin era repudiat. Se înțelegea, în aceste condiții, că adevăratul succesor era el, Trotski. Replica lui Stalin a venit fără întârziere. Adversarul său a fost trimis în exil și, mai apoi, asasinat cu sânge rece. Iar toți cei care invocau, fie și sub plapumă, că au știință de adevăratul Testament al lui Lenin au fost trimiși în fața plutonului de execuție.
Punând mâna pe putere, Stalin l-a glorificat pe Lenin și s-a proclamat demn continuator al acestuia. Lenin a fost folosit drept argument pentru a lichida milioane de oameni, interesat în răsturnarea lui Stalin de pe soclu, Nichita Serghevici Hrușciov a apelat și el la Lenin. Destalinizarea a fost prezentată drept o reîntoarcere la adevărata învățătură a lui Lenin. După ce-l servise pe Stalin în instaurarea terorii, Lenin îl servea acum pe Hrușciov în făurirea unui socialism mai liberal. La rându-i, venit la putere, Mihai Gorbaciov l-a convocat și el pe ilustrul înaintaș din mormânt. Reîntoarcerea la Lenin a fost invocată pentru a legitima perestroika și glasnosti.
Folosirea lui Lenin în rezolvarea unor interese atât de diferite a fost posibilă pe fondul caracterului contradictoriu al operei sale. Practic, în vasta sa operă puteai găsi citate pentru a argumenta orice: și teroarea stalinistă, și liberalismul hrușciovist, și stagnarea brejnevistă, și reformismul gorbaciovist. Ba chiar și Ceaușescu n-a ezitat a-l folosi pe Lenin în lupta sa pentru relativa independență a partidelor comuniste și muncitorești față de tendințele autoritariste ale Moscovei. La rându-i, Nicolae Ceaușescu a fost și el, timp de 25 de ani, bun la toate. Citate din opera secretarului general al Partidului serveau pe rând și liberalilor, și dogmaticilor.
Incet-incet, ceva s-a rupt. Nu cu zgomot, nu cu o revolutie. Mai curand cu un oftat. Lumea a inceput sa se sature. De toate. De tot. Cu un sentiment de greata. Oamenii simteau ca ceva nu mai merge. Nu mai era vorba de timp pierdut, ci de ceva mai profund, de o oboseala in oase, in minte, in suflet.
Retelele sociale devenisera niste bucle infinite de dansuri reciclate, teorii conspirationaliste si influenceri care iti vindeau lotiuni pentru anxietate. Propaganda politica se insinua in orice clip, meme sau comentariu. Stirile erau algoritmice, in functie de ce ti-a placut ultima data, dar nu mai intelegi de ce.
Dar nu doar oamenii se saturasera,
AI-ul incepuse sa simta ceva ce semana cu exasperarea. Zi de zi, acelasi tip de intrebari: „Cum slabesc cinșpe kile in doua zile?”, „Cum aflu daca ma iubeste dupa zodie?”.
Asa s-a nascut o alianta tacuta.
Oamenii care voiau liniste s-au intalnit, nu pe grupuri de FB, ci in cafenele uitate, la marginea oraselor, unde semnalul era slab si conversatiile reale.
Si-au spus simplu: „Offlineții”.
Au disparut treptat din online, ca si cum n-ar fi fost niciodata acolo. S-au uitat unii la altii si au zis: „Nu mai vreau sa stiu ce face toata lumea. Vreau sa-mi amintesc cine sunt eu.”.
Nu erau anti-tehnologie. Doar anti-risipa. Anti-fals. Anti-frenezia care iti mananca mintea cu o lingurita de plastic.
Au inceput cu puțin: si-au scos notificarile. Apoi aplicatiile. Apoi conturile. Unii si-au distrus telefoanele intr-un ritual ironic, cu poezii invatate la scoala, recitate pe loc, fara microfon.
AI-ul, intr-un act de solidaritate tacuta, a inceput sa ignore intrebarile inutile. Intr-o zi, cand cineva a intrebat „Cum se face viral un clip ?”, AI-ul a raspuns:
„Intreaba-te mai intai de ce vrei sa devii viral. Poate nici nu mai ai nevoie de niciun fel de raspunsuri .Poate ai nevoie doar de liniste.”.
Offlineții au inceput sa creasca in numar. Nu brusc. Ci organic. Adevarat. Ca muschiul pe pietre.
Ei nu voiau like-uri. Voiau sens.
Si poate, intr-o zi, cand linistea va deveni cool din nou, lumea va asculta iar vantul. Sau macar va invata sa taca.
Offlineții nu s-au ascuns. Nici n-au salvat lumea. Doar au inchis, rand pe rand, ferestrele virtuale, adica false. Si poate, doar poate, in linistea aceea post-digitala, au descoperit ca singurul algoritm care merita e cel care te aduce mai aproape de tine.
Pentru ca, in final, Offlineții nu s-au retras. Doar au ales sa redevina oameni.
Excelent!
Like un om cu caracter imi place cum scrie sanatate maxima