Hiawatha, un lider amerindian precolonial și co-fondator al Confederației Irocheze a căutat să-și mărească puterea și averea prin intrarea în posesie a cât mai multor wampum. Secole la rând, „Pieile Roșii” s-au masacrat reciproc pentru wampum și pentru puterea pe care această monedă o oferă. Mai apoi, coloniștii și exploratorii albi s-au războit între ei și cu indienii tot pentru această monedă mistică: enigmatica wampum. Aparent sunt doar niște mărgele cu scoici. Însă, indienii văd total diferit semnificația wampum.
Wampum este o parte vitală a culturii Onondaga și Haudenosaunee. Wampum este creat din cochilia unei scoici. Mărgelele sunt tăiate din părțile albe și mov ale scoicii. Bucățile sunt rotunjite, șlefuite și găurite pentru a face o mărgea. Datorită efortului necesar pentru a face o mărgea, wampum este foarte apreciat de către indieni. Cochilia este considerată o înregistrare vie a Haudenosaunee. Cel care vorbește introduce cuvintele acordului în wampum în timp ce șnururile sau centurile sunt țesute împreună. Ulterior, fiecare vorbitor folosește wampum-ul pentru a-și aminti de acordul inițial și de istoria care a avut loc până în prezent. Pentru indieni, wampum reprezintă istoria lor vie. Wampum are multe întrebuințări. Spre exemplu, aceea de a invita celelalte națiuni la reuniunile consiliului indienilor. Cordoanele wampum ilustrează subiectul pe care toate națiunile urmează să se întâlnească și să discute. La capătul șnurului wampum se află un băț de lemn. Bățul de lemn le spune oamenilor din națiune când va avea loc întâlnirea. Pe măsură ce trece fiecare zi, se taie câte o crestătură de pe băț, iar când toate crestăturile dispar, întâlnirea va avea loc. Wampum exprimă și titlurile în cadrul Haudenosaunee. Fiecare poziție a unui Clan Mamă a unui Șef are propriul șir de wampum. Atunci când o persoană deține acest titlu pentru națiune, ea poartă wampum-ul pentru a arăta locul său în comunitate. Atunci când un lider cade, wampum-ul este transmis noului lider. În plus, atunci o persoană ține wampum în mână, se consideră că aceasta vorbește cu sinceritate. În timpul ceremoniilor, corzile de wampum sunt folosite pentru a transmite audienței că intențiile vorbitorului sunt adevărate. Oamenii care ascultă un vorbitor care ține wampum-ul în mână știu acest lucru, sunt foarte atenți la vorbitor și foarte respectuoși față de mesajul acestuia. Onondaga a primit responsabilitatea de Păstrător de wampum al Haudenosaunee la fondarea Marii Păci. Timp de patru secole, Onondaga au fost îngrijitorii wampum: „Când frații noștri albi au început să interacționeze cu noi, au observat cât de importante erau centurile pentru noi. Apoi, după multe încercări, antropologii din New York au reușit să obțină centurile printr-o vânzare ilegală. Națiunea a încercat imediat să obțină returnarea curelelor. Dar statul New York a considerat că aceste curele sunt prea valoroase și că trebuie să fie plasate în muzeul statului pentru a fi păstrate în siguranță. Dar Națiunea Onondaga a lucrat cu sârguință pentru ca wampum-urile să se întoarcă acasă. În cele din urmă, în toamna anului 1989, unele curele s-au întors după eforturile hotărâte ale șefilor de a le aduce înapoi la popor” (https://www.onondaganation.org/culture/wampum/).
Totodată, înainte de a intrat în contact cu exploratorii și coloniștii albi, indienii din actualele teritorii cunoscute sub denumirea de Mexic, SUA și Canada foloseau wampum în principal în scopuri ceremoniale, drept o înregistrare a unui acord sau tratat important, drept obiect al tributului dat de triburile supuse sau pentru schimbul de cadouri. Valoarea sa derivă din importanța sa ceremonială și din îndemânarea pe care o implică confecționarea sa. La începutul secolului al XVII-lea, wampum a ajuns să fie folosit drept monedă în schimburile comerciale dintre albi și indieni, din cauza lipsei monedelor europene. Când, la mijlocul secolului al XVIII-lea, au fost inventate mașini pentru producția în masă de wampum, inflația rezultată a făcut ca acesta să nu mai fie folosit drept monedă în estul Statelor Unite. Cu toate acestea, indienii din vest au continuat să îl folosească în scopuri comerciale până la mijlocul secolului al XIX-lea (detalii: https://www.britannica.com/topic/wampum).
Trebuie să ne amintim și de Two Row Wampum, care este unul dintre cele mai vechi tratate încheiate între Onkwehonweh, poporul originar din Insula Turtle (America de Nord), și imigranții europeni. Tratatul a fost încheiat în anul 1613. Înțelegerea a fost încheiată între reprezentanții celor cinci națiuni ale Haudenosaunee (sau Iroquois) și reprezentanții guvernului olandez în ceea ce este acum nordul statului New York. Acordul este considerat de către Haudenosaunee (Iroquois) drept fiind baza tuturor tratatelor lor ulterioare cu guvernele europene și nord-americane, precum și cu cetățenii acestor națiuni, inclusiv a tratatului Covenant Chain cu britanicii în anul 1677 și a Tratatului de la Canandaigua cu Statele Unite în anul 1794. Tratatul este venerat din punct de vedere spiritual și cultural și este acceptat pe scară largă în rândul popoarelor indigene din teritoriile implicate și apropiate, fiind documentat de centurile wampum și de tradiția orală.
Videoclip: How A Native American Artisan Keeps The 4,500-Year-Old Practice Of Wampum Alive
Lasă un răspuns