Seceta din America de Sud, care a contribuit la creșterea prețurilor la porumb și soia la niveluri maxime de mai mulți ani, nu amenință doar culturile, ci și capacitatea de a le transporta pe căile navigabile care se usucă. Pe râurile, din ce în ce mai puțin adânci, care traversează Brazilia, Argentina și Paraguay, barjele producătorilor de top transportă o încărcătură mai mică decât de obicei. Situația este atât de disperată în Paraguay, încât țara cere Braziliei vecine să elibereze apa din barajul hidroelectric gigant Itaipú, după ce navele au eșuat și se formează blocaje în porturile fluviale din cauza faptului că barjele nu se pot deplasa. Pe o porțiune argentiniană cheie a râului Paraná, cu o lungime de 4900 de kilometri, incertitudinea legată de lucrările de dragare ar putea îngreuna și mai mult transportul recoltelor de către fermieri.
Criza căilor navigabile din regiune evidențiază impactul din ce în ce mai mare al încălzirii climei asupra aprovizionării cu produse agricole la nivel mondial, ceea ce ridică spectrul inflației alimentare într-o perioadă de cerere galopantă, condusă de China. Situația se va înrăutăți, deoarece sezonul uscat abia a început. Argentina, primul exportator mondial de făină de soia pentru hrana animalelor și de ulei de soia pentru gătit, transportă aproximativ 80 % din recoltele sale pe râuri. În Paraguay, țară fără ieșire la mare, al treilea mare producător de soia din regiune, aproximativ 80 la sută din comerțul țării se desfășoară prin cursuri de apă interioare. „Acesta va fi un an dificil pentru navigație”, a declarat Esteban dos Santos, șeful Asociației Armatorilor din Paraguay, unde a treia flotă de barje fluviale din lume, după Statele Unite și China, se deplasează pe ape cu trei metri mai mici decât de obicei. Canalele de navigație devin din ce în ce mai mici și mai puțin adânci în fiecare zi. În apropierea barajului hidroelectric Yacyretá din Paraguay, barje încărcate cu soia pentru export sunt blocate. Adâncimea apei râului Paraná trebuie să ajungă la cel puțin 95 de centimetri pentru ca acestea să poată înainta, dar în prezent este la o treime, a declarat Dos Santos. Seceta a întrerupt navigația de la începutul lunii aprilie. Blocaje similare se formează în alte părți ale țării. Bazinul, care cuprinde râurile Paraná și Paraguay și afluenții acestora, își trage apa în principal din surse din regiunea de centru-sud a Braziliei, unde seceta face să crească prețurile la toate produsele, de la porumb la cafea și zahăr. Chiar și pe porțiunile în care navele se deplasează, acestea transportă mai puțină încărcătură pentru a-și reduce pescajul. În Rosario, un nod maritim argentinian cheie de pe râul Paraná, unde navele mari încarcă exporturile de recolte înainte de a se îndrepta spre Oceanul Atlantic, se așteaptă ca nivelul apei să scadă la aproximativ 1,17 metri în această săptămână. Media istorică pentru această perioadă a anului este de 3,58 metri. Situația se înrăutățește, an de an, din cauza secetei consecutive din Brazilia, cu ploi insuficiente în timpul sezonului ploios pentru a umple râurile.
În Argentina, situația se înrăutățește deoarece dragarea râului Paraná este în pragul unei crize. Un contract guvernamental cu o societate mixtă condusă de Jan De Nul NV, compania belgiană care face săpături în albia râului și care a lucrat ore suplimentare în timpul secetei, expiră în această lună și nu există un plan clar de prelungire sau de înlocuire a acestuia. Lucrătorii de dragare iau în considerare posibilitatea de a intra în grevă pentru a protesta față de această incertitudine. Apele care alimentează râurile Paraguay și Paraná curg spre sud din statele braziliene Mato Grosso, Mato Grosso do Sul, Minas Gerais și São Paulo. În statul São Paulo, în ultimii 13 ani, în fiecare sezon ploios s-a înregistrat o lipsă de precipitații, iar în primul trimestru al acestui an ploile au atins doar jumătate din volumul așteptat, potrivit datelor centrului brazilian pentru vreme și climă, cunoscut sub numele de CPTEC. În Mato Grosso, zonele cheie care alimentează bazinul, au avut loc precipitații sub medie timp de un deceniu. În Mato Grosso do Sul și Minas Gerais, situația a fost similară.
Seceta din America de Sud, care a contribuit la creșterea prețurilor la porumb și soia la cele mai ridicate niveluri din ultimii ani, nu amenință doar culturile, ci și capacitatea de a le transporta pe căile navigabile care se usucă.
Foto: AFP – O grevă a provocat un blocaj al navelor pe fluviul PARANÁ.
Intradevar o problema serioasa, schimbarile acestea climatice.