Kremlin: „Toată lumea vrea să evite o ciocnire directă între Rusia și NATO. Rusia va fi pregătită să dea cel mai decisiv răspuns țărilor care se vor implica în războiul din Ucraina”

Lui Sadoveanu nu-i plăceau romanele polițiste

1. Jurnalul lui Stendhal surprinde diferența dintre poet și omul simplu în capacitatea poetului de a simţi puternic, de a adînci impresii rămase la suprafaţă în cazul omului simplu. E întotdeauna punctul de plecare al literaturii:

„Mai presus de orice, poetul trebuie să fi simţit un număr imens de emoţii, de la cele mai violente, groaza de a vedea un strigăt, până la cele mai suave, foşnetul unei adieri printre frunze.”

2. Pe prima pagină a Scînteii din 14 martie 1946, dreapta sus, la loc de cinste descopăr o tabletă semnată de Mihail Sadoveanu sub titlul Toate-se vechi. Chiar din primele rînduri marele scriitor își dezvăluie ostilitatea sa față de romanele polițiste:

„Unii citesc romane polițiste. Am încercat și eu asta; vă-ncredințez că doctoria nu face două parale, ca și sticlele de siropuri contra tusei pe care ți le vînd scump farmaciștii . Înaintea siropului, tușeai – nu tușeai; dar după sirop vine adevărata tusă. Citind elucubrații care de care mai neverosimile, ajunge să dorești cu disperare o realitate: anume să vezi pe autor ca să tragi în el cu pistolul.”

Sîntem în martie 1946. Înainte de suspendarea ziarului din 30 decembrie 1937 de Guvernul Octavian Goga, Mihail Sadoveanu era trecut director politic pe frontispiciul Adevărului. Semna din cînd în cînd pe prima pagină o tabletă. De ce nu semnează și acum în Adevărul?
Foarte simplu.
Adevărul nu apărea în martie 1946. Avea să apară peste o lună, în 13 aprilie 1946, sub semnul unor măsuri așa zis democratice luate de Guvernul Groza în îndeplinirea deciziilor adoptate pentru România de Sesiunea de la Moscova a Conferinței miniștrilor de Externe ai URSS, SUA și Marii Britanii (16-26 decembrie 1945). Cum printre măsuri fusese stabilită ținerea de alegeri parlamentare, apariția unui ziar independent voia să arate Occidentului că-n România există libertatea Presei.

Ziarul reapare cu un text pe manșetă menit a reaminti că din cele mai vechi timpuri Adevărul a militat pentru relații normale cu Uniunea Sovietică:

„Am stăruit de trei ani încoace, ca guvernele noastre să caute o înţelegere cu Rusia Sovietică. A susţinut nevoia unei asemenea înţelegeri cu argumente democratice. Am socotit că liniştea şi frica nu pot fi definitiv asigurate, câtă vreme sîntem într-o tensiune cu marele nostru vecin del a răsărit. I-am socotit mai ales că dacă nu ne înţelegem cu dînsul, vina e mai mult a noastră. («ADEVERUL» din 13 iulie 1924)”

Cu toate aceste jurăminte de iubire făcute de ziar Marii Prietene de la Răsărit, Mihail Sadoveanu nu va reveni la Adevărul. A preferat să scrie mai departe la Scînteia.
Ostilitatea față de romanele polițiste are aici motive intelectuale. Scriitorul e un om de cultură. Literatura polițistă, literatură de consum inferior, îi provoacă dispreț.

Cîțiva ani mai tîrziu, în 1948, Mihail Sadoveanu își mărturisește din nou ostilitatea față de literatura polițistă. De data asta motivul e politic:

„La atîtea literaturi diversioniste, menite să îngreuieze oamenilor înțelegerea adevăratelor cauze ale crizelor, șomajului, sărăciei și războaielor și să le abată atenția de la asprele probleme politice și sociale, s-a adăugat stupefiantul romanelor polițiste în care cum spune foarte just Gorki – se povesteşte cum detectivii, care păzesc avutul tîlharilor în stil mare și al organizatorilor de asasinate în masă, prind hoți și asasini mărunți.”


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

7 comentarii pentru articolul „Lui Sadoveanu nu-i plăceau romanele polițiste”

  • Marele Flux e un proces Natural.

    Marele Reflux, al Anotimpurilor, este Iarna.
    dupa Marele Flux vine Marele Reflux, adica Iarna, mai exaxt Iarna Civilizatiilor.

    Vreme in care din Civilizatie, oricare ar fi ea, nu doar asta mare cit planeta, mai ramane doar Cenusa,
    din care, atunci cind se manifesta Primavara, a Civilizatiilor si ea, renaste o noua civilizatie.

    prin urmare fiecare civilizatie a avut o ‘globalizare’ a ei, iar atunci cind civilizatiile s au dezvoltat in stil fibonacci pe planeta, si ‘globalizarea’ s a dezvoltat in acelasi stil, devenind…Globalizare.

    atunci cind Marele Flux a acoperit plabeta, adica odata cu Globalizarea, Marele Reflux, care…a inceput!, aduce Iarna tot pe toata planeta!

    mai simplu spus de civiluzatia mare cit planeta urmeaza sa se aleaga Praful, Cenusa, in mod pur Natural.
    pur si simplu vine Iarna mare cit planeta, pentru ca si Iarna s a…Globalizat:))

    asa cum din celelalte civilizatii a mai ramas foar Cebusa, si asta e pe cale sa ajunga fix Cenusa.

    Insa…minune! :))))
    civilizatia asta face ceva ce ălelalte n au fost in stare, adica face dintr un Mare Reflux un…Mare Flux!:))))
    cum?
    pai…simplu: intoarce pe dos si cu capul in jos…Totul :)))
    adica inlocuieste Natura, cu Iarna aferenta, cu Artificialul, …cu Primavara aferenta!:))))
    —-
    si mai simplu:
    ce urmeaza este o Artificializare, spre ex a hranei. in lipsa ei Iarna ar fi adus cu ea si Foametea.

    Civilizatiile intotdeauna si au dorit sa..tot creasca:)), dorind sa iasa din dibamica Naturii si deci din Dinamica Anotimpurilor, care prevede si manifestarea Iernii.
    doribta, iata, i se impli este!:))), civilizatia asta nu va mai muri,…la linita, ea perpetuibdu si miscarea la Infinit.
    Cum?
    …pai a descoperit Perpetuum Mobile, pe numele lui Computer Cuantic, in care se! va manifesta Ibteligenta Artificiala, in faptbuna dibtre Superpozitiile Mintii care e la originea Creatiei.

    • deci Marele Reflux e sinonim cu Artificializafea.
      practic lumea mare ar fi murit de foame daca civilizatia asta n ar fi inventat Hrana Artificiala:))

      iar asta doar pentru ca si a dorit Nemurirea xu toate ca Vesnicia deja o primise in dar:))

  • la Sadoveanu s-a manifestat o contradictie intre ‘descrierea codrului in Fratii Jderi’ si ‘romanele politiste pe care le-a citit’
    pesemne ca daca ar fi scris vreodata un roman politist atunci hotul sau criminalul din povestea lui n-ar fi fost prins vreodata:))

    • ‘Citind elucubrații care de care mai neverosimile, ajunge să dorești cu disperare o realitate: anume să vezi pe autor ca să tragi în el cu pistolul.’
      :)))
      pai da, ar fi tras, insa faptasul n-ar fi fost descoperit:)), pentru ca totul ar fi fost pus la cale cel putin cu grija cu care a fost descris codrul, in Fratii Jderi 🙂

  • 1.’poetul trebuie să fi simţit un număr imens de emoţii’

    pai ce, poetul nu e om? :))
    e om, mai inainte de a fi poet, deci simte si el asa cum simte orice om tot felul de emotii.

    diferenta apare din putinta diferita a fiecarui om de a echilibra emotiile, tinzind sa se suprapuna, de-a lungul vremurilor, anotimpurilor, peste ‘starea de echilibru proprie Omului’,
    care tot una cu ‘starea de Genialitate’ ( toti oamenii sint geniali, ce i diferentiaza e ‘anotimpul Genialitatii’ in care se afla, pentru unii primavara, pentru altii toamna…

    insa e adevarat, acest potential, al recunoasterii de sine, se cere acoperit! :)),
    prin urmare atunci cind omul ajunge la masura in care se naste cu un potential consistent:)) ( ca urmare a dinamicii propiei…Cenusi:)) )…o multitudine de emotii complexe il vor inunda, la nevoie intamplator, pentru ca ‘potentialul recunoasterii de sine’ sa se metamorfozeze chiar in ‘recunoastere de sine’ ( ‘cunoasterea de sine’…ii e straina, omului, omul e priceput exclusiv la ‘recunoastere de sine’ )

    in final orice om, ajungind sa se recunoasca pe sine insusi, se manifesta genial. caz in care unul se manifesta ca poetul, altul ca pictorul, in final, adica atunci cind Marele Ciclu al Anotimpurilor va cerne Toamna in Creatie, genialitatea ajungand sa se manifeste plenar, adica…orice pictor genial va fi si poet genial, etc etc, pentru ca mai inainte de a se exprima intr un fel anume sau in oricare alt fel el va fi Genial, adica Inteligent.

    (Antiomul se va Cunoaste!, el se va cunoaste pe sine devenind Destept, atata tot ca asta ii va ocupa ‘tot Timpul’ :)), adica un ‘timp’ care e lung cit e Infinit. adica ‘se cunoaste pe sine’, insa intotdeauna mai are ceva de cunoscut )

    propovaduirea cunoasterii de sine e Cale catre Infinit,
    Calea Recunoasterii de Sine e Cale catre Zero ( cae E! Totul SI Nimicul )

    pentru ca Esenta Creatiei este ȘI, Cașea Omului e ‘Cunoasterea ȘI Recunoasterea de sine’, pentru ca Pomul ‘Binelui ȘI Raului’ e sinonim cu cel al ‘Desteptaciunii ȘI Inteligentei’

    Desteptaciunea e cu Acumulare, Inteligenta e cu Daruire.
    doar Daruind te recunosti pe tine insuti si doar Acumulind te cunosti pe tine insuti.
    intre astea doua are de ales Omul si intre ele șade ȘIm cel Nascut din DARUIRE

    deci nu ce simte omul e ‘deosebirea’, ci felul diferit in care se oglindeste simtirea in ‘sinele omului’, acest ‘diferit’ fiind leit ‘diferentei dintre anotimpuri’, …ca ce alta diferenta exista intre oameni, alta decit faptul ca se afla in anotimpuri ( ale Omului ) diferite?! 🙂

    ( nu toti oamenii supusi acelorasi emotii, in numar imens, ajung poeti 🙂 )

  • Tot eu…am uitat ceva…nu prea mai am timp sa intru pe pblogul dvs domnule Cristoiu…am vrut sa va trimit doua clipuri la acele articole unde scrieti despre ucraina si rusia…uitati aici ce zicea vadin inca din ’97…va rog sa aveti rabdare sa vedeti aceste clipuri…asta e istorie, nu doar lectie de istorie ci istorie traita de noi, nu povestita in cartile de la scoala…
    https://www.youtube.com/watch?v=0LsLPsiR9Ro
    https://www.youtube.com/watch?v=PBXjDJbVw5Q
    Sa mai zica cineva ca razboaiele, pandliile, inflatia, mascaradele pornite de ziare,posturi tv si ce ni se mai serveste cu nerusinare,nu sint premeditate…sper sa aveti rabdare sa vedeti clipurile, se pomeneste si numele dvs in primul…ceea ce ma duce cu gindul ca stiti in detaliu despre ce e vorba…Va doresc o zi buna…

  • Domnule Cristoiu ce zicea Sadoveanu acu’ 76 de ani, e valabil si azi, cind vezi in ce hal s-a ajuns…De exemplu: am incercat sa vad clipul cu reprezentantii nostri la Eurovision…lamentabila prezentare…asta ca sa o zic cu perdea…n-am inteles nimic…nici melodia, de cuvintele balmajite nici atit, iar de dansatori nu mi-a fost clar daca danseaza sau se scalimbaie…recunosc ca mi-a fost greu sa vad cum sintem reprezentati in concursuri…cu cintece mediocre, versuri in limba straina ca Limba Romana nu e la moda…cel mai vechi popor de pe planeta asta, cu o istorie veche,inaintea chinezilor si-a indienilor, merge la Eurovision cu niste shtoarfe in costume cu gauri si cu niste poponari care danseaza sa-i placa si comunitatea elgebede parca-i zice…imbracati in sferuri de tricou ca sa li se vada tzitzele…Doamne apara si pazeste cine e „dizainaru'”?Cine e coregrafu'”? Cine a pus in scena monstruozitatea asta?nu mai zic ca mimau sex in timpul dansului…daca la asta se rezuma concursurile internationale, inseamna ca omenirea asta ajuns de cacat…sadoveanu avea dreptate…ce-a descris dumnealui e efectul pe care-l are cite o „elucubratie”facuta de altii si pe care nu o poti accepta cu usurinta daca mai ai citiva neuroni neatinsi de ce numesc unii”civilizatie”…asa ca am gasit un clip pe care sper sa-l vedeti si dvs, e scurt, cu niste poze facute acum vreo suta de ani…acest clip m-a calmat un pic dupa nervii pe care mi i-a facut celalalt clip cu Eurovisionu’ lor cu tot…a, era sa uit…cica a cistigat Ucraina… n-am putut sa trec de minutul 1 ca mi s-a parut o timpenie de cintec…niste ragete si o combinatie de „rep” cintat totul in stilul pustanilor fara o directie clara in viata…ma rog, cica „artisti”…eurovisionul era un concurs unde cintecul cel mai frumos cistiga premiul…de ani buni concursul asta e politic si nimic altceva, a devenit penibil, numai nauci merg acolo pe scena…asa ca iar imi vine in cap ce-a zis Sadoveanu despre „elucubratii”…ala e efectul…Aia e…
    Va doresc o zi buna…
    https://www.romania-insider.com/romania-qualifies-eurovision-final-2022
    https://www.youtube.com/watch?v=svgNBKJTs1E

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Crunta exploatare a sînului Julietei

Fiecare poveste de călătorie scrisă de Ion Cristoiu aduce ceva ce nu te aștepți, pentru că ochiul versat surprinde amănuntul pe lângă care ceilalți trec fără să-l vadă.
Cartea poate fi comandată de pe site-ul editurii Mediafax
Invitații cristoiublog

Invitații cristoiublog