Criza economică ce se anunță devastatoare, după criza sanitară pe care planeta a trăit-o în aceasta primăvară, afectează toate sectoarele de activitate. În Franța, previziunile cele mai pesimiste vor fi depășite, conform ultimelor declarații ale responsabililor politici.
În aceste condiții, Emmanuel Macron încearcă sa recentreze activitățile de tot felul în interiorul granițelor – turism, agricultură și mai ales industrie. Și între toate acestea, industria automobilelor care se afla deja în dificultate și care, spune președintele, trebuie salvată cu orice preț. Un anunț făcut zilele trecute promite o anvelopă de 8 miliarde de euro alocată acestui sector. Prima urgență: lichidarea stocurilor care se vor ridica la sfârșitul lui iunie la 500.000 de vehicule. Statul va „dopa” primele acordate cumpărătorilor, prime care există deja, după cum urmează: un bonus de 7000€ pentru cumpărarea unei mașini electrice și de 2000 € pentru vehiculele hibride; o primă de reconversie (un fel de acțiune „rabla”) pentru casarea unei mașini poluante și achiziționarea uneia mai ecologice, de 3000€ pentru unui vehicul termic, respectiv de 5000€ pentru vehiculele electrice.
Macron are însă, pe termen lung, ambiția de a transforma Franța în prima națiune europeană în producția de automobile ecologice. O nouă anvelopă este deblocată pentru producători și pentru consumatori, între altele prin instalarea în avans a 100.000 de borne de reîncărcare energetică și alta pentru cercetare-dezvoltare în domeniu.
Renault se confruntă însă cu dificultăți care nu datează de azi-de ieri. Lovitura fatală i-a venit de la arestarea PDG-ului mitic al companiei, Carlos Goshn și mai ales de la evadarea lui rocambolescă dintr-o închisoare japoneză. O epopee care nu va întârzia să alimenteze romane și biografii. Scăderea constantă a vânzărilor, mai ales în ceea ce privește modelele tradiționale (Twingo, Clio, Espace, Kadjar….) obligă Renault să ia măsuri drastice, în principal suprimarea de posturi, de uzine, de modele și o reorganizarea în cadrul grupului pe care îl formează cu Nissan și Mitsubishi.
15.000 de posturi vor fi așadar suprimate, iar între acestea 4500 în Franța. Dintre cele trei uzine prevăzute sa fie închise în hexagon, până la urmă doar una este sacrificată. Renault, Nissan și Mitsubishi își împart zonele de influență mondială, firma franceza păstrând controlul asupra Europei.
Ce se întâmplă cu uzina din România? Modelul dezvoltat la Dacia este unul dintre puținele care continuă să se vândă și sa aducă profit ; din păcate și marja de profit este destul de mică, obligând firma mama să își revizuiască intențiile. Investițiile prevăzute atât în România cât și în Bulgaria sunt suspendate, dacă nu chiar suprimate.
Anunțul făcut în aceasta dimineață de șefii companiei nu precizează dacă la Dacia vor fi concedieri, probabil că nu, dar viitorul rămâne incert.
Despre ce investiții prevazute în Bulgaria vorbiți. Nu știu să existe vreo fabrica pe acolo sau măcar prevăzută una noua. Poate va referiți la Maroc.
Si cu COVID si fara, atat VW, cat si Renault, ar fi avut multe uzine cu salariati in somaj tehnic, macar o luna.
Restructurarile sunt planificate de prin ianuarie 2020 la Renault.
Cuvantul cheie este : motorina.
Ecologia cu orice pret aduce mult somaj, in mod artificial as zice eu, in Uniunea Europeana E ok la taiat paduri in Est, dar deranjeaza autoturismele mai ieftine (cu cerere pe piata),cu motoare mici, pe motorina.Nimeni nu vorbeste de poluarea creata de puzderia de avioane din cer.
Exista cerere mare pentru motorizarea pe motorina, inainte de aparitia crizei la marii producatori.
Franta pare sa-si distruga singura industria auto, in foc de artificii macroniene.