Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Tatra împotriva Volkswagen, un proces mușamalizat și multe interese

Nu este o coincidență faptul că modelul Tatra V570 din anul 1933 semăna izbitor cu celebrul KdF Wagen al lui Ferdinand Porsche, mașina care a devenit în cele din urmă cunoscută sub numele de Volkswagen. De fapt, germanii au scos la iveală un autoturism care a fost modelat după invenția cehoslovacilor. Hitler a fost un pasionat de mașini și un susținător puternic al lui Ledwinka, mintea din spatele Tatra, luând masa cu acesta de mai multe ori în timpul unor turnee politice în Cehoslovacia. După una dintre aceste mese, se pare că Hitler i-ar fi spus lui Porsche: „Aceasta este o mașină pentru drumurile mele”. https://petrolicious.com/articles/if-porsche-never-designed-the-volkswagen

Ce eveniment ignoră majoritatea istoricilor cu privire la cariera politică a lui Hitler și acțiunile sale? La mai puțin de două săptămâni după ce a fost ales cancelar al Germaniei, Adolf Hitler a participat la prima sa mare manifestare publică: deschiderea Salonului Auto de la Berlin, la data de 11 februarie 1933. După ce și-a petrecut timpul la standurile unor mărci germane precum Daimler și BMW, Hitler s-a îndreptat spre standurile unei companii cehoslovace numite Tatra. Pasionat de automobile, Hitler era implicit pasionat și de mașinile Tatra. Ba chiar mai mult, dictatorul fanatic și-a petrecut cea mai mare parte a campaniei electorale pentru alegerea cancelariei din 1933 pe bancheta din spate a unui automobil Tatra T11, susține autorul Jonathan Mantle în cartea sa: „Car Wars: Fifty Years of Greed, Treachery, and Skulduggery in the Global Marketplace” – pagina 17 – https://books.google.ro/books/about/Car_Wars.html?id=J_ITtvSqSSUC&redir_esc=y). Un detaliu amuzant, Hitler nu putea să conducă, așa că nici măcar nu avea permis de conducere. Führerul îl admira pe Hans Ledwinka, iar după cum am scris și anterior, cei doi se întâlneau în mod regulat. În cele din urmă, se pare că Ledwinka i-ar fi dat lui Hitler un plan al unei mașini mici, cu un motor amplasat în spate și cu răcire cu aer. Hitler a trimis planul legendarului Ferdinand Porsche. Un an mai târziu, Porsche a obținut contractul de proiectare a unei mașini pentru toți oamenii Germaniei: emblematicul Volkswagen Beetle. Tatra a intentat un proces pentru încălcarea brevetului, dar a trebuit să se retragă atunci când Germania a invadat Cehoslovacia.

Când germanii au preluat Tatra, compania a fost considerată inutilă și i s-a ordonat să se concentreze în schimb pe fabricarea de camioane și trenuri. Tatra a sfârșit prin a fi naționalizată de către guvernul ceh în 1946 și, deși compania a supraviețuit războiului, a rămas blocată în spatele Cortinei de Fier. Ledwinka a fost arestat, considerat colaborator nazist, și încarcerat timp de mai mulți ani. Tatra i-a oferit vechiul său post atunci când a fost eliberat, dar acesta a refuzat. Familia care a deținut Tatra înainte de război și, mai ales, brevetele litigioase ale Tatra, a încercat să redeschidă procesul la sfârșitul anilor ’50, dar până atunci Ferdinand Porsche murise, iar noul director al Volkswagen se străduia din răsputeri să treacă cu vederea trecutul oarecum dubios al companiei. Unele dintre pretențiile din proces au fost respinse pentru că erau prea vagi, dar instanța a confirmat altele, iar, în cele din urmă, Volkswagen a ajuns la o înțelegere amiabilă pentru 1 milion de dolari. Toți acești bani au revenit familiei care a deținut Tatra la început. Nici Hans Ledwinka și nici compania Tatra nu au văzut vreun ban (mai multe detalii: https://www.thevintagenews.com/2019/01/13/vw-beetle/?chrome=1 și https://www.thegoldenbug.com/en/air-cooled_vw_history/d5/vw_tatra_conflict.

