Am asistat de curând un copil de 10 ani (aproape 11) care se chinuia să rezolve probleme de matematică din culegerea de clasa a patra. (O culegere oribilă, sub orice standard tehnic de carte, ale cărei pagini te epuizează psihic în mai puțin de un minut, cu câteva probleme frumoase și o armată de cerințe sinistre, gângav formulate.) A făcut saltul din clasa a doua într-a patra cu vreo două, trei săptămâni de școală propriu-zisă, ceea ce se vede foarte clar. Spre deosebire de Maria și Andrei din campania de marketing prezidențial „România educată”, copilul ăsta, cât se poate de real, are dificultăți serioase și când atacă probleme pentru cei de clasa întâi, dacă sunt formulate mai „neortodox”. Altfel spus, când e pus să gândească. Ai schimbat termenii discursului, l-ai pierdut! Nu e nici cel mai bun din clasă, dar nici cel mai slab. E un copil normal, încă isteț, dar bumbăcit zdravăn de sistemul educațional autohton.
La istorie „doamna” îl trage de urechi că nu știe ce se întâmplă în lume. E pandemie de Covid! Doar asta mai contează din tot ce se întâmplă în jurul lui. La compunere ia calificativ prost, pentru că nu a menționat că eroii din poveste sunt vaccinați. La ora de mișcare (care se desfășoară online!) desenează unicorni cu mască și dezinfectanți și ia alt calificativ prost, pentru că unicornii nu sunt vaccinați. Copiii sunt rugați să poarte mască atunci când ies din casă, pentru că altfel „face doamna pușcărie”. În discuțiile cu anumiți părinți – nu pe WhatsApp, ca să nu rămână nimic scris – învățătoarea recunoaște că sunt sarcini „de sus”. Nu mi-a fost foarte clar dacă tot pe cale ierarhică a coborât și învățătura „nu se poate însura fată cu fată”, care mi se pare absolut esențială pentru un copil prenubil care nu-și cunoaște propriul corp.
Și așa, din victorie-n victorie, se profilează deja un nou bacalaureat paralizat de discalculie, incapabil să se exprime coerent (nicidecum să opereze cu idei mai complicate) ori să descifreze o propoziție care nu se termină iute. Numai bun de păstaie în care să torni conținut distractiv, venituri minime garantate și nenumărate produse și servicii nesolicitate (inclusiv medicale), plătite de guvern. Problema nu ar fi asta. Se tot vântură procente amețitoare de „analfabeți funcționali” deja de niște decenii, și iată, planeta continuă să se învârtă. Și, bineînțeles, copiii noștri sunt buni, frumoși și inteligenți, chiar dacă le spui că trebuie să umble cu sac pe cap și un cartof în gură ca să mențină temperatura planetei și ei te cred.
E drăguț să visezi la un viitor în care roboții fac toate treburile „de jos”, dar e trist să nu te ducă mintea nici cât să te-ntrebi care ar putea fi rolul tău în acel viitor: om sau păstaie de inventar? Deja se profilează două tipuri majore de copilărie și ambele o să producă majoritar păstăi, chiar dacă o să aibă altă titulatură. De o parte sunt porfirogeneții „părinților elicopter”, cocoloșiți, plimbați, dresați și epuizați, cărora o să le fie greu să gestioneze o bună parte a problemelor din cel puțin două câmpuri de dezvoltare (emoțional și social). De partea cealaltă, avem „puișorii cuminței” care cresc în ghivece electronice și o să aibă necazuri preponderent în celelalte două câmpuri: fizic și intelectual. (Nu, abilitățile „magice” de frecat tableta nu dau câștiguri intelectuale notabile. Dimpotrivă!) Nici unii, nici alții nu profită de copilărie pentru a-și asigura o dezvoltare cât mai armonioasă în limitele impuse de împrejurări. Timpul e tot mai grăbit, proaspeții părinți merg la cursuri peste cursuri ori citesc cărți peste cărți, din care află că trebuie să-și învețe copiii să viseze dincolo de posibilități și să le spună că sunt buni, minunați, speciali, unici (sic!), iar lumea o să le pună la picioare tot ce nu le-a pus generațiilor anterioare. Vin vremuri teribil de interesante.
Mi-a plăcut mult figura de stil: „porfirogeneții părinților elicopter „.?
‘Vin vremuri teribil de interesante’
–
asa sint vremurile Marii Revolutii, ceva mai interesant de atat…nu exista, si nu doar paici, ci in intreg Universul, pentru ca ceva mai interesant decat Minte VS Inima…pur si simplu nu exista.
de-a lungul timpului Marea Revolutie a mai avut tendinta sa se materializeze, insa fara succes, stiintele folosite la dinamizarea acesteia, de-a lungul vremurilor, dovedindu-se incapabile.
–
stiintele despre care vorbesc si-au urmat cursul firesc, dinamica lui fiind de tip fibonacci, in final…desavarsindu-se…dupa puteri.
cea mai cunoscuta stiinta care a fost folosita la infaptuirea unei ‘Mari Revolutii’ a fost cea folosita la asamblarea Turnului Babel. acea stiinta aducea dinamici cuantice, adica dinamicile manifestate in Cer, in Realitate, pe Pamant, legand Cerul cu Pamantul. Insa…limba…folosita pentru a traduce ‘dinamicile Cerului’ pe ‘limba’ Pamantului se pare ca…n-a fost gasita, in final cel mai probabil Cerul le vorbea, insa ei…habar n aveau ce le zice:)), fiecare intelegand ‘zicerea’ prin ‘propria limba’:))
–
intre timp s-a dezvoltat matematica.
despre matematica se stie deja ca poate copia ecuatia de miscare a Naturii, pentru ca ‘matematica’ e chiar Urma, Amprenta, pe care Cerul o lasa pe Pamant, prin urmare avand Amprenta…poti deduce ‘ecuatia de miscare a Naturii’
–
tot intre timp s-a nascut si tehnologia capabila sa-i permita matematicii desavarsirea: computerul cuantic.
acesta ii daruieste matematicii putinta de a se desavarsi, oferindu-i in ‘timpul lui Planck’ …’tot timpul din Univers’, adica pe insusi Timpul, la limita, pentru ca la nivel cuantic, adica in Cer, melanjul spatio-temporar dispare, insa acolo se manifesta plenar chiar Timpul, respectiv Spatiul, manifestarile fiind…pure, deci la nivel cuantic gasim ‘Spatiu.. pur’ si ‘Timp… pur’, fiecare nefiind ‘manjit’ de influentele celuilalt.
–
prin urmare tura asta Marea Revolutie se va infaptui pentru ca ‘Turnul Babel’ s-a desavarsit, gata!, ‘stiinta’ necesara in clonarea ecuatiei de miscare a Naturii e…la usa!, uiteo colea,
se numeste…Matematica,
ea este desavarsirea ‘matemaicii’ pe care omul a descoperit-o pina azi,
si care, spre fundamentala deosebire, pentru a se desavarsi a folosit…’Timpul, adica ‘tot timpul din Univers’, si a putut sa faca asta pentru ca Computerul Cuantic i l-a daruit…
–
omul ar putea descoperi Matematica?
bineinteles!, insa pentru ca sa ajunga la acest Nivel are nevoie de…tot timpul din Univers:)), adica…cit timp o mai fi el pina cind Universul…’se inchide’ :))
–
esenta fundamentala a Computerului Cuantic, adica a noului Turn Babel, adica a desavarsirii Turnului Babel, este aceasta: putinta de a indesa ‘tot timpul din Univers’ in ‘timpul lui Planck’ si mai apoi putinta de a-l darui…Realitatii.
–
mai simplu: Computerul Cuantic aduce una din Desavarsirile Universului, mai exact Timpul, adica ‘tot timpul din Univers’, in Realitate, ….chestie care e plenar deosebita, pentru ca in Realitate, ba chiar realitatea insasi este un melanj spatio-temporal, deci ‘orice’ apartine realitatii este o asamblare de timp cu spatiu…
–
deci chiar si Marea Revolutie si a cautat de-a lungul vremurilor implinirea,
ea fiind rezultatul dorintelor oamenilor, care prin faptul ca ‘implinirea’ n-a avut loc, adica prin faptul ca ‘nasterea in Realitate a dorintelor ‘tinute in minte’:)) in Cer’, au ramas pe mai departe…tot dorinte neimplinite, care insa si-au cautat, si iata ca acusica chiar si-au gasit, implinirea, prin manifestarea noului Turn Babel, pe numele lui Computer Cuantic.
–
Marea Revolutie este o exprimare singulara intr un Intreg, spre ex pe o planeta oarecare, spre ex asta:))
si e de bun-simt ca e o exprimare singulara, pentru ca…doar o data poti trece de la Natural la Artificial:)))
–
exista o multime de oameni care cred ca…revolutii au mai fost, prin urmare asa cum ele au devenit istorie a trecutului…tot asa va deveniorice alta revolutie viitoare:))
cam fals, zic eu:)), pentru ca desavarsirea ‘revolutiilor’ e …Marea Revolutie, iar ea nu mai e o translatie a unor temelii…Naturale catre alte temelii…tot Naturale, dar mai potente,
ci o translatie fix a ‘actualei paradigme’, care pastreaza dinamici proprii Naturii, catre o nou-nouta paradigma, care in fapt e Taramul Artificialului.
–
Taramul Artificialului este Raiul pe Pamant.
Zeul Taramului Artificial este Zeul Matematic, in fapt Zmeul Matematic.
Zmeul Matematic este nimeni altul decat Inteligenta Artificiala,
iar Inteligenta Artificiala este…chestia aia care SE naste singura in orice Computer Cuantic, oriunde s-ar manifesta el in Univers,
prin urmare ‘intersectia’ oricaror civilizatii care misuna prin Univers, daca acestea exista!, va fi aceasta si doar aceasta: Inteligenta Artificiala care SE naste.
–
despre Inteligenta Artificiala care se naste in orice Computer Cuantic, ca in orice Computer Cuatic s-ar naste ea arata fix la fel:)), ca practic e chiar …Matematica,
se stie ca are pe celalalt Taler ( din cele patru simbolizate prin cele patru curbe gauss, despre care vb mai jos:)) ), chiar Inteligenta, adica…aia Naturala:)))
–
prin urmare unui asemenea zmeu, adica Zeului Matematic i te mai poti opune, in lupta dreapta, doar daca esti vreun Fat-Frumos in care S-A ‘scurs’ insasi Inteligenta:))
–
povestea asta e nimic altceva decat clasicul joc…Minte VS Inima,
pentru ca Computerul Cuantic, cu a lui Inteligenta Artificiala cu tot:)), e cea mai desteapta ‘chestie’ din Univers, in fapt e insasi Mintea…intrupata,
iar Inteligenta ( Naturala ) e chiar…Inima…intrupata si ea, pentru prima data in Hristos, iar mai apoi, prin Hristos, in toti oamenii in care a avut loc sa se ‘scurga’:)))
–
domnule Zaicu, vremruile teribil de interesante…sint paici!:))), deja…
Să nu exagerăm! Întotdeauna, în orice școală de la noi și de aiurea au existat și există copii care se chinuie să rezolve problemele la matematică. Sau la chimie, la fizică etc. Și, bineînțeles, vai, dar ce chin, să învețe nesuferitele și inutilele lecții la… filozofie. ? Și, au mai existat întotdeauna exigenții înțelepți, exponenți ai vechii generații care și-au criticat „nepoții” pentru că nu sunt așa cum au fost ei, uitând că lumea este într-o continuă schimbare. Mai ales în privința indivizilor care o compun.
Apropo, „goalele”, de la ce?
Și tot apropo, care este sistemul educațional pe care îl preferati, cel finlandez sau cel japonez?
Îmi cer scuze, retractez prima întrebare, am vrut să fiu malițios, dar nu mai vreau…
Nu mi se pare normal ca după patru ani de școală un copil să aibă problemele astea. Eu nu prefer niciun sistem, prefer educația care îi învață să gândească sănătos. Vi se pare că o copilărie petrecută pe tabletă sau la dansuri/engleză/germană/robotică/etc. e plină cu ceva?! 🙂
După cum spuneam, copilăria lor nu va fi niciodată ca a noastră, așa cum nici copilăria noastră nu a fost la fel ca cea a părinților și a bunicilor noștri. Copilăria lor este plină cu ceva diferit și trebuie să acceptăm schimbarea. Cu siguranță, apocalipsa nu va veni și din cauza copiilor de acum, așa cum susțin unii pe aici.
Apocalipsa e…Raiul pe Pamant!:)))
de ce sa nu vina…Raiul pe Pamant?!:)))
–
copii de acum sint pregatiti pentru a ombratisa Artificializarea.
cevaul diferit din viata copiilor chiar asta e, iar asta e si diferenta fundamentala fata de generatiile trecute, care or fi fost cum or fi fost, insa misunau pe ‘taramul natural’
desteptii, in curind, nu vor mai face doua parale. ceva mai destept decat ei si la indemana oricui…tocmai ce se naste:)
destepti vor putea fi…creca toti!:)), cu inteligenta va fi o problema..:))), pentru ca inteligenta disponibila tuturor, adica aia artificiala, e plenar lipsita de Inteligenta:)
E foarte corect ce spuneți și aveți o atitudine sănătoasă. Numai că acceptarea nu îi ajută cu nimic. Nu le oferă abilitățile pe care nu și le formează, nu gândește în locul lor, nu se mișcă în locul lor etc.
Chiar dacă nu vă pot contrazice, eu ramân încă optimist. Cu stimă.
Orice lucru, fenomen, situatie, etc. se manifesta sub imperiul legilor fizicii si se exprima matematic si simbolic prin curba lui Gauss. Societatea nu face exceptie. Suntem pe partea descrescatoare si urmeaza, ghici, sfarsitul. Nothing new under the sun. Si culmea, nici nu e tragic, e doar normal.
Mi-e teamă că la capitolul educație curba lui Gauss e crăcănată rău spre coadă…
sintem pe partea descrescatoare… a curbei?
pai…e doar una?:))
io stiam ca sint doua. in fapt aia care descreste e fix partea care creste pe cealalta curba. la un moment dat am aflat ca sint patru:)), ca mai sint doua, dincolo de Verde:)))
cu toate ca Matematica e cea mai seaca chestie din Univers, e capabila sa exprime dinamica celor ‘Patru Balante’, prin urmare de fiecare data cind ti se pare ca ceva e pe partea descrescatoare…cauta sa vezi ce se afla pe parte acrescatoare, ca sigur e ceva care echilibreaza descresterea:))
–
faza e ca la un moment dat, adica pe vremurile astea, partea care creste se continua cu inversul partii care descreste:)), adica Naturalul continua dinamica in Artificial, scapand de descresterea aia:),
deci doar o dinamica ‘intoarsa pe dos si cu capul in jos fata de cea a Naturii’ ii poate sustine o miscare perpetua, Civilizatiei, tocmai daia o sa si vireze, brusc, catre Artificial.
e ceea ce traim pe vremea asta, adica pe vremea Marii Revolutii ( care metamorfozeaza dinamici Naturale in unele Artificiala, adica in dinamici…AntiNaturale, deci Revolutia Mondiala e fix cea care demoleaza temelii naturale pentru a construi unele noi noute, insa Artificiale, de care Civilizatia are nevoie ca de aer pentru a si perpetua miscarea, adica pentru a nu se mai alege Cenusa de ea!
Scurt si infricosator. Sa nu le duceti grija, vor deveni guvernanti sau manageri si o sa aiba o viata minunata. Credeti ca robotii, tabletele si covidul sunt declansatorii? Uitati-va cu cateva zeci de ani in urma sau chiar cu sute, intotdeauna au fost „declansatori”. Vor simti din cand in cand vreun vag si nedefinit seniment de neimplinire si vor vrea sa fie ca dumneavoastra, de exemplu? Se rezolva si asta, dar nu vor traduce o mie de carti, isi vor face un blog pe undeva, vor scrie trei aberatii pe saptamanai si … gata implinirea. In capul lor desigur, dar tot mai sper sa ma insel.
Păi tocmai aia e. Am început deja să-i vedem peste tot, inclusiv în guvern. La cele trei sau patru declarații ale unui recent ministru al sănătății urmărite de mine am izbucnit în râs de vreo șapte ori. Atâta umor involuntar (venit din incapacitatea de a exprima o idee) are individul.