Agenția Internațională pentru Energie Atomică, îngrijorată că Israelul ar putea viza instalațiile nucleare iraniene

Modificarea Legii de funcţionare a Avocatului Poporului – soluţia care poate opri instaurarea dictaturii Cîţu – Iohannis

Întreaga opinie publică, de la formatori de opinie, la analişti şi personalităţi ale vieţii publice, a fost de-a dreptul oripilată de declaraţia făcută de premierul Florin Cîţu prin care a anunţat instaurarea dictaturii Ordonanţelor de Urgenţă.

„De-acum încolo va trebui să facem reformă prin ordonanţe. Am vrut să o facem prin Parlament, dar nu voi aștepta după Parlament să se hotărască” – a anunţat săptămâna aceasta premierul Cîţu în prima sa apariţie în prime-time la Televiziunea publică.

„Declaraţia de război” a premierului la adresa Parlamentului care, conform Constituţiei României, art 61, alin (1), nu este o simplă instituţie, ci chiar organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării, vine în contextul în care majoritatea parlamentară formată în jurul PNL-USRPLUS-UDMR, a decis în mod abuziv revocarea Avocatului Poporului, singura autoritate care poate contesta Ordonanţele de Urgenţă la Curtea Constituţională.

Un derapaj al actualei puteri de la principiile statului de drept, remarcat inculsiv de către Comisia de la Veneţia care, într-o scrisoare adresată conducerii celor două Camere ale Parlamentului, nu a ezitat să taxeze extrem de dur procedura parlamentară care a dus la îndepărtarea din funcţie a domanei Renate Weber:

Ombudsmanul poate fi revocat din funcție numai în conformitate cu o lista exhaustivă de condiții clare și rezonabile, definite de lege. Aceste condiții se referă numai la criteriile esențiale de „incapacitate” sau „incapacitate de a îndeplini atribuțiile”, „conduită necorespunzătoare” sau „culpă ”, care trebuie interpretate îndeaproape”….”Pentru a înțelege mai bine situația, v-aș fi recunoscător dacă ați avea amabilitatea să ne furnizați bazele și elementele juridice care au dus la această decizie grea, de a demite din funcție un Ombudsman în timpul exercitării mandatului său” – se arată în scrisoarea semnată de către Gianni BUQUICCHIO, președintele Comisiei de la Veneția.

Momentan, procedura de numire a unui nou Avocat al Poporului a fost stopată în aşteptarea verdictului Curţii Constituţionale la contestaţia făcută de către Partidul Social Democrat. Având în vedere miza extrem de mare, dar şi precedentul, instituit de revocarea Avocatului Poporului din anul 2012, este extrem de dificil ca PSD şi Renate Weber să aibă câştig de cauză.

Dacă în cazul numirilor făcute la Radioul Public şi la Televiziunea Naţională decizia Curţii (ignorată ulterior de către majoritatea parlamentară) ar fi putut afecta cel mult strategiile de comunicare şi propagandă ale puterii, în cazul Avocatului Poporului vorbim de influenţarea directă a deciziilor guvernamentale şi, implicit, a jocurilor de putere.

În scenariul în care judecătorii de la Curtea Constituţională nu vor risca un verdict nefavorabil pentru actuala putere, PSD mai are însă la dispoziţie o soluţie. „If you don`t like how the table is set, turn over the table” este o replică din celebrul serial House of Cards.

Prin urmare, soluţia pe care PSD o mai are la dipoziţie pentru a impiedica instaurarea dictaturii ordonanţelor, este aceea de a încerca, în Parlament, modificarea Legii de funcţionare a Avocatului Poporului.

Astfel, Legea nr. 35 din 13 martie 1997 (*republicată*) privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului, la art 16, precizează următoarele:

(1) Instituția Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea persoanelor fizice, a societăților reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a asociațiilor sau a altor persoane juridice, precum și inopinat, prin efectuarea vizitelor în locurile de detenție, potrivit legii.

Tot ce trebuie să facă PSD este să adauge la art 16 un nou aliniat, şi anume:
(2) În privinţa ordonanţelor, Avocatul Poporului poate sesiza direct Curtea Constituțională, dar şi la cererea unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau cel puţin 25 de senatori;

Dacă Avocatul Poporului şi un număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori pot sesiza Curtea Constituţională în privinţa constituţionalităţii legilor, acelaşi principiu ar trebui aplicat şi în privinţa Ordonanţelor de Urgenţă. Iar acest lucru se poate face doar prin modificarea Legii de funcţionare a Avocatului Poporului. Pentru că într-o situaţie de război, aplici măsuri de război.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

5 comentarii pentru articolul „Modificarea Legii de funcţionare a Avocatului Poporului – soluţia care poate opri instaurarea dictaturii Cîţu – Iohannis”

  • ‘Dacă Avocatul Poporului şi un număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori pot sesiza Curtea Constituţională în privinţa constituţionalităţii legilor, acelaşi principiu ar trebui aplicat şi în privinţa Ordonanţelor de Urgenţă.’

    nu prea suna bine, ca daca faci asta, folosind aceeasi masura, egalizezi si Guvernul cu Parlamentul, or faza e ca ele sa fie pastrate in cuibul lor, nu egalizate

    • asta cu…turn over the table… stiu io ce sa zic?!,cine mai stie cum e înțeleasă, pina la urma:))

      • o varianta ar fi ca motiunea sa treaca, iar motreanu sa conduca un guvern minoritar, penelist, facindu si rost de voturi prin negocieri directe

  • este extrem de dificil ca Avocatul Poporului sa fie sustinut in demersurile lui drepte?
    cred si eu ca e!, insa…abia asta e razboiul.

  • ‘Pentru că într-o situaţie de război, aplici măsuri de război.’

    aici…cam zici bine, insa nu sintem in ‘stare de razboi’, cu toate ca ro pare a fi, daca nu cumva chiar e de ceva vreme, intr un război in toata regula, referința fiind dinamica mondiala,…asta locala e basca!
    __
    adaugirea ta… suferă. cui ii pasa ce si cum, daca ‘ce si cum’ il are in fata pe ‘poate’ :)))
    si daca poate…ce?!:))), ideea e sa si vrea!:)),
    asa ca alta tre sa fie procedura de rezolvare, iar ea tre sa fie…automata. ceva in genul…orice ordonanta de urgenta intra in vigoare abia dupa ce Curtea Constitutionala o valideaza din punct de vedere constitutional, pentru ca peste parlament mai poti sa treci, guvernand prin ordonante de urgenta, insa peste constitutie n-ar trebui sa poti sa treci, indiferent ce artificii pui la cale.

    prin urmare tu lasi la bunul plac a prea multor decidenti verificarea constitutionalitatii unei ordonante de urgenta, or procedura tre sa fie automata. ai emis o ordonanta de urgenta? bravo, merge direct la Curtea Constitutionala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *