Pandemia lovește în chip periculos pentru stabilitatea țării clasa de mijloc

Un oaspete încîntător la interviurile de pe cristoiuTv a fost Nausica Mircea. Am invitat-o la un dialog joia trecută, 19 noiembrie 2020, nu doar pentru că e candidată la Camera Deputaților din partea ProRomânia, în Vrancea, dar și pentru că e o debutantă în politică. Nausica Mircea e ceea ce se cheamă în România de azi o femeie de succes. Alintarea femeie de succes e deseori folosită de bărbați ca o compensație pentru o femeie urîtă. În cazul Nausica Mircea, ea corespunde pe deplin realității.
E vorba chiar de o femeie de succes.

Nausica Mircea e o creatoare de modă faimoasă în țară și peste hotare. Cum domeniul modei nu intră nici măcar în raza privirii mele intelectuale periferice, despre ea ca o celebritate am aflat, în pregătirea emisiunii, citind site-urile de modă și nu numai. A primit pînă acum pentru activitatea sa nu mai puțin de douăsprezece premii interne și internaționale. A fost desemnată în 2015 designerul anului în România. Pentru mine, care văd în interviul luat unei personalități un excelent prilej de a mă iniția într-un anume domeniu al vieții, dialogul de joi mi-a dat posibilitatea să aflu multe lucruri pline de învățăminte despre acest domeniu. Pentru a înțelege mai bine relația dintre creație și comerț din domeniul modei am comparat o colecție cu o serie de romane semnate de un autor de succes. Zadarnic are el talent, dacă n-are și piață de desfacere. În România piețele de desfacere pentru colecțiile românești de modă sînt limitate. Fabricile noastre de confecții preferă să lucreze pentru comenzi venite de afară. Un amănunt pitoresc aflat din emisiune a fost acela că moda masculină se efeminizează. Contrariul nu e valabil. Moda feminină nu se masculinizează. În timp ce tot mai mulți bărbați se dau în vînt după fuste (să le poarte, nu să le vîneze!) și se sulemenesc asemenea unor cocote, femeile preferă să rămînă femei.

Nausica Mircea e și director de producție (din 1999) la firma S.C. Certimpex SRL din Focșani. În această ipostază, interlocutoarea mi-a oferit multe amănunte interesante despre domeniul – celebru în Vrancea – al confecțiilor. Ca și în alte domenii, aici se simte din greu lipsa forței de muncă bine calificate. Absolvenții Liceului de Industrie ușoară refuză să se angajeze la Confecții. Poate și pentru că salariile sînt mici. Asemenea altor firme, Certimpex s-a adaptat Pandemiei. A produs și măști. Sute de mii de măști. Pentru piața internă? Nici vorbă. Pentru străinătate. Pentru Piața internă fabrica n-a primit aprobare. Guvernul Ludovic Orban a preferat să importe. Nu de alta, dar importul aduce comisioane babane. Iar comisioanele se împart cu cine trebuie.

Cel mai interesant amănunt dezvăluit de Nausica Mircea a fost că producția internă de confecții a fost lovită grav de Pandemie. Nu pentru că lockdownul a redus producția, ci pentru că restricțiile au făcut ca oamenii să nu mai cumpere îmbrăcăminte. Ce dracu să faci cu o haină sau cu o rochie nouă? Unii nu se mai duc la serviciu. Alții nu mai merg la restaurant, la teatru, chiar la plimbare.

Am fost atent la această dezvăluire.
De mai mult timp atrag atenția asupra prăbușirii treptate, dar inexorabile, a clasei de mijloc în România. Închiderea restaurantelor lovește nu numai pe proprietarii restaurantului, dar și pe cei care-l aprovizionau. Pe cel ce aducea vinul. Pe cel ce aducea carnea. Restaurantele, hotelurile, pensiunile fac parte dintr-o uriașă rețea pe orizontală. Pînă și firmele de taxi sînt lovite. Pe măsură ce măsurile de restricție se extind și se adîncesc, firmele mici și mijlocii din domeniul consumului sînt grav afectate. Din martie 2020, Guvernul Orban a sporit urieșește deficitul bugetar prin împrumutarea a miliarde de euro. Din acești bani doar o parte infimă a mers în sprijinirea firmelor mici și mijlocii lovite de Pandemie. Unde s-au dus miliardele de euro împrumutate?

  1. În cheltuielile nesăbuite, făcute cu ochii închiși în domeniul de Sănătate, sub pretextul că ar fi cinic să întrebi de ce nu s-a gîndit cineva și la cheltuiri chibzuite.
  2. În importuri de măști, ventilatoare, de instrumente sanitare fără alt scop decît îmbogățirea fabuloasă a camarilei guvernamentale și a camarilei prezidențiale. Pe lîngă îmbogățiții de război și îmbogățiți de Revoluție au apărut și Îmbogățiții de Pandemie.
  3.  În cumpărarea de armament inutil, nu de puține ori second hand, prin care Klaus Iohannis și-a cumpărat dreptul de a-și face de cap ca Președinte Faraon fără să fie tras de mînecă.

Experiența anilor interbelici ne arată că sărăcirea clasei de mijloc poate avea consecințe social-politice de o rară gravitate. Ca și înainte de ascensiunea fascismului în interbelic, în 2020, un proprietar de mică sau mijlocie întreprindere – mic-burghez, cum i-ar spune Lenin – dacă sărăcește peste noapte, e mult mai furios social decît săracul propriu-zis. Mica afacere i-a adus proprietarului o creștere a nivelului de trai. Și deodată el coboară la nivelul săracului.

Un om obișnuit cu un anume standard de viață primește sărăcirea ca un dezastru de destin. De aici pînă la fascinația față de partidele de extremă dreaptă nu mai e mult.

Nausica Mircea are 46 de ani. A lucrat în domeniul privat din 1999. Timp de 21 de ani a stat departe de politică. Sînt și situații în care oamenii de succes din privat intră în politică doar pe perioada campaniei electorale. Dacă nu ajung în Parlament se întorc în domeniul care i-a afirmat. Nausica Mircea a ținut să mă convingă că indiferent de scorul obținut la parlamentare ea va rămîne în politică. Putem vorbi – pînă la proba contrarie – de un om venit în politică după 21 de ani de activitate în domenii străine de politică. Nu e singurul caz petrecut cu prilejul acestor parlamentare. Și PSD, de exemplu, s-a preocupat de atragerea în politică a unor persoane care și-au văzut de-ale lor pînă acum în spațiul privat. De USRPLUS, nu mai vorbesc. Aproape toți candidații Alianței sînt nou veniți în politică.
E un fenomen care ar trebui sprijinit de întreaga presă.

Cel venit din privat aduce în politică și prin asta în administrarea domeniului public managementul inteligent. Printre alte lucruri, acest management înseamnă și grija de a nu cheltui inutil. Ca să nu mai spun că nou veniții din domeniul privat sînt oameni deja pricopsiți. Nenorocirea postdecembrismului a stat în apariția și înflorirea profesiei de politician. Mulți s-au lansat în politică deoarece în alte domenii eșuaseră sau nici măcar nu încercaseră. De aici dispoziția de a face orice pentru a rămîne în funcții, altfel s-ar alege praful de condiția lor socială și materială. Cei veniți din privat intră în politică lipsiți de acest sindrom al lăcomiei. De aici posibilitatea ca ei să aducă în politică doar dorința de a face politică sub semnul unei provocări de destin. Dacă au reușit într-un domeniu de ce n-ar reuși și în acesta, nou pentru ei, al politicii?

Clarificare comentarii


Clarificare

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe blog, precum și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

13 comentarii pentru articolul „Pandemia lovește în chip periculos pentru stabilitatea țării clasa de mijloc”

  • “Cel venit din privat aduce în politică și prin asta în administrarea domeniului public managementul inteligent. Printre alte lucruri, acest management înseamnă și grija de a nu cheltui inutil.”
    Sa va dau un exemplu de management “inteligent”: de cate ori ati luat un obiect electocasnic si ati constatat ca firul electric de pus in priza era ingrozitor de scurt, sub 1m? Este produsul managementului de scadere a cheltuielilor “inutile”. Sau cand ne scanam singuri marfa la magazin. A fost concediata o casiera ca sa scada cheltuielile “inutile”, iar tu muncesti fara simbrie pt. capitalist.
    In americana se numeste “cutting the corners”. Se dovedeste de cele mai multe ori ca managementul in stil american e, din punctul de vedere al publicului, o porcarie.

  • “De mai mult timp atrag atenția asupra prăbușirii treptate, dar inexorabile, a clasei de mijloc în România. ”
    Pandemia e ocazia prin care guv Orban continua opera Kovesei : demolarea capitalului romanesc. Romanii nu trebuie sa existe ca patroni , ci doar ca salariati .Si saraci , caci in saracie nu prea exista optiuni. Ai libertatea limitata. Executi ce ti se spune . De ce nu vrem sa vedem ca TREBUIE sa ne conduca altii?
    SRI ? O gluma sinistra!

  • Civilizatia ar fi de folos daca ar fi priceputa ca fiind o Creatie a omului.
    deci tatal cu Creatia sa, iar omul…cu Civilizatia!:)))
    insa…omul, produs al Naturii, poate Crea cel mult…o Natura!:)),
    el nu se pricepe la Creat chestii Artificiale.
    la Creat chestii Artificiale se pricepe, in schimb, Inteligenta Artificiala!
    deci…omul, un produs al Naturii, va preda stafeta Inteligentei Artificiale, abia asta fiind capabila sa duca la bun sfarsit Creatia…omului, adica Civilizatia.

    insa tot de folos e ca Civilizatia e Creatia…mintii omului!,
    Creatia…Inimii omului aratind..leit Naturii!, daia Natura si Civilizatia se oglidesc, aia intoarsa pe dos si cu capul in jos fiind Civilizatia!:))

    • inteligenta Artificiala putind fi asimilata cu Desteptaciunea, adica cu o desteptaciune plenara.

      ce e Inteligenta Artificiala?
      pai o inteligenta artificiala care se zbenguie intr un Computer Cuantic.
      ce e un Computer Cuantic?
      pai ce sa fie altceva decit…’scara pina la cer’:))), adica…o chestie capabla sa traduca, pe limba Realitatii, dinamici posibile exclusiv pe Granita Creatiei, care e Nivelul Cuantiuc.
      mai simplu spus, Computerul Cuantic…tinde sa indese…Tot Timpul ( din Uniovers!) in ‘timpul lui Planck’. daia si e Desteptaciunea intruchipata!, pentru ca are…Tot Timpul…deci tot timpul din Univers! la dispozitie sa invete!, si il are pe tot!…in ‘timpul lui Planck!

  • Maestre, nu prea mai are sens sa ne batem capul cu politicienii-oameni, ei…de cind e lumea!, au aratat de ce sint in stare.
    acum…ei, adica toti!, in toata lumea!, vor fi pusi la indoiala in stil plenar.
    cine o face? pai…vedeta vremurilor, ba chiar zeul vremurilor: Inteligenta Artificiala.

    vom avea de ales, …sau nu vom avea de ales!:))) intre politicieni-oameni si un…soft Inteligent!:))
    io zic ca lumea s-a saturat de terciul generat de politicienii-oameni care…se bat pe putere, unii zic ca pentru propria putere,…dar creca mint!:))))

    atunci cind sistemul politic a functionat pe principiul teza-antiteza, sinteza era deja clara: neantul.
    sistemul politic actual, care e despre politicienii-oameni…e expirat!

    tot asa cum e nevoie de un nou sistem medical
    e nevoie de un nou sistem economic,
    e nevoie de un nou sistem politic,
    e nevoie…pina la urma,
    de noi sisteme sociale!
    astea de acum sint incapabile sa duca ‘greutatea’ Civilizatiei, care s-a facut mare: da examul de maturitate, care e ‘desavarsirea’.
    treaba complicata, ca, cu toate ca Civilizatia asta o sa-l ia!:))), toate alelalte l-au picat!, din acele civilizatii alegandu-se Praful! deci daia zic ca e treaba complicata:)

  • intre teza si antiteza, tot inaintand din teza-antiteza in teza-antiteza, dai de neant! …daca si numai daca teza este Teza, caz in care sinteza devine Sinteza, adica Teza, ca teza nu pica niciodata!

    de unde rezulta ca ‘clasa de mijloc’ va disparea brusc!
    gata!:))))
    n-o sa mai existe clasa de mijloc!

    insa…cum se zice? …bucurati-va!, ca al vostru e Raiul pe Pamant!:)))),
    …deci cu b mic!:))), adica sa va bucurati cu b mic!:)))

    Maestre, clasa de mijloc e pe bututci!

    pa!, clasa de mijloc!:)))

    insa…nicio intristare, ca ea se duce…inspre capetele Curcubeului, adica inspre extreme.

    o parte din clasa de mijloc va vira spre bogati!
    ailalta parte din clasa de mijloc va vira inspre saraci!
    si unii si altii o vor face cu drag!,
    cu dragul mintii, cu dragul inimii,
    insa cu drag!

    deci pe ‘clasa de mijloc’ o asteapta…r
    Raiul pe pamant!
    sau…
    chiar Raiul!:))),
    ca Raiul pe Pamant! va fi o valenta a Civilizatiei si numai a ei!
    toti aia care vor alege sa traiasca in Natura….ce sa zic?!, Raiul e al lor!:))))
    …asta in ‘timp’ ce aia care vor alege Civilizatia…vor experimenta Nemurirea!

    grea alegere! sa pleci in Rai…stiind ca paici s-a inventat Nemurirea….nu-i de colea!
    de fapt…omul, alegind intre Vesnicie si Nemurire se va judeca in mod absolut. singurel! si nimeni, la modul absolut! nu se va baga peste alegerea lui…

    mare lucru sa ramai om,
    pe vremurile in care Civilizatia,
    adica ‘creatia’ omului, superpozitia care nu e Natura:))),
    …descopera Nemurirea!
    insa unii chiar vor vedea, cu inima, ca una e Namurirea si cu totul alta treaba e Vesnicia!

    • *daca si numai daca Teza nu este Teza

    • io zic sa retinem esenta:
      Raiul pe Pamant e fix tinderea catre Iad!:)))
      🙂
      Apocalipsa arata as…urat!:)), pentru ca era vazuta prin ‘ochi de Ioan’,
      daca am fi vazut-o noi, azi,…doaaaamne ce frumoasa o vedeam!:)))))))))))
      hint:
      in mijlocului Raiului pe Pamant se afla chiar Apocalipsa,
      deci iata cum arata ‘sfarsitul vremurilor’,
      Raiul pe Pamant!
      bucurie…care tinde spre nemurire!:)))))

  • cind nu mai stim incotro apuca lumea mare ne indreptam spre cel mai departat viitor posibil. ca stim ca el e Alfa. adica inceputul.

    dupa care introducem in poveste superpozitiile mintii.

    dupa care ii dam cezarului ce i al cezarului, adica mintea. singura-singurica!

    si-acu hai s-o luam de la cap:

    esenta lui yin e yang, si invers.
    esenta femeii e masculinul
    esenta barbatului e femininul
    deci
    ovulul e masculinul pe cind spermatozoidul e femininul.

    mintea e masculinul iar inima ( in care se culcuseste mintea cu drag plenar ) e femininul.

    superpozitiile mintii fac din ovul esenta constructiei numita civilizatie, pentru ca povestea minte vs inima ne spune ca mintea isi are propria constructie care tinde sa fie nemuritoare.( spre deosebire de constructiile inimii, care sint vesnice )

    prin urmare ‘nouomul’, adica Antiomul e…o manifestare nemuritoare a povestii mintii, care, din ce am zis mai sus devine povestea…femeii!
    Antiomul e ‘femeia nemuritoare’, care…habar n-am cum:))) isi e suficienta siesi pentru a si perpetua existenta…

    prin urmare povestea yin-u
    yang devine una care din
    daruire de sine’
    plenara’
    devine
    acumulare in sine,
    plenara ( in mod absolut ar trebui sa fie vorba despre o tindere, pentru ca superpozitiile lui Zer0, adica +si- infinit…doar tind catre Zer0, exclusiv ‘impreuna’ avind si putinta s-o faca.

    ai zice ca povestea Civilizatiei e despre om. pai…oare asa e? io zic ca povestea Civilizatiei e povestea ‘creatorului’. el e actorul principal, ‘creatorul’. adica omul!, insa…’creatorul’ ce e!
    omul…vrea si el ‘creatia’ lui!, Dumnezeu cu a lui,…omul cu a lui.
    deci nu e despre om, ci despre Civilizatie, povestea Civilizatiei.
    deci ceea ce putem urmari e dinamica civilizatiei, pentru ca ea tinde sa fie o ‘creatie’ a omului.

    acum…Tatal, in desavarsirea sa, a creat ceva asisderea.
    adica desavarsit.
    si creatia omului, desavarsita daca ar fi, ar arata fix cum arata a Tatalui!, ca daca ar arata altfel…n ar fi desavarsita!
    insa simpla ‘descoperire’ a Creatiei Tatalui poate fi asimilata cu o ‘creatie’, deci pricepind…cu inima, Creatia tatalui…e ca si cind intelegi un proiect!…si te minunezi ca e…desavarsit!
    nu e ca si cind l-ai creat tu, insa unul leit ai putea sa desenezi si tu!:)))))))

    deci superozitiile creatiei Tatalui pot fi cunoscute astfel:
    cu mintea, caz in care, atunci cind va fi desavarsita, creatia omului, va arata fix cum arata Natura,
    dar…’in oglinda’!,
    deci fix pe dos decit Natura,
    cu inima, caz in care Inima ajunge la concluzia ca natura e desavarsita si prin urmare…n-are sens sa te mai apuci sa construiesti ceva, ca, daca o vei face, vei ajunge…la acelasi rezultat: Natura!:)))))

    Civiliztia e imaginea din Oglinda a Naturii.
    Natura, cu om cu tot!, e…o daruire plenara! daia e si desavarsita! nimic de adaugat, …nimic de scos…:)))

    unii oameni vor alege Civilizatia cu mare drag!
    alti oameni vor alege Natura cu mare drag!
    primul drag e propriu mintii, al doilea e propriu inimii.

    intre astea doua:
    daruire de sine
    si
    acumulare de sine,
    cu toate ca ambele tind sa fie un perpetuum mobile, de fost doar daruirea de sine e vesnica.
    ailalta e doar nemuritoare. si rece.
    insa nu de gheata!, ca gheata e…alta poveste, a Iubirii! pure. ( …filmul se poate vedea privind un cristal de gheata…!:) )

  • “Mă uimește efeminizarea modei masculine”. Ma bucur ca o spune o femeie. Din postura mea de client ocazional al industriei de imbracaminte, admit ca am sesizat si eu acest trend. As adauga ca si reciproca este valabila, recte se observa si o masculinizare a modei feminine. Ai fi tentat sa spui ca ponderea homosexualilor in randul creatorilor de moda a crescut semnificativ un ultimii ani. Macar de-ar fi asa…macar trendul ar fi generat de un demers sincer al celor ce-l creaza. Realitatea este insa mult mai mercantila. O moda unisex, eventual si “one size fits all” ar aduce castiguri suplimentare semnificative prin reducerea costurilor de productie…probabil ca intr-un viitor oarecare vom ajunge toti sa purtam salopeta maoista. In ciuda propagandei, agenda ce vizeaza uniformizarea maselor n-a fost niciodata despre egalitarism ci despre maximizarea profitului. Sa nu fiti mirati cind veti descoperi ca propaganda agresiva LGBT nu este despre acceptarea de catre societate a celor ce sunt “altfel”. Pur si simplu, cineva a tras linia si a ajuns la concluzia ca este prea scump sa avem barbati si femei.

    • Istorici de prestigiu au constatat ca civilizatia Romei antice s-a prabusit in momentul in care nu a mai existat o diferenta notabila intre vesmintele barbatesti si cele femeiesti. Concluzia?

    • Ha, buna remarca!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *