Marcel Ciolacu: „E o speculă. Noi am făcut o mare tâmpenie. S-a vândut toată energia electrică pe anul acesta. Am vândut energia cu 200 -300 de lei, iar acum se vinde cu 4000 de lei”

Maria Hadiji pictor și sculptor: Universul creației este unul fascinant

Am cunoscut renumiți sculptori dedicați artei lor tridimensionale. Pe de altă parte, am întâlnit valoroși pictori dedicați impresionantelor armonii cromatice bidimensionale.
Distinsa doamnă Maria Hadiji este singurul caz de creator, cunoscut de mine, călător de peste patru decenii prin ateliere și galerii, care s-a afirmat cu putere în cele două dimensiuni ale creației: sculptură și pictură.

Istoria sculpturii consemnează o descoperire importantă în dreptul datei de 8 aprilie, când o parte dintre cititori urmăresc aceste rânduri. Este 8 aprilie, dar anul 1820, când în Insula Milos din Marea Egee este găsită celebra statuie grecească intitulată Venus din Milo.

Păstrând proporțiile cuvenite, cei care urmăresc rândurile mele modeste, vor descoperi la rândul lor un sculptor român care se afirmă de mai mult timp în lumea creației.

— Pentru început vă rog să vă prezentați.
— Născută la 30 iunie 1975 la Topleț, jud. Caraș-Severin, licențiată a Facultății de Litere, Filozofie și Istorie din cadrul Universității de Vest din Timișoara, specializarea Istorie (2002) urmând mai apoi studiile de masterat și doctorale. Profesor de istorie și cultură civică între anii 2002-2006. Din 2006 Muzeograf și Șef Secție, Muzeul Banatului Timișoara și apoi pe rând din anul 2011 până în prezent Muzeograf și Șef Secție Expozițională în cadrul Muzeului Satului Bănățean Timișoara. Absolventă a Școlii de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, secția Pictură. Masterand, anul II în cadrul Facultății de Artă și Design a Universității de Vest din Timișoara, specializarea Sculptură – Ceramică.

În anul 2017 m-am înscris la Școala de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, secția Pictură, a fost pură întâmplare, cochetam cu desenul încă din liceu, dar nu am luat lucrurile în serios atunci, scopul meu era să devin profesor de istorie. Eu cred că toate lucrurile vin la timpul lor, acum a fost momentul picturii și al ceramicii și cred că mai este vorba și de alegerile pe care le facem într-un moment sau altul, de acceptarea provocărilor și ieșirea din zona noastră de confort.

După absolvirea Școlii de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, m-am înscris și am fost admisă la un Masterat în cadrul Facultății de Artă și Design a Universității de Vest din Timișoara, specializarea design ceramic. Cum în urma unor chestiuni organizatorice, specializarea design ceramic a fost integrată unei arii mai vaste Sculptură – Ceramică, iată-mă ajunsă la această secție, având astfel oportunitatea de a-mi însuși cunoștințe de sculptură, având norocul și bucuria totodată să cunosc și să lucrez cu artiști deosebiți și valoroși, cadre didactice ale Facultății de Arte și Design din Timișoara, oameni de o mare noblețe sufletească, care îți marchează existența, te fac să ai o altă viziune despre actul creației, al valențelor sale și implicit asupra vieții. Aici am descoperit o lume nouă, cea a tridimensionalului, interesată fiind în mod deosebit de modelajul ceramic, deoarece în activitatea pe care o desfășor la Muzeul Satului Bănățean Timișoara m-am ocupat îndeaproape de studierea ceramicii bănățene, a centrelor de olari din Banat, având ca preocupare de bază valorificarea colecției de ceramică a MSBT prin studierea acesteia și publicarea unor cataloage de specialitate. Prin ceea ce fac astăzi, am ajuns la o altfel de înțelegere și abordare a lucrurilor, studiul teoretic îmbinându-se cu activități concrete, practice, de lucru cu materia, studierea etapelor, tehnicilor de execuție și a calităților materiei argiloase. Totodată, segmentul pe care doresc să-l aprofundez și care va fi și tema lucrării de final se referă la o (re)cunoaștere augmentată a artefactelor cu memorie muzeală, având ca reper, reprezentările votive ale unui cult antic, temă abordată în anii de studii doctorale.

Spirit sensibil, imaginativ, creativ, totodată ușor rebel dar și perseverent pentru care nu există… nu se poate , lumea înconjurătoare, natura, oamenii, lucrurile, un gest, o atitudine pot fi surse de inspirație pentru mine. Evident, universul nostru interior este locul care plămădește, în care i-a naștere scânteia creației și e clar că fiecare avem un filtru personal, care își pune amprenta asupra a tot ceea ce creăm, ce lăsăm să iasă la suprafață, căci ce este creația decât o materializare, o manifestare a ceva ce până acum nu a avut nici formă și nici culoare.

Majoritatea lucrărilor mele de pictură, sunt acril pe pânză, pouring și tehnică mixtă, am realizat și lucrări în ulei, deși spectaculoase, timpul de uscare este mai lung așa că preferatele mele rămân culorile acrilice, mult mai practice. Referitor ceramică și sculptură, sunt interesată de sculptura obiect – modelaj ceramic, instalație, site sculpture/land-art.

— Cum a fost anul 2021 pentru dumneavoastră?
— Deși activitatea pe care o desfășor astăzi este legată de Muzeul Satului Bănățean Timișoara, unde sunt Șef Secție Expozițională Pavilionară, iar o mare parte din timp este dedicată activităților legate de coordonare secției, găsesc mereu timp pentru a crea, în cea de-a doua parte a zilei. Este ca o deconectare de la activitățile solicitate ale unei zilei și totodată o reconfigurare și o încărcare a bateriilor. Este o energie creatoare benefică care își găsește finalitatea în satisfacție și încântare, ambele rezultate din bucuria lucrului bine făcut. Exercițiul odată încheiat, creația, lucrarea, nu ne mai aparține, cred că ne-a aparținut doar atunci, în momentul facerii, este o mare bucurie acest moment, sau aceste momente, pentru că în acest exercițiu, timpul are o altă dimensiune, stă în loc sau fuge ca vântul, orele trec și tu ești tot acolo, deconectat de la lumea din jur, ancorat într-o altă lume, formată din tine și creația pe are o materializezi, iar dacă creația ta este și apreciată înseamnă că cineva din lumea asta mare, are ceva în comun cu tine, cu trăirile tale, o afinitate și acesta este un lucru minunat.

A fost un an pe cât de greu raportat la situația pandemică pe care am parcurs-o cu toții, pe atât de creativ, participând la diverse expoziții atât prin prezență fizică desigur cu mici restricții, cauzate de situația actuală, cât și online, expozițiile de acest gen luând amploare în ultima vreme. Sunt membră a două asociații care au ca numitor comun creația artistică, respectiv Asociația Artiștilor Plastici Romul Ladea Timișoara (începând cu anul 2017) și Asociație Non Profit Prezent începând din anul 2019, o colaborare frumoasă și fructuoasă participând ca membru al acestor asociații la numeroase expoziții de grup și colective atât în țară cât și în străinătate.

O astfel de expoziție a fost Dialoguri cromatice între Serbia și România, vernisată la 22 octombrie 2021 la Centrul Cultural Vârșeț-Casa Armatei care s-a bucurat de un mare succes, trecându-i pragul un numeros public, liantul fiind desigur Asociație Non Profit Prezent. Tot în anul 2021 am realizat și expoziția personală, intitulată: Autumnală/ 22.10 – 05 11 2021 vernisată într-un spațiu neconvențional și anume Centrul medical de Diagnoză RMN, municipiul Lugoj.

— Ce visați pentru 2022? Dar pentru următorii ani?
— Universul creației este unul fascinant, cu toții suntem niște mici creatori, în varii domenii, pictura și sculptura reprezintă o lume a formelor care pot suscita în mintea noastră un joc al analogiilor fără sfârșit, o lume a emoțiilor și a culorii, puterea culorii fiind dată de însăși emoția artistului, este suficient să îndrăznești și o lume nouă își manifestă prezența. Artiștii au o lume, doar a lor, un univers în care pot crea, se pot refugia, o bogăție care le aparține, o pot împărtăși cu ceilalți dar o pot păstra și pentru ei, ca o comoară ascunsă și de preț. Nu am ambiții foarte mari, clar îmi doresc să termin cu bine studiile în domeniul artei și să creez cât mai mult, atât pictură cât și sculptură și să mă bucur de aceste momente, iar tot ce vine în plus, mă refer la rezultate, acestea nefiind un scop în sine, le iau ca pe un bonus. În acest context anul 2022 a început bine, obținând un premiu pentru tehnică mixtă în cadru Expoziției internaționale de artă plastică, Zis și Făcut, ed. I, (20 dec. -31 ian. 2022) organizată de către Uniunea artiștilor plastici din România, filiala Iași.
— Vă mulțumesc frumos.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Crunta exploatare a sînului Julietei

Fiecare poveste de călătorie scrisă de Ion Cristoiu aduce ceva ce nu te aștepți, pentru că ochiul versat surprinde amănuntul pe lângă care ceilalți trec fără să-l vadă.
Cartea poate fi comandată de pe site-ul editurii Mediafax
Invitații cristoiublog

Invitații cristoiublog