Vladimir Putin, în interviul acordat lui Tucker Carlson: ”Invadarea unei ţări NATO este un scenariu exclus”

Film în filmul lui Nanni Moretti

Cu opt luni în urmă, o parte a presei contemporane recenzând noul film al lui Nanni Moretti –  Il Sol dell’Avvenire – îl trimitea în derizoriu. Și făcea asta înainte să aștepte reacția publicului. Fiindcă, nu-i așa, primul cuvânt îl are critica și dup-aia plebea. Despre Il Sol dell’Avvenire în original, în franceză Vers un avenir radieux , în engleză – A Brighter Tomorrow, tradus la noi sub titlul Un viitor luminos, s-a pălăvrăgit mult și s-a spus prea puțin. Pus pe tocătorul criticii, filmul lui Nanni Moretti are din toate câte puțin și anume: „este uluitor de îngrozitor”; vizionarea lui este „o totală pierdere de timp”; este „confuz, mediocru și metatextual”; este „strident, greoi și plictisitor”; este „o non-comedie și o antidramă”. Așa o fi, că prea o spune cu foc în cronica sa din publicația Gardianul, domnul Peter Bradshaw după vizionarea filmului la Cannes. Deși tot domnia sa se mărturisește (și el!) îndrăgostit de opera lui Nanni Moretti în ansamblu.

Acum, că a trecut ceva timp de la prezentarea la Cannes a filmului, iată că și noi, ăi de jos, îndrăznim să ne spunem părerea. Chiar dacă aburul supei emoțiilor s-a împrăștiat aiurea în lumea criticii de film, nouă ne-a ajuns mai la suflet cel măsurat în steluțe. În Franța spre exemplu filmul a luat media 3,9 cu patru stele și 26 de titluri de presă din partea Allocine*, un important canal de informare și promovare cinematografică.

Nanni Moretti a vrut să facă un film despre cinema, despre un regizor a cărui viață a fost întotdeauna legată de cinema și ale cărui filme i-au însoțit întotdeauna existența: „Mi-am dorit ca filmul să urmeze parcursul lui Giovanni cu gândurile și emoțiile lui. Pentru asta aveam nevoie de o poveste amplă și liberă, capabilă să conțină straturi, tonuri și stiluri diverse. Filmul trece prin diferite crize și apoi le depășește datorită cinematografiei care are puterea magică de a ne face să redescoperim tihna și dorința de a fi fericiți. În ciuda tuturor.”

În publicația La voix du Nord, care a notat cu cinci stele filmul lui Moretti, criticul Christophe Caron scrie în iunie 2023: „A sosit noul Nanni Moretti, care își filmează alter ego-ul cu umor și causticitate. Obsesiile morale legendare ale cineastului italian sunt acolo, dar umorul se dovedește mai generos și mai revigorant. Pe hârtie, nimic original: Nanni Moretti, 69 de ani, în pielea lui Giovanni, un cineast morocănos și deziluzionat, la granița cu mizantropia, care se preface că este părăsit cu o modestie, fără îndoială, falsă, este foarte conștient de faptul că el crede că ”era mai bine înainte”, dar se distrează cu ideea aceasta amestecând ironia acidă cu o anume melancolie.

El călătorește către un viitor presupus luminos pe străzile Romei, pe un scuter. Are probleme la filmarea noului său film. Producătorul său, un francez capricios (Matthieu Amalric, exaltat, perfect) dă faliment. Fiica lui se întâlnește cu un septuagenar. Soția lui (minunata Margherita Buy) nu îndrăznește să recunoască că vrea să-l părăsească. Ea este producătorul unui regizor căruia Giovanni îi dă lecții sunându-l pe Scorsese. Vrea să finalizeze un lungmetraj despre reacția Partidului Comunist Italian la momentul revoltei de la Budapesta din 1956, luptându-se să-și convingă poporul că acesta este un mare film politic (” O, nu? Au fost comuniști în Italia? „, se aude răspunzând). Trebuie să-i vezi fața când expertii Netflix îl întreabă în ce moment are loc primul punct de cotitură.”

Ei bine aici doream să ajung, la momentul în care Giovanni, eroul nostru, regizorul idealist, ironic și melancolic este pus față în față cu prezentul. În secvența întâlnirii lui Giovanni cu agenții celebrei firme distribuitoare de producții cinematografice valoroase asistăm la un dialog plin de sarcasm, de umor cenușiu, și de reacții stupid-ipocrite. În dialog ne regăsim cumva și noi, cei din generația lui Giovanni, puși să răspundem exigențelor generațiilor prezente de cineaști-comercianți. Dar cum să răspundem la aceste ”exigențe” fără să aflăm care sunt calitățile de bază ale unui film de succes in ziua de azi? Și filmul ne ajută să aflăm. Să le aflăm.

….

Un comentator al filmului de pe youtube face o subliniere obiectivă:

Nanni Moretti este un mare autor, dar nu înțeleg în film critica adusă la adresa platformelor de streaming și la mesajul obișnuit de omologare culturală. Una pentru că nu este adevărat, iar platformele de streaming distribuie și filme de artă.

Da, omul și-a spus părerea.

Și da, rămâne să vedem dacă filmul este, după cum spune domnul Peter Bradshaw , „uluitor de îngrozitor”.

https://www.youtube.com/watch?v=h6sT1KUVuLw

https://www.allocine.fr/film/fichefilm-304632/secrets-tournage/

   https://www.allocine.fr/service/apropos/

https://www.lavoixdunord.fr/1345681/article/2023-06-27/sortie-cine-vers-un-avenir-radieux-la-melancolie-au-gout-acide

https://www.screendaily.com/reviews/a-brighter-tomorrow-cannes-review/5181302.article


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *