Putem spune orice într-un sistem democratic? Putem ataca orice? Putem aduce acuze fără dovezi? Putem denigra instituții? Putem fi indiferenți? Putem…
Într-un sistem democratic, o funcție reprezintă autoritatea supremă sau instituțiile statului? Care este diferența dintre oamenii care compun instituțiile și instituțiile în sine? Există o limită pe care un conducător al unei instituții nu o poate trece într-un sistem democratic? Ce impact are atacul unui președinte la adresa CCR? Mai există vreun stat democratic în lume în care președintele atacă propria lui Curte Constituțională?
Declarațiile oficialilor de azi sunt antidemocratice. Atacul la sistemul de juridic (una dintre cele trei puteri din stat) demonstrează cât înțeleg cei din fruntea statului și ce preț pun pe democrație. Oportunismul deciziilor funcționează perfect: când le convine o decizie o folosesc, când nu, o condamnă! Cert este că mare parte dintre români nu au o problemă cu acest fapt. Trist este că nici opoziția nu este deranjată de aceste declarații. Nici de contractele fără licitație din vremea COVID-19.
De ce la noi există atâtea stări? Sunt politicienii noștri cei mai responsabili din Europa? Atât de mult le pasă de sănătatea noastră încât preferă să ne țină sub control? Mă tot întreb de ce la noi circulația nu este permisă, restaurantele și hotelurile nu sunt deschise, în timp ce în mare parte din occident acestea funcționează de ceva vreme? Mai ales că numărul celor cu COVID-19 și al decedaților din această cauză este foarte mic în comparație cu Germania, Austria, Elveția și alte state.
Cei care sunt responsabili de conducerea statului sunt fără principii, fără valori democratice probate, fără scrupule. Sunt din specia executanților perfecți. Dacă este nevoie de a sfida legea, o sfidează. Dacă este nevoie să-și caute argumentele pentru a susține o idee sau o lege, le este indiferent. Fac ceea ce este nevoie ca liderul lor să fie mulțumit.
Românii fac parte dintr-o Uniune Europeană unde democrația occidentală s-a creionat în sute de ani. Istoric, funcție și de aria geografică, mentalitatea românilor este modelată în spațiul bizantin iar influențele otomane sunt vizibile și azi. În logica conducătorilor români de azi, nicio instituție nu este mai presus de ei. Prin declarațiile de mai jos, aceștia dovedesc că nu au înțeles principiile democratice pe care le tot declară în fapt și nu concep ca o altă instituție din sistemul constituțional românesc să se pronunțe altfel decât în completare cu președintele. Chiar dacă menirea acelei instituții este de a judeca după lege.
Prin declarațiile lor, îndeamnă la nesupunere civică, dau un exemplu că nu acceptă deciziile unei instanțe, ceea ce contravine principiului democratic.
În loc să se identifice cu instituțiile statului, fie ea și CCR, să le reprezinte (președintele, premierul sunt reprezentanții statului, stat care este compus din instituții) ei luptă cu Avocatul Poporului și CCR. PSD era acuzat tocmai de cei care sunt azi în guvern că și-a pus un Avocat al Poporului (V. Ciorbea) aservit. Azi când avocatul poporului nu ”ascultă de guvern” este criticat tocmai de cei care ar trebui să-l respecte. Astfel ne putem pune întrebarea ce fel de avocat al poporului și-ar dori guvernanții? Unul docil sau unul independent?
Câteva declarații despre Curtea Constituțională a României:
„Credibilitatea CCR, afectată oricum de unele decizii controversate luate în ultimii ani, este acum și mai puternic zdruncinată.
Curtea Constituțională face parte din ansamblul autorităților statului român și este obligată să respecte la rândul ei Constituția.
Din această perspectivă, CCR are obligația de a revizui de îndată nu numai decizia referitoare la revocarea doamnei Kövesi, dar și orice alte decizii luate în considerarea unor simple declarații, fie ele și politice.”
Klaus Iohannis
„Ca și în alte decizii luate de actuala CCR în perioada lui Dragnea, și decizia asta arată că actuala CCR este de partea celor care încalcă legea, celor care încalcă regulile, sancționând pe toți cetățenii corecți, care au respectat reglementările, regulile impuse în perioada stării de urgență. Prin această decizie, Guvernul, autoritățile, sunt împiedicate să apere sănătate românilor. Se poate ajunge la situația în care autoritățile să nu mai poată da nicio amendă. E o decizie care mă șochează, care are un vădit caracter politic și se situează pe linia deciziilor luate în favoarea minorității care încalcă legea. Îmi pare rău că trebuie să spun așa, dar este o invitație pentru fiecare cetățean la nerespectarea legii, este un îndemn la anarhie și la un comportament incorect față de societate și semeni.”.
„…Iată că însăși Curtea Constituțională s-a compromis, prin propriile decizii luate care încalcă Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Acest fapt afectează grav credibilitatea uneia dintre cele mai importante instituții ale statului român, iar de acest lucru se fac responsabili judecătorii CCR care au hotărât că pot decide în locul președintelui României”.
Ludovic Orban
Politrucii, șpăgarii și pupincuriștii să nu mai aibă ce să caute în cadrul CCR!
La fel ca în epoca Dragnea, CCR se dovedește apărătoare a infractorilor în detrimentul oamenilor cinstiți, corecți, care înțeleg că democrația nu înseamnă haos și în niciun caz nu înseamnă nerespectarea legii, mai ales în stare de urgență.
Rareș Bogdan
„În această situație folosită în mod iresponsabil de niște politruci care vin acum în Parlamentul României, au blocat tot ce a fost bun în materie guvernamentală pentru populația României, s-a ajuns tot din cauza blocajelor permanente cu care a trebuit să ne confruntăm de la preluarea guvernării. Nu uitați că am ajuns să se conteste, de exemplu, legalitatea amenzilor pentru că decizia Curții Constituționale a fost una pur și simplu înfiorătoare. Adică o instituție care veghează la respectarea legii îndeamnă printr-o decizie la sfidarea legii și culmea este că această măsură de sfidare a legii a fost pe aceeași linie, a fost la unison cu punctul de vedere al PSD-ului”.
„Am convingerea că românii nu se vor lăsa influențați de decizia CCR și vor continua să respecte prevederile din ordonanțele militare.”
Raluca Turcan
„Sigur… Constituția spune un lucru, colegii mei au făcut un amendament. Să știți că din când e permis în politică să mai faci și artificii astfel încât măsurile adecvate unei situații de urgență să poată fi puse în aplicare pentru că dacă există această sincopă de care PSD-ul a tot menționat-o și anume aceea de trei zile până la publicarea în Monitorul Oficial trebuie să existe și o soluție tehnică de rezolvare a ei. Nu este nici primul și nici ultimul articol care poate fi declarat ulterior neconstituțional de către Curtea Constituțională dacă cineva va sesiza Curtea Constituțională pe Legea privitoare la Starea de Alertă. Dacă nu o va sesiza atunci 3 zile vom avea aceleași măsuri care vor fi intrat în vigoare imediat de la promulgarea în Monitorul Oficial. Deci practic nu e o problemă de fond, legea va rămâne aceeași, doar că va intra în vigoare de la publicarea în Monitorul Oficial nu la trei zile. Nu văd de ce poate afecta… ba dimpotrivă… poate beneficia toată lumea”
Alina Gorghiu
Spre ce ne îndreptăm?
Spre alegeri corecte!
..ne am consternat destul pe tema asta: cum este posibil ca presedintele si camarila lui sa faca jocul altora in detrimentul natiunii romane? (bienseur cu aporul SRI! – care de fapt e lucrul cel mai grav!) Trebuie sa trecem la alt nivel al analizei si actiunii. Este clar care e linia frontului si care sunt partile. Trebuie ca fiecare sa facem alegerile si sa ni le asumam. Speram ca si SRI sa si vina n fire si sa si aminteasca juramantul facut fata de natiune. Pe cei care au credinta ca pot, ii ajuta si Dumnezeu.