Am făcut ce-am făcut şi m-am trezit citind cu toată seriozitatea romanul lui Cezar Petrescu 1907, tipărit în trei volume (1937, 1938, 1943) la Editura Cugetarea.
Din cîte aş vrea să citesc numai acest roman al lui Cezar Petrescu îmi mai lipsea!
Cum de m-am apucat de el?
Foarte simplu.
Pentru Istoria literaturii proletcultiste aveam nevoie de cîteva pagini dedicate Revizuirii de către marii scriitori interbelici a operelor anterioare din perspectiva realismului socialist.
În 1957, Cezar Petrescu îşi retipăreşte la ESPLA romanul publicat înainte de război.
Momentul e favorabil. Pe de o parte, alte romane interbelice (Răscoala lui Liviu Rebreanu, de exemplu) sînt reintroduse în circuitul activ al literaturii, graţie mutaţiilor produse în politic de începutul destalinizării, pe de alta, 1957 e anul în care se comemorează Răscoala de la 1907.
Romanul lui Cezar Petrescu are ghinion:
Autorul trăieşte.
Asta înseamnă că romanul poate fi revizuit ici-colo de autor înainte de a ajunge în librării.
Deşi li se republică şi lor cărţi interbelice, Mihail Sadoveanu şi Camil Petrescu nu procedează la revizuirea cerută de trecerea de la realismul critic la realismul socialist.
Cezar Petrescu, înzestrat cu o disponibilitate de a publica tipică mai degrabă unui gazetar decît unui scriitor, o face.
Şi astfel, 1907 al lui Cezar Petrescu, republicat în variantă actualizată, îmi dă posibilitatea de a radiografia mecanismele revizuirii în cazul marilor scriitori interbelici.
Operaţiunea îmi cerea confruntarea pagină cu pagini a variantei realist-critice cu varianta realist-socialistă.
După cîteva minute de exercițiu, m-am pomenit citind cu toată convingerea cele trei volume ale romanului 1907 în varianta interbelică.
Şi-au spus cuvîntul două cauze:
Un document solid în acest sens mi s-au părut paginile despre debutul sesiunii parlamentare 1906-1907. Istoria ne convinge că la guvernare se află Partidul Conservator, prin premierul Gr. C. Cantacuzino. Formaţiune a marilor proprietari de pămînturi, PC, se confruntă de cîtva timp cu dizidenţa creată de Take Ionescu. De altfel, în ianuarie 1908 grupul dizident se va transforma în Partidul Conservator-Democrat.
Însoţindu-l pe secretarul independent Iordache Cumpătă, binecuvîntat cu permisul de latifundiar de treabă, Cezar Petrescu foloseşte prilejul primei zile a sesiunii pentru a surprinde o realitate tipică momentului respectiv:
Trecerea de la un partid la altul:
„Iar desbinările takiştilor şi cantacuziniştilor din guvern, cu lupta dintre beizadele şi oamenii proaspeţi ai vremii, răspundeau în astfel de neastîmpăr: o asmuţire nemaipomenită de ambiţii, de uneltiri, de tîrgueli şi de fantastice svonuri. Mai trecea un stîlp al vechilor conservatori, la Tăkiţă gură de aur, cum îl numeau gazetele pe ministrul finanţelor şi al excedentelor, îngreuind astfel balanţa de partea celor care primeneau ţara, ca vechilii şi ardendaşii misitului Mendăl. Mai capitula alt suflet şovăelnic, boier scăpătat, cu datorii şi familie grea. Se mai punea la cale trecerea unei organizaţii judeţene, cu steagul închinat.“
Deşi scris în 1937, romanul lui Cezar Petrescu exprimă opţiunea autorului pentru marii latifundiari, bociţi ca victime ale arendaşilor evrei, cînd, în realitate, ei erau victimele propriei iresponsabilităţi. În loc să se ocupe de moşii, prefereau să le arendeze pentru a putea prăpădi banii la Nisa sau Monte Carlo.
Saltul peste noapte de la o convingere la alta, de regulă net opusă primei, dă naştere unei alte realităţi:
Suspiciunea din propriile rînduri.
Un lider conservator mai modern – Jack Midoveanu – îşi permite la un moment dat să-l laude pe P.P. Carp, un alt dizdent. Unul dintre cei din jur, Laurenţiu Saranda, tresare imediat:
„— Înclini spre dînsul? întrebă Laurenţiu Saranda, bănuitor, ca după moravurile unui tip cînd trecerile dintr’o tabără în alta se săvîrşeau prin surpriză, peste noapte. Răspunde, traditorrre! Traditorrre!…“.
Pentru restabilirea ordinii zguduite de Răscoală, Suveranul aduce la Putere Partidul Naţional-Liberal, aflat pînă atunci în Opoziţie. Cezar Petrescu notează cu sarcasm influenţa acestor schimbări asupra atmosferei din Bucureşti. Pînă atunci dominată de veştile despre Răscoală, atmosfera de acum stă sub semnul agitaţiei politicianiste:
„O întoarcere pe pămînt a adus doar demisia guvernului şi lista celui nou. Nu din pricina vreunei mai adînci reculegeri. Ci din datina veche a tîrgului în care bucuria cea mai cu nesaţ aşteptată de norod, a rămas tot schimbarea domnilor.
Îndată zvonurile peripeţiilor tragice de la sate s-au răcit, au trecut pe al doilea plan, încălecate de alte mai actuale şi senzaţionale probleme: numirea de secretari generali, inspectori, prefecţi, toată primeneala de demnitari mai mari şi mai mici, fără de care o schimbare de guvern nu şi-ar fi avut nici rost, nici haz“.
Acţiunea romanului se petrece în iarna lui 1906, primăvara lui 1907.
Cu un secol şi ceva în urmă, scena politică a României mici se definea prin:
În postdecembrism, viaţa politică internă cunoaşte aceleaşi realităţi.
Ori de cîte ori vine vorba de năravurile politicianismului moldo-valah, persoanele cu Bac-ul luat din prima fac trimitere la I.L. Caragiale.
Slăbiciunile politichiei româneşti au fost sesizate însă de toţi marii scriitori români.
Pentru a cunoaşte în profunzime viaţa politică de azi trebuie neapărat să-i recitim pe clasicii literaturii noastre.
‘lumea politicienilor’ de azi era, la inceput, o samanata.
un prim pas.
acel ‘prim pas’, caruia i au urmat ceilalti 10 000, e cel care a definit ‘lumea politicienilor’ de azi.
‘lumea politicienilor’ de azi nu doar ca e la polul opus celui in care misuna poporul, insa e si la polul opus celui care se numeste Natura.
‘lumea politicienilor’ e reprezentanta tuturor pasilor facuti pe calea catre destinatia numita Antinatura.
‘lumea politicienilor’ a fost catalizatorul tuturor pasilor care s au facut intru departarea de Natura.
chiar si cei mai bravi dintre ‘politicieni’ ….au ca referinta ‘omul de actiune’, deci Actiunea.
chiar si cei mai bravi ‘politicieni’ nu pricep ca nu e nimic de condus pe lumea asta, ca Creatia ‘se misca’ singura prin urmare tot ce se cere e sa te armonizezi cu ea. adica cu Natura. facand pace cu Calea, indiferent cum arata ea.
–
pentru a i cunoaste pe politicienii de azi tre sa citim in dorintele omului
Armonia deja se exprima in Creatie, e chiar Natura.
Pacea deja se manifesta in Creatie, e chiar Calea.
deci tot ce poti ‘face’, facerea ta fiind o manifestare non, deci care e lipsita de reactiuni, e sa te armonizezi cu Natura si sa faci pace cu Calea.
omul habar n are cum arata Pacea, insa ‘poate face Pace’ armonizindu se cu Calea, indiferent cum o arata ea. omul habar n are cum arata Pacea, insa are habar cum arata Calea, ca …se vede.
–
intre Natura si Pace …se manifesta ‘un teren’. acest ‘teren’ se hraneste cu lipsa armoniei cu Natura si devine chiar Calea, care fiind o manifestare fix pe dos, dar fix pe dos decit e ‘lipsa armoniei’, …’recentreaza dinamicile luate razna astfel incat ele sa se suprapuna peste dinamicile Naturii.
–
astfel, un razboi poate fi Calea. prin urmare daca incerci sa stopezi un razboi …nu faci Pace, ci doar gradinaresti reactiuni. tot ce poti face e sa i ajuti pe cei in nevoi ca sa duca ‘vremea razboiului’, care poate fi greu de dus. e un razboi, insa …te ajut sa l treci. te ajut sa l treci, sa navighezi pe apele tulburi, insa nu te ajut sa l porti, deci sa fii razboinic.
–
in lume se manifesta cel mai cumplit razboi posibil, Metamorfoza. care e greu de inteles. asa ca mai bine ii zicem Marea Revolutie, ca e mai usor de inteles si asa devine mai usor de priceput si Metamorfoza.
–
daca asa arata Calea, acum,
fix cum arata Marea Revolutie, …aia e. ce se cere e sa navighezi pe Cale, prin valtoarea care e Marea Revolutie. nu sa ncerci sa stopezi manifestarea Metamorfozei inseamna sa faci Pace, ci sa mergi pe Cale, care abia ea e Pacea,…indiferent cum o arata Calea, mai cu seama daca arata ca Metamorfoza.
–
daca incerci sa stopezi un razboi nu inseamna ca ai facut pace, daca ai facut asta …cu japca, ci ca ai adunat carbuni incinsi sin capul unui razboi care oricum era deja potent…
pentru a pricepe vremurile de acum tre sa citim vremurile dintr u inceput.
pentru a pricepe vremurile de acum putem lua ca referinta ‘vremea lui Hristos’ si mai apoi sa oglindim un inceput undeva …cu doua mii si ceva de ani in urma referintei, adica undeva pe vremea Babilonului
pricepem vremurile de acum daca citim Turnul Babel,
pentru ca ce a fost va mai fi, iar Babilonul de atunci e fix ‘Babilonul’ de acum, dupa cum Turnul Babel de atunci ( care era o stiinta ) …a revenit pe ecrane, devenind ‘Turnul Babel’ al acestor …Vremuri
–
cu cit ‘citim’ acoperind arii de timp si anotimpuri mai vaste, cu atat citim mai cu inteles, cu atat recunoastem mai adinc, cu atat vedem mai limpede…
aceste vremuri, …ce Vremuri!, …se vad lipmpede daca citestti ‘vremea de inceput’, ehe,….hat departe, in urma, …tocma cind s a facut ‘primul pas’, cind s a insamantat prima ‘samanta’, cind s a pus la cale ‘prima civilizatie’, indiferent cum o fi aratat ea atunci…
–
tre sa cuprinzi si cu mintea si cu inima …totul, inca de la ‘primul pas’, pentru a l deslusi pe cel curent, adica Vremurile, adica ‘ultimul pas’ .
recunoscind ‘ultimul pas’, ‘ultimul nivel’, scormonim in vremea primului pas, la Inceputuri… pentru a identifica Sistemul de Balante care se suprapune peste ‘anotimpuri’ …la acest nivel, care e Ultimul. sau primul, ca tot aia e,
dupa cum si ‘Duminica si Lunea’ …una sant, dupa cum si Sfarsitul si Inceputul …unul sint, dupa
asa cum Alfa e Si Omega…