Nicolae Ciucă: Coaliţia de guvernare cu PSD se opreşte aici. Rămânem în Executiv ca să împiedicăm escaladarea abuzurilor

Înțelegerea a ceea ce este cu adevărat important nu e un obstacol de netrecut

De când lumea și pământul obiectivele oricărei propagande sunt întotdeauna aceleași: să asigure și să mențină supremația grupului care o lansează, să influențeze moralul populației și să acționeze într-un mod agresiv față de cei cu conștiința slabă.

În timpul Revoluției Franceze și a Războaielor Napoleoniene, ambele părți au folosit în mod activ propaganda în timpul campaniilor militare. De exemplu, girondinii au distribuit afișe trupelor inamice oferindu-le recompense pentru dezertare.

Într-o gravură creată de Duplessis, este descrisă Capturarea Bastiliei, ziua care marchează începutul Revoluției. Dar furtuna Bastiliei nu este centrul, nu este singurul subiect al lucrării.

Într-o parte a marii compoziții propagandistice oamenii Revoluției pot fi văzuți citind operele lui Audouin, Desmoulins, Voltaire, Mably, Raynal, Rousseau și Marat. În paginile mari, pe care oamenii le țin în mâini, se spune că toți sunt revoluționari, fie ei filozofi iluminiști, sau iacobini. Cei mulți, neștiutorii de carte, care nu-și puteau permite o educație, nu ar fi putut să înțeleagă mesajele revoluționare decât prin imagini. Gravura lui Duplessis se arată a fi un tip de propagandă foarte popular și eficient.

Dacă privim imaginea în ansamblu ea se arată ca o paradă fantastică – oamenii de pe stradă par fericiți, pe cer au apărut îngeri protectori, un rege, un curcubeu etc. Apoi într-o scenă festivă petrecută la începutul Revoluției apare în plan îndepărtat, mulțimea.

La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, metodele de propagandă au devenit mai sofisticate și eficiente datorită pe de o parte, dezvoltării noilor tehnologii de comunicații (cabluri subacvatice, radioul fără fir, filmul mut) și, pe de altă parte, dezvoltării publicității moderne și a relațiilor publice. Legile imitării, Gabriel Tarde (1890) și Gustave Le Bon (1895) Psihologia mulțimilor, au fost două dintre primele „codificări” ale metodelor propagandistice care mai târziu au influențat mulți scriitori, printre care și Sigmund Freud.

Propaganda adversarului, trebuie studiată cu atenție și dezgust, așa cum sunt urmărite dejecțiile insectelor otrăvitoare. Pentru că întregul patetism „dezvăluitor” al ideologiei anti-ciumă roșie și antiromânești se bazează pe o preluare necritică și pe acceptarea deplină a tuturor clișeelor propagandistice ale adversarilor României fie ei – militari, „civilizaționali, geopolitici. Și această propagandă vizează nu doar momentul de dinainte și de după decembrie 1989, ci întreaga istorie petrecută în spațiul carpato-danubiano-pontic.

Era normal ca un jurnalist de război fie el german, turc, bulgar sau rus, să scrie un articol în tonuri propagandistice în timpul primului război, albind trupele sale și înnegrindu-i pe cei pe care i-a ocupat. Era treaba lui. Primea bani pentru asta. Mai spre „ zilele noastre” venind, se înțelege că ținea de normalitate ca americanii să facă filme în care ei apăreau minunați, iar cubanezii, nemții, rușii, vietnamezii, irakienii, ș.a, jucau rolul unor animale imorale și stupide.

Singurul lucru anormal este că noi înșine, ascultăm toate aceste prostii emanate de propagandă și nu numai că le ascultăm, dar le și copiem, repetând toate acele aberații. Instruiți de o propagandă potrivnică oricărui echilibru, o parte a românilor scriu articole, cărți, scenarii de filme care ajung să se încrucișeze cu restul creațiilor autohtone. Mimând mereu opțiunea pentru „veridicitate” ascund cu bună știință adevărul. Și de ce ar fi sinceri atunci când micuța și cotidiana lor diversiune este înscrisă în programul propagandei lor grosolane? Propaganda adversarilor nu este doar nocivă, ci și înșelătoare.

Da, există câteva „spații goale” în istoria noastră. România de azi are multe probleme reale. Multor întrebări puse de-a lungul ultimilor treizeci de ani nu li s-a găsit încă răspunsul. Este imperios necesară o cercetare istorică nepărtinitoare, dublată de studierea tuturor detaliilor confuze ale trecutului, precum și o privire critică, obiectivă, a prezentului. Dar toate aceste căutări ar trebui să fie independente și nu comandate de vreo ideologie. Respectul față de adevărul istoric să fie singura condiție a startului cercetării. Respect față de trecut destinat binelui țării, dezvoltării ei, ieșirii din impas, depășirii obstacolelor. Când critica se dovedește a fi doar o „copie- lipire” stupidă a propagandei aflată „de partea așa zisei democrații”, aceasta ar trebui să provoace neîncredere și suspiciune. De treizeci de ani nu se manifestă interes pentru discuții urmate de rezolvări imediate ale problemelor noastre reale. În schimb ni se oferă aproape întotdeauna o serie de ținte false. Teme false de critică, interpretări false ale evenimentelor, ierarhie denaturată a importanței subiectelor.

Înțelegerea a ceea ce este cu adevărat important nu e un obstacol de netrecut. Problemele reale ale României provin din poziția sa de țară exersând un capitalism amatorist și provincial. Un capitalism de periferie. Fenomene de criză există și în alte țări capitaliste, dar la noi se adaugă acest specific al precarității, al lipsei de oportunități. Se repetă la nesfârșit că progresăm lent din pricina „grelei moșteniri”, din pricina dezastrului lăsat de „ciuma roșie”. Nu e zi în care să nu aflăm despre „moștenirea trecutului de tristă amintire.”

De fapt, la fel au procedat și propagandiștii lui Goebbels. În metodologiile lor de succes susțineau că stăpânirea maselor este singurul scop al propagandei și că orice mijloc este bun pentru a atinge acest obiectiv. Și pentru ca mulțimea să nu aibă îndoieli, „mesajele” ar trebui să fie primitive, fără detalii, la nivelul unui slogan monosilabic fiindcă „cel mai mare dușman al propagandei este intelectualismul.”

https://fr.wikipedia.org/wiki/Psychologie_des_foules_(livre)
http://classiques.uqac.ca/classiques/tarde_gabriel/lois_imitation/lois_imitation.html



Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

4 comentarii pentru articolul „Înțelegerea a ceea ce este cu adevărat important nu e un obstacol de netrecut”

  • propaganda se face, azi, pe taramul Viitorului.
    atunci cind viitorul devine Prezent,…ala esti!:)))),
    …insa daca si numai daca nu lucrezi si tu pe acelasi taram. caruia i se mai spune si ‘taramul inteleptilor’.

    hint: mai intai inteleptii si abia dupaia antiinteleptii. insa asta se intimpla daca si numai daca mai intai intelepciunea:)))

  • intelegerea a ceea ce este cu adevarat important e…treaba inteleptilor. pentru ca elevul e..neamul, iar el invata intr un an, intr un veac, in sute de ani, si cei mai invatati invata in mii de ani.

    esenta unui neam e…Bunul-Simt al lui. al lui si numai al lui. or asta se gradinareste sub Timp, dar mai cu seama dincolo de el.

    • „esenta unui neam e…Bunul-Simt al lui. al lui si numai al lui. or asta se gradinareste sub Timp, dar mai cu seama dincolo de el”
      Superb !!!! Mulțumiri pentru întregul comentariu.

  • intre timp propaganda a evoluat.
    creca si-asta tot in stil fibonacci a evoluat.

    de la Goebbels, cu mesajele lui primitive s-a trecut la mesaje sofisticate, habar n-am cine le-o mai fi inventat si pastea.

    propaganda, azi, se misca cu pasi de melc. mesajele brute, livrate otova, care se dovedeau capabile sa ‘miste’ pe termen limitat, fie el si ani de zile, a fost inlocuit cu mesaje-esenta, livrate in picaturi, ani si ani de zile, iar asta doar pentru ca ingineria fragmentara poata fi asimilata cu intelepciunea.

    propaganda, azi, nu mai vizeaza adultii, decit in masura in care se dovedeste ca propaganda livrata in fragmente inca n-a ajuns la maturitate.

    propaganda care distruge neamul!,
    deci…nu se refera la o perioada bine determinata, spre ex perioada razboiului,
    asta e: propaganda facuta cu pasi de melc si directionata catre copii, daca s-ar putea de gradinita…ce bine-ar fi!

    propaganda, din sustinator al unor Actiuni a devenit Actiune in sine.
    Astazi cel mai cumplit razboi se duce pe acest taram, al pasilor de melc, iar acest razboi poate schimba definitia unei natii…fara ca ea sa-si dea seama ce i se intimpla!

    Propaganda, azi, vizeaza Bunul-Simt al unei Natii,
    acest Bun-Simt, extrem de foarte clar definit!, propriu unei natii si numai ei, daca este virusat poate redefini din temelii un neam intreg.

    Nivelul pe care se exprima propaganda a facut din ea…Propaganda.
    atunci cind propaganda a reusit sa copieze dinamici proprii intelepciunii, ea si-a clamat propria desavarsire.

    propaganda se ocupa cu dorinte, mai nou. daruieste, neamurilor incapabile, dorinte-caltroian. pentru ca tu, neam, nu esti atent, le ingurgitezi direct in Bunul-Simt iar dupaia…vei implini, si e chestia cea mai tare, tare de tot!: cu Bun-Simt!:))), dorintele…daruite in stil plenar propagandistic!:)))

    pentru ce motiv sa se focuseze Propaganda catre adulti?!
    ca pastia ii dirijezi un timp…dupa care ei revin, adesea, la ce li se parea lor de Bun-Simt mainainte!:))

    nu, nenica, acum propaganda se focuseaza pe copii de gradinita. n am studiat, dar creca se focuseaza pe mamele insarcinate!, deci care inca n-au nascut copilul care va ajunge la gradinita!:)))
    sa reusesti sa schimbi definitia unui copil!, asta e tinta propagandei, azi.
    odata redefinit, copilul va implini dorinte…dupa cum e redefinit!:)))
    daca l-ai dat pe brazda de mic, el…se misca singur, dupaia, toata viata. si o va face in sensul si pe directia dictata de Propaganda, pentru simplul fapt ca…asa i se va parea de Bun-Simt!:))

    sincer, habar n-am cit de priceputi sint astia care se ocupa cu contracararea Propagandei, dar tre sa fie priceputi rau, ca altfel nici nu stiu pe ce lume traiesc:))),
    in opinia mea singurii care ii mai pot face fata, cu succes, Propagandei sint inteleptii…
    deci…am putea spune ca ala e ‘directia inteleptilor’:))

    povestea e mai complexa, pentru ca se duce fix intr o ‘esenta’:
    astea sint vremurile cind se manifesta…antiinteleptii!
    :)) ( deci, mai simplu: azi poti contracara propaganda straina daca si numai daca stii ca pe lumea asta exista si antiintelepti:)))))) )

    Sabina, ai idee de unde-a rasarit povestea ta de azi?:))) ca io nu vazusem floricele dastea, pe campia ta!:))))
    dar…faine floricele, n am ce zice!:)))))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *