Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Vulnerabilitatea presei actuale

Ziarele editate pe hârtie se închid rând pe rând, dispar, tipografiile clasice îşi reduc tot mai mult activitatea, iar presa se mută în mediul virtual, unde cheltuielile sunt incomparabil mai mici, având în vedere că problemele financiare legate de tipar, de transport şi de difuzare nu mai există. Mulţi – sau, dacă vreţi, mai toţi – vorbesc deja tranşant despre „moartea presei tipărite”. Eu, unul, care am lucrat foarte mulţi ani în acest domeniu, nu agreez – evident, subiectiv, dar şi obiectiv – o astfel de sintagmă. E clar că există o tendinţă tot mai accentuată de digitalizare a presei scrise, de remodelare a ei în mediul online, dar, ca şi alţii ca mine, îmi place să cred că ziarele cu istorie, publicaţiile cu tradiţie, revistele bune, de calitate, vor continua să fie căutate şi răsfoite cu plăcere, la o cafea, de cititori avizaţi.

Timpurile ne-au adus, iată, şi aici: informaţia – scrisă, audio, video – este transmisă rapid, la fracţiuni de secundă, pe laptop, pe tabletă, pe smartphone, pe ceas, pe te miri ce suport digital. Prin urmare, mulţi îşi fac socoteli: de ce-ar mai trebui să folosească hârtia de ziar? De ce ar mai fi nevoie de astfel de costuri? Apar însă, în noile condiţii, alte probleme. Ba chiar le-aş numi vulnerabilităţi. Cum ar fi, de exemplu, faptul că în spaţiul virtual sunt  unele site-uri, aşa-numite „ziare online”, cu unul sau doi angajaţi, a căror principală preocupare e să preia şi să rostogolească – uneori doar cu… copy-paste, fără o minimă prelucrare, fără corectură, fără verificare! – aceleaşi informaţii și comunicate de presă legate, în general, de accidente rutiere, cu morţi şi răniţi, de sex, droguri, sânge şi aşa mai departe. A dispărut aproape de tot jurnalismul de investigație. Ici-colo se mai ridică câte o voce singuratică întrebându-se „unde-i reportajul jurnalistic?”.

Pentru orice ziarist cu vocație, a exista înseamnă a se documenta. Sunt, din păcate, din ce în ce mai puţini reporteri care merg pe teren ca să afle şi să judece cu mintea lor o situaţie sau alta. Această reorientare  către digitalizare în presă – repet, în primul rând din cauza situaţiei economice, a problemelor financiare – vine, aşadar, la pachet cu o scădere evidentă a calităţii actului jurnalistic. Vorbim aici despre o alarmantă deprofesionalizare în domeniu. La adăpostul unui cod CAEN, unii mânuitori ai  mausului  sunt gata să laude orice realizare a celui care „sare cu banu”, cu „contractu”, ori, din contră, să-l înfiereze pe cel care se ia de viaţa „finanţatorului” său. Așadar, presa trăieşte vremuri dramatice, ducând, în multe situaţii, adevărate lupte pentru supravieţuire. Cine-i ajută pe ziarişti? Nimeni! Niciunul dintre factorii decizionali, politicieni, cu care am încercat să stau de vorbă pe această temă, nu par a fi preocupaţi de soarta presei, nu se gândesc la vreo facilitate menită să mai reducă din povara financiară cu care se confruntă făcătorii de ziare. Trist, dar adevărat! Cum filmul n-a înlocuit şi n-a ucis teatrul, tot aşa netul nu va ucide Cuvântul Tipărit! El nu poate  și,  mai ales, nu trebuie să atace difuzarea presei, librăria și biblioteca.

 

Florenţ Mocanu, senior editor şi redactor şef al ziarului regional „Gazeta Munteniei”, membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (UZPR)

 


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *