Ceremoniile de inaugurare a președinției lui Donald Trump încep sâmbătă. Învestirea are loc, conform Constituției americane, pe 20 ianuarie. Măsurile de securitate sunt la nivel maxim, mai ales că Donald Trump a mai fost ținta unei tentative de asasinat

Perioada vieții de liceană din anii 60 a fost pentru mine întâlnirea cu Lumea

Pictoriță, poetă, prozatoare, născută la Cluj in 1949. A copilărit la Brad, Orăștie, Timișoara. Din 1963 locuiește în București. Absolventă a Liceului Mihai Viteazul din București în 1967. Licențiată în Artă Monumentală in 1974. Între 1974 – 1989 a lucrat ca angajată în diverse instituții de stat și private ca proiectant, muzeograf, expert la Oficiul de Expoziții al UAP. Din 1991 cadru didactic la Academia de Artă București. Din 2012, pensionară. Colaborează din 2010 cu Grupul Blaue Stunde din Köln, Germania în cadrul expozițiilor de Artă Video cu filme de un minut. A colaborat cu versuri, proză, grafică, cronici plastice la diverse publicații și edituri.

Pădurea Geogiului, a Sibișelului și apoi a Bradului au fost primele mele spații de clasă. Școala mea adevărată a fost natura. Am crescut mai mult în aer liber deprinzând de timpuriu legile nescrise ale fiecărui anotimp. Trecusem de vârsta primelor întrebări când am înțeles că pe lângă familia mea de acasă mai există o familie mult mai mare și la fel de importantă, al cărei nume nu-l cunoșteam întotdeauna, dar știam că are un chip. Chipul acela – cu frumuseți diferite datorită goanei anotimpurilor și anilor- era de fapt chipul zonei geografice în care eu creșteam, în care se dezvolta și căpăta contur felul meu de a observa, de a gândi, de a cumpăni. Am fost crescută, pe lângă părinți și bunici, de Tușa Lia (Dealul Lia), de Unchiu’ Criș (Crișul Alb), de Nana Pădure (Pădurea Bradului). Nu voi uita niciodată prețioasele învățături deslușite în copilărie pe colinele sau de-a lungul râurilor Țării Moților. Le țin minte ca pe niște tâlcuri ce mi-au fost șoptite la ceas cuvenit, în zori sau în amurg. Când în preajma împlinirii vârstei de treisprezece ani, a trebuit să mă despart de răcoarea Zarandului, ajunsă în sud, vreme de câteva săptămâni bune, tot speram să zăresc pe undeva prin spatele blocurilor Bucureștiului vreun deal asemănător Liei. Urma să revăd Bradul doar în vacanțe, iar revenirea în București o asemuiam cu intrarea într-o zonă slab aerisită. Explicația era simplă – veneam la sfârșit de august din aerul curat și răcoros al Pădurii Bradului într-un oraș încins de arșița Bărăganului. Anii 1963-1967 petrecuți în băncile Liceului Mihai Viteazul, au fost mai degrabă ani preuniversitari decât ani de învățământ mediu. Perioada vieții de liceană din anii 60, considerată “oribilă” de către unii tineri de azi, dar și de către destui din generația mea, a fost pentru mine întâlnirea cu LUMEA! Aveam profesori de rang universitar capabili să ne deschidă nu doar mintea dar mai ales sufletul în fața marilor valori ale Artei, Științei si Culturii Universale. Pe coridoarele și în clasele minunatei noastre școli s-au aflat de-a lungul timpului foști elevi care ulterior au devenit nume importante ale științei, artei și culturii românești: actorul Constantin Nottara, medicul Nicolae Paulescu, poetul Ion Barbu, filosoful Mircea Vulcănescu, baritonul David Ohanesian, actorul Valentin Plătăreanu, regizorul Sergiu Ionescu, regizorul Andrei Zaharia, actrița Ioana Crăciunescu și mulți alții. Am colaborat în acea perioadă cu poezii la publicația liceului, revista Mugurul, sub îngrijirea atentă a dragului nostru Constantin Marinescu, profesor de Limbă și literatură Română care urmărea cu răbdare părintească entuziasmul adolescentin al colectivului revistei. Țin să subliniez faptul că nici o colaborare nu era condiționată de reguli care să implice ideologie sau politizare. Însă selecția era severă, nu erau admise texte siropoase, banale sau lipsite de substanță. Revista Mugurul a pregătit multe talente care ulterior au fost prezente în reviste literare sau chiar în edituri. După absolvirea liceului, devenită de acum studenta Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, la îndemnul profesorului de Estetică și Rector pe atunci al Institutului, Prof. Dr. Gheorghe Achiței, am început să scriu cronici plastice, reportaje și interviuri la revista studențească Amfiteatru. Am publicat apoi versuri în revista Luceafărul, iar in anii 80-90 am citit câteva eseuri pe teme de arte decorative la Radio București. Tot la Radio mi-au fost difuzate câteva schițe umoristice în lectura regretatului mare actor Octavian Cotescu.

Am primit cu bucurie onoarea colaborării la publicația cristoiublog.ro nu doar fiindcă apreciez calitatea de important condeier al actualității așa cum este cunoscut maestrul Ion Cristoiu, ci mai ales fiindcă am ocazia să fiu în preajma unui om dedicat cu toată ființa cauzei adevărului spus fără părtinire. Istoric și scriitor maestrul Ion Cristoiu este un neobosit explorator al evenimentelor importante capabile să declanșeze schimbări în viața de zi cu zi. Este un lucid cronicar al momentului deosebind cu discernământ, cu ochi sigur, ceea ce pare ascuns, de ceea ce chiar este ascuns, ceea ce pare diversiune, de ceea ce chiar este diversiune, ceea ce pare știre de ceea ce cu adevărat poate deveni ȘTIREA. Respectând întotdeauna legile scrise și nescrise ale enunțului, ”Marele Jack” rămâne pentru noi, cei ce avem drept singură armă condeiul, un model de spirit viu și profesionalism.


Articolele autorului:

Arhiva Afectivă. Nepotul lui David Feier

Drumul spre comuna Salcâmu Mare era asfaltat. Praf, gropi și noroaie dispăruseră. Se putea călători înspre și dinspre Teiuș într-un timp considerabil mai scurt. Din Salcâmu Mic existau legături auto ...

Arhiva Afectivă. Secretul Leontinei

În curtea lor, pe băncuța de sub vița de vie stau la soare Leontina și Simion Cloambă. Soarele nu arde prea tare în zilele lui aprilie, dar nici vița nu ...

Arhiva Afectivă. Zeno și prezentul absolut

Am reușit să dorm fără să mă sinchisesc de „ajustările" făcute de cei care administrează timpul, aici la Salcâmu. Nu-i mai puțin adevărat că „ieri" de câteva ori pe parcursul ...

Arhiva Afectivă. Cheți, între sarcasm și gelozie

Se face noapte. Două mierle își împletesc trilurile cu frunzele, norii și iarba întunecată din capătul grădinii. Iau de pe marginea ferestrei nucile și colacul aduse pentru pomenirea lui Valer ...

Arhiva Afectivă. Șezlongul

În cele din urmă am renunțat să mă aventurez singură în sat. Stau pe un șezlong găsit în grădina casei lui Medveș ăl bătrân. Prelata decolorată și destrămată pe margini, ...

Arhiva Afectivă. Relatarea

Se apropia ora prânzului. Un freamăt dinspre munte trecu peste salcâmii Covaciului, ajunse în crengile nucului de la podeț și se pierdu în susurul râului ca și când nici n-ar ...

Arhiva Afectivă. Rangul de Comitet

Martie 2024. A trecut aproape o săptămână de când mă aflu cazată de către Comandamentul din satul Salcâmu Mic. Încep treptat să mă familiarizez cu firescul trecerilor de la fantastic ...

Arhiva Afectivă. Unele lămuriri

Rămasă singură în odaie, m-am așezat la masă. Ochisem o brânzoaică rumenă, dar în minte îmi venea să le înfulec cu farfurie cu tot și pe celelalte. -Nu prea reușești ...

Arhiva Afectivă. Cheți despre Lorenz

Cărarea care duce spre fosta casă a bătrânului avocat Medveș urcă în pantă ușoară iar înainte de podeț se transformă în răspântie. - Iată -ne ajunse la puntea lui Chiflă! ...

Arhiva Afectivă. Mijloace străvechi

Îmbrăcat într-o salopetă de culoarea nisipului, Cloambă cel tânăr, ginerele Ravecăi, apăru și el pe aleea dinspre poartă. Mergea fără grabă însoțit de Zeicu. Văzându-mă la fereastra bucătăriei, Rafailă duse ...

Arhiva Afectivă. Resetarea lui Zeicu

- Acuma că ramăsărăm sângure, să-m povestești cum de n-ai mai dat pe la noi?  Batăr mai ședeam la o vorbă, mai la o pogace, la un vinars. Ai avut ...

Arhiva Afectivă. Strămoașa din Egipt

Am plecat spre casa familiei Miheț scurtând drumul prin trei grădini. Între vecini sistemul de alarmă al gardurilor nu era activat. Aproape o pierdusem pe Cheți în iarba înaltă din ...