În plus, Tatra a fost acuzată în trecut de către șeful armatei indiene, generalul VK Singh (cel de-al 24-lea șef de stat major al armatei indiene: 2010-2012), de o tentativă de mituire a acestuia pentru a admite o tranșă de 600 de camioane Tatra în vederea achiziționării. CBI a înregistrat un dosar de investigație privind afacerea Tatra și l-a interogat pe omul de afaceri Ravi Rishi, șeful grupului Vectra, care deține o participație majoritară în Tatra Trucks. Din anul 1986 încoace, armata indiană a cumpărat peste 7.000 de camioane Tatra. „De-a lungul anilor, noi (grupul Vectra, care este o afacere de familie) am preluat 100% din Tatra Slovacia și aproape 66% din Tatra Cehia”, a adăugat Rishi, care susține că firma vinde camioane către 58 de țări și pentru 38 de armate din întreaga lume, inclusiv către: SUA, Rusia, Israel, Brazilia, Emiratele Arabe Unite, etc. India a fost o piață cheie pentru vânzările Tatra. Un buletin intern din aprilie 2008 menționează că, Tatra a vândut 2.453 de camioane în 2007. Însă, cele mai mari creșteri ale vânzărilor au fost înregistrate în Rusia (cu 61%) și India (171%). În ultimii ani, Tatra și Vectra au avut parte și de mai multe controverse. Tatra a fost acuzată și de cotidianul ceh Mlada Fronta Dnes că s-a dedat la practici de corupție pentru a obține un contract de peste 2,6 miliarde de coroane pentru 556 de camioane militare pentru armata cehă. Ba mai mult, în mod dubios, în anul 2010, președintele consiliului de supraveghere al Tatra Trucks și fost ambasador al SUA în Republica Cehă, William J Cabaniss, l-a acuzat pe ministrul adjunct al apărării ceh, Martin Bartak, că a cerut mită în 2008 pentru o comandă de camioane Tatra (detalii interesante: https://economictimes.indiatimes.com/news/politics-and-nation/tatra-trucks-a-company-that-always-had-a-truck-with-controversy/articleshow/12484198.cms?from=mdr).

Demn de reținut: Motorul răcit cu aer a fost cu adevărat legendar, propulsând Porsche 911 și VW Beetle (adevăratul Beetle, nu înlocuitorul New Beetle) cu atât de mult succes încât a devenit celebru în întreaga istorie a automobilelor. Și apoi a dispărut. Ultimul 911 propulsat în acest fel a dispărut după anul 1998, în timp ce motorul Beetle răcit cu aer a rezistat până în anul 2003.

Ce chestiuni interesante se mai desfășoară și sunt proaspete?
MApN va cere Parlamentului să aprobe achiziția unui batalion de tancuri americane Abrams. Este vorba de aproximativ 50 de unități. În plus, MApN dorește și aprobarea achiziției de: 3 batalioane de obuziere autopropulsate pe șenile, sisteme de apărare aeriană cu bătaie scurtă și foarte scurtă și două tipuri de rachete pentru F-16. Totodată, achiziția de submarine, de nave vânătoare de mină și modernizarea navelor purtătoare de rachete se află pe lista ministerului.

Dar, oare nu era mai bine să achiziționăm modelul de tanc german Leopard 2 ori modelul de tanc britanic Challenger 2? De ce adresez această întrebare? Și fiindcă factorii de decizie americani și experții de la Pentagon critică acest model de tanc și nu-l recomandă pentru alte armate. „Pe lângă faptul că are nevoie de o întreținere meticuloasă, Abrams necesită o aprovizionare constantă cu un număr mai mare de piese de schimb. Rețeaua sa de aprovizionare se află în SUA, mult mai departe decât piesele Leopard din Europa. Un alt factor de aprovizionare este combustibilul – Abrams, care are nevoie de un rezervor de 500 de galoane reumplut în fiecare zi, folosește combustibil pentru avioane, care este mult mai greu de procurat decât motorina” (https://www.ft.com/content/679ba852-1d7e-4d17-890d-2bc6152c96b0). În plus, eu am citit și faptul că, militarii americani care servesc în diverse teatre de operații trebuie să curețe în principal filtrele de aer ale tancului, iar lucrările de mentenanță sunt destul de costisitoare și lungi: „Echipajele Abrams au indicat că autonomia sa a fost limitată deoarece trebuia să se oprească frecvent pentru (1) realimentare pentru a compensa consumul ridicat de combustibil și pompele de combustibil defecte și (2) pentru a curăța filtrele de aer… Echipajele Bradley și Abrams au raportat probleme în obținerea de piese de schimb, iar multe dintre ele și-au epuizat rezervele limitate de anumite piese până la sfârșitul războiului terestru de 100 de ore. Din cauza acestor probleme, potrivit unor membri ai personalului logistic al armatei, sustenabilitatea ar fi putut deveni o problemă majoră dacă războiul ar fi durat mai mult. Echipajele au întâmpinat, de asemenea, probleme în identificarea pozitivă a țintelor inamice și în faptul că au fost nevoite să folosească stații radio învechite și nesigure.”. – Biroul General de Contabilitate al Statelor Unite, Raport către Președintele Subcomitetului pentru reglementare, oportunități de afaceri și energie, Comitetul pentru întreprinderi mici, Camera Reprezentanților, ianuarie 1992, OPERAȚIUNEA DESERT STORM, Evaluarea timpurie a performanțelor Bradley și Abrams – pagina 2 –https://www.gao.gov/assets/nsiad-92-94.pdf.

Totodată, germanii și francezii mai mult ca sigur că muncesc deja în echipă pentru crearea Leopard 3, un model care va fi interesant, iar modelul britanicilor, Challenger 2, are unele piese interschimbabile cu modelul 1.

Factorii de decizie din Siria afirmă faptul că, un atac israelian a scos din funcțiune aeroportul din Alep. Aeroport pe unde se primeau și ajutoare umanitare (detalii: https://www.lefigaro.fr/flash-actu/syrie-l-aeroport-d-alep-hors-service-apres-une-frappe-israelienne-20230307).

SUA și China se îndreaptă spre un conflict inevitabil dacă Washingtonul nu-și schimbă abordarea, cel puțin asta a declarat noul ministru de externe al Chinei într-o conferință de presă înflăcărată în care a apărat consolidarea relației țării sale cu Rusia. În prima sa apariție în mass-media în calitate de ministru de externe, Qin Gang a prezentat agenda de politică externă a Chinei pentru anii următori, prezentând China și relația sa cu Rusia ca pe un far de putere și stabilitate, iar SUA și aliații săi ca pe o sursă de tensiune și conflict. Qin a subliniat și faptul că, partea americană a susținut că dorește să devanseze China, dar nu caută conflictul: „Dar, în realitate, așa-zisa competiție a părții americane este o reprimare și o suprimare totală, un joc cu sumă zero în care tu mori și eu trăiesc. Dacă SUA nu frânează, ci continuă să meargă cu viteză pe o cale greșită, nicio barieră nu poate împiedica deraierea și cu siguranță vor exista conflicte și confruntări”. Qin a apărat și prietenia strânsă dintre China și Rusia. El a subliniat și faptul că: „Legăturile dintre Beijing și Moscova reprezintă un exemplu pentru relațiile externe globale. Cu China și Rusia lucrând împreună, lumea va avea o forță conducătoare…Cu cât lumea devine mai instabilă, cu atât este mai imperios necesar ca și China și Rusia să avanseze în mod constant în relațiile lor”. Acesta a mai subliniat o chestiune interesantă și anume că: există un contact strâns între conducerile celor două țări, relațiile între șefii de stat constituind ancora relației: „Parteneriatul strategic … va crește cu siguranță din ce în ce mai mult”.

Comentariile lui Qin s-au aliniat cu un discurs ținut anterior de către liderul Chinei, Xi Jinping, în fața delegaților politici, în care a denunțat ceea ce el a numit: „Suprimarea Chinei de către SUA…Țările occidentale conduse de către Statele Unite au pus în aplicare reținerea, încercuirea și suprimarea pe toate planurile a Chinei, ceea ce a adus provocări severe fără precedent pentru dezvoltarea țării noastre”, a spus el.

Qin a mai făcut o declarație șocantă pentru cei care considerau RPC drept un actor umil: SUA au acționat cu ipocrizie atunci când au apărat suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, dar nu și revendicarea Chinei asupra Taiwanului, precum și atunci când au acuzat China că ia în considerare înarmarea Rusiei, în condițiile în care aceasta înarma Taiwanul. De asemenea, el a acuzat SUA pentru tensiunile legate de Taiwan, pe care Beijingul îl revendică drept provincie și a jurat să îl anexeze prin forță dacă va fi necesar: „Chestiunea Taiwanului este fundamentul bazelor politice ale relațiilor dintre SUA și China și prima linie roșie care nu trebuie depășită în relațiile dintre SUA și China”.

Qin a declarat că se aștepta la o întrebare despre Taiwan iar, drept urmare, a adus cu el o copie a Constituției Republicii Populare Chineze, iar acesta a citit secțiunea în care se afirma că, Taiwanul este o parte sacră a Chinei. Conferința de presă a lui Qin a expus intențiile de politică externă ale Chinei pentru noul mandat politic de cinci ani, care a început odată cu reconfirmarea lui Xi în funcția de lider al Partidului Comunist Chinez în luna octombrie a anului trecut și cu noile numiri guvernamentale care vor fi anunțate în curând.

Dar, oare ce este extrem de interesant din punctul meu de vedere, referitor la conferința de presă:

  1. „China este o forță pentru stabilitatea și prosperitatea globală, inspirând modernizarea în întreaga lume, în special în sudul lumii.
    Atenție, Conceptul de Nord Global și Sud Global este folosit pentru a descrie o grupare de țări în funcție de caracteristicile socio-economice și politice, nu pentru a descrie coordonate geografice. Sudul global este un termen folosit în general pentru a identifica țările din regiunile Americii Latine, Africa, Asia și Oceania. Ceea ce înseamnă că, RPC va deveni „o putere protectoare”, de tip hegemon, pentru sudul lumii.
  2. Qin a afirmat că, realizările Chinei distrug mitul conform căruia modernizarea înseamnă occidentalizare.
    Idee care duce cu gândul la războiul dintre civilizații și la neo-conservatorism.
    Mai multe detalii inedite: https://www.theguardian.com/world/2023/mar/07/china-foreign-minister-warns-of-potential-for-conflict-with-us-and-hails-russia-ties.

Lecții demne de învățat pentru noi:

  1. Catastrofa feroviară din Grecia scoate la iveală neglijența rețelei feroviare.
  2. Ministrul francez al mediului îndeamnă la restricții pentru a evita o criză a apei.

Știre de tip Breaking-News pentru geopoliticieni:
Ministerul iranian al Industriei, Minelor și Comerțului susține că a fost descoperit un zăcământ de litiu în provincia Hamedan din vestul țării. Ministerul a evaluat rezerva la 8,5 milioane de tone. Astfel, ar fi a doua cea mai mare din lume, după cea din Chile, aproximată la 9,2 milioane de tone (https://www.cnbc.com/2023/03/06/iran-says-its-discovered-worlds-second-largest-lithium-deposit.html).

De ce este importantă această știre: Litiul este un element cheie în fabricarea bateriilor pentru dispozitive și vehicule electrice, un element care este foarte căutat pe piață. Și cine poate să profite acum din plin de descoperirea făcută de către iranieni? Federația Rusă și Republica Populară Chineză (exact în această ordine), aliații Iranului.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Tatra împotriva Volkswagen, un proces mușamalizat și multe interese”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *