Nicolae Ciucă: Coaliţia de guvernare cu PSD se opreşte aici. Rămânem în Executiv ca să împiedicăm escaladarea abuzurilor

Perioada vieții de liceană din anii 60 a fost pentru mine întâlnirea cu Lumea

Pictoriță, poetă, prozatoare, născută la Cluj in 1949. A copilărit la Brad, Orăștie, Timișoara. Din 1963 locuiește în București. Absolventă a Liceului Mihai Viteazul din București în 1967. Licențiată în Artă Monumentală in 1974. Între 1974 – 1989 a lucrat ca angajată în diverse instituții de stat și private ca proiectant, muzeograf, expert la Oficiul de Expoziții al UAP. Din 1991 cadru didactic la Academia de Artă București. Din 2012, pensionară. Colaborează din 2010 cu Grupul Blaue Stunde din Köln, Germania în cadrul expozițiilor de Artă Video cu filme de un minut. A colaborat cu versuri, proză, grafică, cronici plastice la diverse publicații și edituri.

Pădurea Geogiului, a Sibișelului și apoi a Bradului au fost primele mele spații de clasă. Școala mea adevărată a fost natura. Am crescut mai mult în aer liber deprinzând de timpuriu legile nescrise ale fiecărui anotimp. Trecusem de vârsta primelor întrebări când am înțeles că pe lângă familia mea de acasă mai există o familie mult mai mare și la fel de importantă, al cărei nume nu-l cunoșteam întotdeauna, dar știam că are un chip. Chipul acela – cu frumuseți diferite datorită goanei anotimpurilor și anilor- era de fapt chipul zonei geografice în care eu creșteam, în care se dezvolta și căpăta contur felul meu de a observa, de a gândi, de a cumpăni. Am fost crescută, pe lângă părinți și bunici, de Tușa Lia (Dealul Lia), de Unchiu’ Criș (Crișul Alb), de Nana Pădure (Pădurea Bradului). Nu voi uita niciodată prețioasele învățături deslușite în copilărie pe colinele sau de-a lungul râurilor Țării Moților. Le țin minte ca pe niște tâlcuri ce mi-au fost șoptite la ceas cuvenit, în zori sau în amurg. Când în preajma împlinirii vârstei de treisprezece ani, a trebuit să mă despart de răcoarea Zarandului, ajunsă în sud, vreme de câteva săptămâni bune, tot speram să zăresc pe undeva prin spatele blocurilor Bucureștiului vreun deal asemănător Liei. Urma să revăd Bradul doar în vacanțe, iar revenirea în București o asemuiam cu intrarea într-o zonă slab aerisită. Explicația era simplă – veneam la sfârșit de august din aerul curat și răcoros al Pădurii Bradului într-un oraș încins de arșița Bărăganului. Anii 1963-1967 petrecuți în băncile Liceului Mihai Viteazul, au fost mai degrabă ani preuniversitari decât ani de învățământ mediu. Perioada vieții de liceană din anii 60, considerată “oribilă” de către unii tineri de azi, dar și de către destui din generația mea, a fost pentru mine întâlnirea cu LUMEA! Aveam profesori de rang universitar capabili să ne deschidă nu doar mintea dar mai ales sufletul în fața marilor valori ale Artei, Științei si Culturii Universale. Pe coridoarele și în clasele minunatei noastre școli s-au aflat de-a lungul timpului foști elevi care ulterior au devenit nume importante ale științei, artei și culturii românești: actorul Constantin Nottara, medicul Nicolae Paulescu, poetul Ion Barbu, filosoful Mircea Vulcănescu, baritonul David Ohanesian, actorul Valentin Plătăreanu, regizorul Sergiu Ionescu, regizorul Andrei Zaharia, actrița Ioana Crăciunescu și mulți alții. Am colaborat în acea perioadă cu poezii la publicația liceului, revista Mugurul, sub îngrijirea atentă a dragului nostru Constantin Marinescu, profesor de Limbă și literatură Română care urmărea cu răbdare părintească entuziasmul adolescentin al colectivului revistei. Țin să subliniez faptul că nici o colaborare nu era condiționată de reguli care să implice ideologie sau politizare. Însă selecția era severă, nu erau admise texte siropoase, banale sau lipsite de substanță. Revista Mugurul a pregătit multe talente care ulterior au fost prezente în reviste literare sau chiar în edituri. După absolvirea liceului, devenită de acum studenta Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, la îndemnul profesorului de Estetică și Rector pe atunci al Institutului, Prof. Dr. Gheorghe Achiței, am început să scriu cronici plastice, reportaje și interviuri la revista studențească Amfiteatru. Am publicat apoi versuri în revista Luceafărul, iar in anii 80-90 am citit câteva eseuri pe teme de arte decorative la Radio București. Tot la Radio mi-au fost difuzate câteva schițe umoristice în lectura regretatului mare actor Octavian Cotescu.

Am primit cu bucurie onoarea colaborării la publicația cristoiublog.ro nu doar fiindcă apreciez calitatea de important condeier al actualității așa cum este cunoscut maestrul Ion Cristoiu, ci mai ales fiindcă am ocazia să fiu în preajma unui om dedicat cu toată ființa cauzei adevărului spus fără părtinire. Istoric și scriitor maestrul Ion Cristoiu este un neobosit explorator al evenimentelor importante capabile să declanșeze schimbări în viața de zi cu zi. Este un lucid cronicar al momentului deosebind cu discernământ, cu ochi sigur, ceea ce pare ascuns, de ceea ce chiar este ascuns, ceea ce pare diversiune, de ceea ce chiar este diversiune, ceea ce pare știre de ceea ce cu adevărat poate deveni ȘTIREA. Respectând întotdeauna legile scrise și nescrise ale enunțului, ”Marele Jack” rămâne pentru noi, cei ce avem drept singură armă condeiul, un model de spirit viu și profesionalism.


Articolele autorului:

Arhiva Afectivă. Zeitatea budistă

Se apropie sfârșitul lui martie și eu încă nu m-am lămurit. Toate referirile la Comandament continuă să rămână un mister greu de dezlegat. Mă bate gândul să fac o vizită ...

Arhiva Afectivă. Întâlnirea de gradul trei

Lăsând pe masă borcanul cu ardei iuți, Rafailă plecă în grabă lăsând ușa întredeschisă. Vetuța îl privi nedumerita cum se îndepărtează, luă borcanul și îl puse în cămară. Cu căștile ...

Arhiva Afectivă. Un citat latinesc

Nu apucasem să vă spun în partea a doua a Cronicii, că parizianul de ocazie Medveș nu și-a găsit locuința mult visată în Salcâmu Mic. Deși revenise în țară cu ...

Arhiva Afectivă. Șlagărul francez

În curtea nanei Raveca la o măsuță pusă sub umbrar stăteau de povești Rafailă și doctorul Medveș. Trecuse ora prânzului, era liniște și doar curca bătrâna mai gulguia după ce ...

Arhiva Afectivă. Șlagărul francez

În curtea nanei Raveca, la o măsuță pusă sub umbrar, stăteau de povești Rafailă și doctorul Medveș. Trecuse ora prânzului, era liniște și doar curca bătrâna mai gulguia după ce ...

Arhiva Afectivă. Valer Miheț nu e o hologramă

În răcoarea cu miros de mere, lemn uscat și mărar, prin ferestruica de o palmă a pivniței abia se zăresc cele puse la păstrare de familia Cloambă. Chiar și în ...

Arhiva Afectivă. Încurcături

Ghizela, angajată la dispeceratul Comandamentului, (despre a cărui alcătuire nici acum nu am absolut nici o idee), stă în fața calculatorului și citește procesul verbal al Consiliului local, de curând ...

Arhiva Afectivă. Debaraua

Am reușit să-mi cumpăr niște ghete impermeabile. Sfătuită de domnu Feier, am făcut un drum până la Tri Plopi unde Terenția și Titu Cloambă au un magazin și o cofetărie ...

Arhiva Afectivă. Nepotul lui David Feier

Drumul spre comuna Salcâmu Mare era asfaltat. Praf, gropi și noroaie dispăruseră. Se putea călători înspre și dinspre Teiuș într-un timp considerabil mai scurt. Din Salcâmu Mic existau legături auto ...

Arhiva Afectivă. Secretul Leontinei

În curtea lor, pe băncuța de sub vița de vie stau la soare Leontina și Simion Cloambă. Soarele nu arde prea tare în zilele lui aprilie, dar nici vița nu ...

Arhiva Afectivă. Zeno și prezentul absolut

Am reușit să dorm fără să mă sinchisesc de „ajustările" făcute de cei care administrează timpul, aici la Salcâmu. Nu-i mai puțin adevărat că „ieri" de câteva ori pe parcursul ...

Arhiva Afectivă. Cheți, între sarcasm și gelozie

Se face noapte. Două mierle își împletesc trilurile cu frunzele, norii și iarba întunecată din capătul grădinii. Iau de pe marginea ferestrei nucile și colacul aduse pentru pomenirea lui Valer ...