Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Cum a trecut Transgaz Prutul: Un mare „succes” cu tribut către Gazprom

La începutul lunii septembrie 2023, Transgaz anunța cu surle și trâmbițe că „preia activitatea de operare, exploatare, dispecerizare și transport al gazelor naturale din Republica Moldova, de la Moldovatransgaz, începând cu data de 19 septembrie 2023”.
Pe lângă elogiile specifice fiecărui articol referitor la Transgaz, în informațiile furnizate publicului nu apar date concrete despre proiect. Cum s-a ajuns aici, ce urmează să se întâmple, cât costă etc., insinuându-se că totul s-ar fi materializat prin canale guvernamentale, pe baza bunei relaționări dintre frații despărțiți de Prut, deci fără costuri. Mai mult, directorul general al Transgaz întărește marele succes prin afirmația: “Prin acest demers, Transgaz continuă prezența strategică în Republica Moldova, contribuind la asigurarea intereselor strategice ale regiunii. În ceea ce privește preluarea activității de operare, exploatare, dispecerizare și transport al gazelor naturale din Republica Moldova, am efectuat toate formalitățile necesare prevăzute de legislația Republicii Moldova”.
În cele peste o sută de știri publicate cu ocazia evenimentului se folosește cu predilecție termenul de „preluare”. Inclusiv în articolele de pe site-uri din regiune (Polonia, Ucraina, Bulgaria) se utilizează echivalentul englezesc „takes over”. Nici vorbă de cumpărare, de bani. În afară de câteva excepții răzlețe (care vin să confirme regula!), niciun cuvânt despre costurile acestui „demers strategic regional”. Tipic știrilor despre Transgaz. Mai puține cifre despre cheltuieli, însă cât mai multe adjective.
Taxă de șmecher pentru Gazprom: 9 milioane de dolari anual
În realitate, Transgaz, prin subsidiara sa de la Chișinău (Vestmoldtransgaz), va plăti anual 165 milioane lei moldovenești (aproximativ 9 milioane de dolari) către Moldovagaz, companie controlată de Gazprom.
S-a ajuns aici după ce autoritățile de la Chișinău au decis, ca urmare a eforturilor de integrare în practicile europene, separarea activității de furnizare a gazelor, de cea de transport și distribuție. Astfel, colosul Moldovagaz, deținut în proporție de 50% de Gazprom și controlat de acesta cu sprijinul celor 13,44% din acțiuni ale Comitetului pentru administrarea proprietății de la Tiraspol, a fost forțat de noua legislație să cedeze activitatea de transport și distribuție, exercitată prin subsidiara sa, Moldovatransgaz.
Încă din 7 iulie 2023, ANRE de la Chișinău a desemnat Vestmoldtransgaz drept operator provizoriu al sistemului de transport al gazelor naturale, iar ulterior, pe 4 septembrie 2023,  Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova a dispus ca Moldovatransgaz și Vestmoldtransgaz să încheie un contract de locațiune a rețelei de transport gaze naturale, urmând ca, începând cu 19 septembrie 2023, timp de 5 ani, Vestmoldtransgaz să opereze rețeaua de transport a gazelor naturale.
Negocieri la masa Gazprom
În tot acest „demers strategic regional” problema o reprezintă prețul: 165 milioane lei moldovenești anual. În 2022, „Moldovatransgaz” a înregistrat venituri de circa 304 milioane lei moldovenești și pierderi de circa 130 milioane lei. Deci, întreaga activitate de operare a rețelei de transport gaze de peste Prut a costat anul trecut aproximativ 430 milioane de lei moldovenești. Din afacerea făcută de Transgaz rezultă că, la cele 430 de milioane de lei moldovenești cât costă operarea, mai adăugăm cele 165 de milioane de lei, chiria către Gazprom. Adică, aproximativ 600 milioane de lei moldovenești, în condițiile încasările însumează doar 300 milioane. Diferența va veni din banii Transgaz. Adică din banii românilor.
Nimeni nu știe și, probabil, nici nu vom afla vreodată cum s-a ajuns la această cifră de 165 milioane de lei, nerealist de mare, în condițiile în care Gazprom negocia cu spatele la zid, fiind forțată să cedeze rețeaua de transport, ca parte a procesului de „unbuilding”. Mai mult, faptul că acest preț, pe care îl vom plăti cu toții, nu regăsește nici în comunicatul oficial al Transgaz vine să confirme că înțelegerea făcută cu Gazprom are un damf urât mirositor.
Desigur, raportat la „demersul strategic regional” și succesul unirii cu frații noștri de peste Prut, măcar în materie de gaze, cele 165 de milioane de lei moldovenești, adică aproape 9 milioane de dolari, la care s-ar putea încă tot atâtea pierderi, nu reprezintă o sumă impresionantă. Mai ales dacă punem această cifră în balanță cu milioanele pe care le toacă anual Transgaz cu toate sinecurile politice, vacanțele de lux, sediile de lux, bonusurile de lux etc., practici pe care le va extinde și peste Prut.
Problema reală o reprezintă faptul că, încă o dată, Gazprom își arată influența în companiile noastre strategice.

Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Cum a trecut Transgaz Prutul: Un mare „succes” cu tribut către Gazprom”

  • Foarte interesant ! Multumesc pentru detalii si cifre; stiam de principiu, dar nu aveam o imagine clara.
    Ma intereseaza ce s-a intamplat cu datoria Moldovei la Gazprom (sute mil. USD) ? A preluat-o Transgazul ??
    Eu zic : frate – frate, dar traiesc oribil in Ro ,…. ca sa mor de dorul tau..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *