CCR a anulat întregul proces electoral cu privire la alegerea președintelui României. Guvernul va stabili noua dată a alegerilor, iar procesul electoral va fi reluat în integralitate

Prin tribunale ca prin viață | ANPC, sfaturi pentru cumpărăturile de sărbători

Ne aflăm, iată, în luna decembrie, în plină pandemie, cu reguli sanitare, dar și o lună importantă din an, a cadourilor și a cumpărăturilor pentru sărbători. Este esențial pentru noi să știm ce drepturi și obligații au comercianții, dar și care sunt drepturile consumatorilor.
Altfel, mă interesează, în calitate de avocat, să aduc în prim plan drepturile consumatorilor, dar și drepturile și obligațiile comercianților.

Sunt convinsă că, nu de puține ori, vi s-a întâmplat să fiți înșelat la achiziția unui produs, și să nu puteți rezolva această problemă, sau să renunțați din diferite motive.
Important este să știm că o persoană ce dobândește, utilizează ori consumă produse obținute de la agenții economici sau care beneficiază de serviciile prestate de aceștia, are o serie de drepturi definite de Organizația Mondială a Consumatorilor, iar acestea sunt:

  • – dreptul la satisfacerea cerințelor esențiale de viață;
  • – dreptul la siguranță;
  • – dreptul de a fi informat.

Din păcate, așa cum vedem la orice pas, drepturile consumatorului sunt frecvent încălcate, iar aceste încălcări sunt determinate de o serie de cauze:

  • – comercializarea de produse care prezintă abateri de la caracteristicile calitative sau care pot pune în pericol viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor;
  • – comercializarea de produse falsificate sau contrafăcute;
  • – păstrarea și depozitarea produselor destinate comercializării în condiții care nu asigură menținerea caracteristicilor de calitate ale acestora.

Ca să mă lămuresc cu privire la toate datele necesare a fi cunoscute de toată lumea în această perioadă a sărbătorilor, l-am invitat în emisiunea „Prin tribunale ca prin viață” pe Mihai Culeafă, președintele Autorități Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Din această perspectivă, președintele ANPC, Mihai Culeafă, a tras câteva avertismente cu privire la achiziția de alimente și cadouri, în perioada Crăciunului.
În aceste condiții trebuie să fim foarte atenți la achiziția produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor „profita” de această perioadă pentru a-și vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora.

Președintele ANPC ne recomandă să urmărim cu atenție din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare pe care dorim să le cumpărăm și să refuzăm pe acelea care prezintă suspiciuni privind calitatea și mai ales siguranța.

De asemenea, să refuzăm produsele alimentare care prezintă urme de mucegai sau care prezintă data durabilității minimale depășită.
Acesta, atrage atenția, că este important să observăm produsele alimentare preambalate care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului și bineînțeles să le refuzăm.

Un alt aspect foarte important și care ne ajută la recuperarea banilor în cazul returnării cumpărăturilor vizează, solicitarea și păstrarea bonului de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat dorim să reclamăm calitatea/siguranța unui produs.

Nu de puține ori, în timpul interviului, președintele ANPC ne-a recomandat să nu cumpărăm produse alimentare din locuri neautorizate, deoarece comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare, și nu poate elibera bon de casă cu care să justificăm tranzacția comercială, iar dacă achiziționăm un produs neconform sau chiar nesigur ne poate afecta sănătatea.

Președintele ANPC, a vorbit și despre pericolul achiziționării unor produse neconforme din carne, jucării, produse textile, produse cosmetice și bijuterii din metale prețioase, atunci când cumpărăm produsele respective din locuri neautorizate.
Față de toate aceste aspecte, reclamațiile consumatorilor sunt soluționate prin proceduri administrative, dar se ajunge foarte des și în instanța de judecată.

Este important de cunoscut de fiecare dintre noi care este procedura de contestare în situația în care drepturile consumatorilor sunt încălcate, și anume:

  • – consumatorul poate adresa o reclamație la ANPC sau la Comisariatele teritoriale pentru protecția consumatorilor;
  • – în perioada de 30 de zile de la data plângerii, comisarii ANPC trebuie să analizeze și să rezolve petiția;
  • – dacă reclamația este întemeiată, comisarii iau măsuri conform normelor legale;
  • – în cazul în care operatorul economic sau consumatorul nu este mulțumit de decizia ANPC, aceștia pot face contestație la instanța de judecată.

Important: În baza HG 775/2016, a fost înființată în cadrul ANPC Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor ca structură responsabilă de soluționarea alternativă a litigiilor dintre comercianți și consumatori care, de la sfârșitul lunii iunie 2018, a dobândit calitatea de Entitate SAL și figurează pe lista entităților SAL a Comisiei Europene.

Cererea de soluționare a litigiului poate fi accesată online la adresa:
https://anpc.ro/galerie/file/diversefg/CerereSAL2.pdf

De asemenea, consumatorii au dreptul să solicite operatorilor economici / vânzătorilor să remedieze sau să înlocuiască gratuit produsele și serviciile furnizate și să solicite daune pentru deficiențele constatate în termenul de garanție sau de valabilitate.

După expirarea acestui termen, consumatorii pot solicita ca produsele care nu pot fi utilizate în conformitate cu scopul prevăzut, din cauza unor vicii ascunse care au apărut ulterior, să fie remediate sau înlocuite.

De asemenea, rambursarea prețului plătit sau înlocuirea produsului sau
serviciului achiziționat este asigurată de vânzător imediat după stabilirea imposibilității de utilizare a acestuia, când acest lucru nu se datorează consumatorului.

Dacă consumatorul nu rezolvă această procedură pe cale amiabilă, poate acționa în instanță pentru a solicita daune în conformitate cu clauzele contractului sau a dispozițiilor legale, indiferent că vorbim de remediere sau înlocuire a produselor/serviciilor inadecvate.

Toate informațiile privitoare la produsele și serviciile oferite consumatorilor, documentele însoțitoare, inclusiv cele referitoare la informațiile privind securitatea produsului și instrucțiunile de utilizare, precum și contractele, inclusiv cele preformulate, trebuie să fie scrise în limba română, indiferent de țara de origine a acestora, fără a exclude prezentarea acestora și în alte limbi. Se exceptă, de la prevederile menționate anterior, biletele de avion sau alte bilete de transport internațional, documentele elaborate în baza unor acorduri internaționale pe care România le-a acceptat și le-a semnat, precum și voucherele turistice internaționale.

Obligația de a informa corect și complet pe consumator nu poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional.
Președintele ANPC, Mihai Culeafă, a precizat că ANPC realizează destul de frecvent acțiuni de control și supraveghere privind produsele și serviciile alimentare, produsele și serviciile nealimentare, inclusiv servicii de utilități publice și servicii financiare.

Sancțiunile pentru încălcări care afectează sănătatea, siguranța, viața sau interesele economice ale consumatorilor au fost stabilite în conformitate cu legislația specifică și constau, în general, în amenzi administrative, dacă contravenția nu este supusă Codului Penal. Comisarii ANPC pot, de asemenea, să aplice, după caz, măsuri complementare, respectiv oprirea temporară sau definitivă de la comercializare.

Revenind asupra principalelor chestiuni discutate, nu uitați că, noi, consumatorii avem următoarele drepturi:

  • de a fi protejați împotriva riscului de a achiziționa un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viața, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile și interesele legitime;
  • de a fi informați complet, corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale produselor și serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea, să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum și de a fi educați în calitatea lor de consumatori;
  • de a avea acces la piețe care le asigură o gamă variată de produse și servicii de calitate;
  • de a fi despăgubiți pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor și serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
  • de a se organiza în asociații de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.

În concluzie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) atrage atenția românilor asupra problemelor cu care s-ar putea confrunta în această perioadă în cumpărarea produselor alimentare, și nu numai. Inspectorii transmit o serie de sfaturi în special cu privire la ofertele promoționale, motiv pentru care vă rugăm să intrați pe site-ul ANPC unde veți găsi toate aceste atenționări, accesând următorul link: https://anpc.ro/

Mai multe detalii puteți afla și urmărind emisiunea juridică „Prin tribunale ca prin viață” cu Mihaela Olaru | „ANPC, sfaturi pentru cumpărăturile de sărbători”, care l-a avut ca invitat pe președintele ANPC, domnul Mihai Culeafă, accesând următorul link:


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *