D-ale lui Stendhal: „Societatea fiind împărţită pe secţiuni, ca un bambus, marea luptă a unui om, e să urce în clasa superioară clasei sale, iar toate eforturile acestei clase au drept ţintă să-l împiedice şi să urce.” (Stendhal, Viața lui Henry Brulard. Amintiri egotiste, Editura pentru literatură, București, 1965)
*
Camil Petrescu. În tentativa mea de a scrie o carte despre Camil Petrescu intitulată semnificativ Jurnalul unei obsesii – Camil Petrescu, am fost constrîns să citesc Un om între oameni, romanul în trei volume al scriitorului publicat între 1953-1957 (al treilea volum a apărut postum). Mi-am notat atunci în fugă cîteva gînduri iscate din lectura cărții, gînduri pe care le descopăr azi într-un caiet de note din 1970. Reproduc două dintre ele:
De ce un mare eşec, un eşec de prestigiu cum ar spune cineva. Pentru că aici, Camil Petrescu încearcă două lucruri imposibile pentru personalitatea lui:
*
Adevăr. O istorie coborîtă uneori la nivel de telenovelă ne-a obișnuit cu clișeul Individului conștient că face istorie prin prezența sau chiar implicarea într-un anume fapt istoric. Mai ales după așa zisa Revoluție din decembrie 1989, botezată astfel de autorii Loviturii de stat pentru a trece drept revoluționari și nu puciști, s-a cultivat pe scară largă aserțiunea Mulțimea a năvălit în piață conștientă că o nouă eră se deschidea în fața ei.
Caragiale a ironizat suficient de genial în Statistică vorbele mari folosite pentru a explica prezența la un eveniment a unui număr considerabil de gură cască.
N-o mai facem și noi.
Ne întîlnim aici cu o simplificare butucănoasă a complexității psihologice a omului. Desigur, masele au năvălit în piaţă, dar motivul acestui gest, care le-a scos din albia zilnică de obişnuinţe, nu este conştiinţa actului istoric, ci o înlănţuire de motive mult mai nesemnificative: curiozitatea, glasul frumos al unui orator, foamea. În general, individul care participă la actul istoric nu-l trăiește ca pe un act istoric. Pentru a-l trăi ca atare înseamnă a fi conștient că e vorba de un eveniment care va rămîne în Istorie. Înseamnă a avea asupra lui o viziune de ansamblu. Dar această viziune se naşte numai prin depărtarea în timp, atunci cînd actul istoric poate fi corelat cu alte acte istorice, înlănţuit într-o serie care îi subliniază semnificaţia şi influenţa. Nimeni dintre cei care participă la un act istoric, cu excepția celor care-l pun la cale, nu e conștient că prin asta face Istorie.
Nici istoricul propriu zis, dacă zbiară lozinci antiguvernamentale la un miting din Piața nu e conștient că face Istorie.
E conștient doar că zbiară.
Lasă un răspuns