Liderii coaliției au ajuns, marți seara, la o înțelegere și au semnat un Acord de guvernare

Arhiva Afectivă. Între fake news, viral și spusa pe șleau

La 1750, Carlo Goldoni publică Il bugiardo – Mincinosul1, o comedie în trei acte, inspirată de piesa cu același nume a lui Pierre Corneille, care Pierre Corneille s-a inspirat după textul lui Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza2Adevărul îndoielnic.
Iată, dintr-un foc, un autor, „doi inspirați” și un Mincinos în trei variante.

Ce avem aici? Un autor mai puțin cunoscut și șuteală renascentistă? Vaai, doamna profesoară, „șuteală”? Cum puteți să spuneți „așa ceva”? (cu accent pe „așa ceva”).
În Mincinosul, Corneille creează o comedie utilă, provocatoare. Piesa se concentrează pe remarcabila capacitate a lui Dorante – un mincinos patologic – de a cădea mereu în picioare, în ciuda nevoii sale de a se sustrage consecințelor care decurg din brașoavele sale.

Dorante este un născocitor de fake news-uri. El crede cu nonșalanță că își poate folosi inteligența, stilul alunecos, duplicitar și înșelăciunile pentru a obține rezultate satisfăcătoare. În general, și uneori neintenționat, înfierbântarea lui are un efect atenuant. În mintea sa, acest lucru servește drept justificare pentru comportamentul său viclean. El spune pur și simplu: „Aceste minciuni sunt în regulă pentru că de obicei scap cu ele. Las scopurile să scuze mijloacele!”

Anglia și Spania înregistrau uimitoare realizări culturale, mai ales în literatură și arte, în timpul domniei lui Ludovic al XIII-lea și al fiului său, Ludovic al XIV-lea zis și Regele Soare. Pentru a nu fi mai prejos, francezii au intrat în competiție ridicându-se la nivelul rivalilor lor geografici. Un rol deosebit, în acest moment, revenindu-i cardinalului Richelieu, imortalizat ulterior ca ticălos în „Cei trei muschetari” a lui Alexandre Dumas. Ticălos ori ba, Richelieu este cel care, la 1635, înființează Academia Franceză. Nu este surprinzător că o serie de piese ale lui Corneille se bazau pe comploturi sau idei propuse de Richelieu sau adaptate după dramaturgi spanioli precum Lope de Vega, Pedro Calderon și Miguel de Cervantes.


In afară de Dorante al lui Corneille, un alt creator de fake news este Iago al lui Shakespeare.

Iago este un personaj fictiv din drama Othello de William Shakespeare. A fost inspirat de un personaj din Hecatommithi (O sută de povestiri) de Giraldi Cinthio. Iago este stegarul lui Othello și soțul Emiliei, camerista Desdemonei. Iago îl urăște pe Othello deoarece l-a promovat pe Cassio la gradul de locotenent, deși nu se remarcase prin niciun fapt de arme. Iago plănuiește să se răzbune pe Othello făcându-l să creadă că Desdemona are o aventură cu Michael Cassio.

„Iago: Drum bun ! Hai, du-te ! umple-ți bine punga! (Iese Rodrigo.) Așa-mi fac eu, dintr-un nerod, comoară ! Și-ar fi să râd de tot ce-am învățat, pierzându-mi vremea, făr’ de spor şi haz, c-un prost ca el. Pe maur îl urăsc, și merge-un svon că și-a făcut de lucru și-n patul meu. Nu știu de-i drept sau ba, da-n treburi de-astea doar şi-un gând mi-ajunge. El crede-n mine. Mi-oi atinge scopul. Cu-atît mai mult ! E chipeș Cassio. — Iată: Să trec în locu-i, să mă şi răzbun prin dublu mîrşav joc. Dar cum? Să văd! Să-l fac pe maur, mai târziu, s-audă că prea-i prieten cu nevasta lui. El poate da ușor de bănuit, bărbat frumos, lingușitor cum e, croit să scoată soațele din minți. Iar maurul e-încrezător din fire. Pe om îl crede-onest, de-i pare astfel, și-i lesne dus de nas ca un măgar. Eu am un plan. L-am zămislit. E gata. Și noaptea cu infernul se îmbină, hidosul făt să-l scoată la lumină !” (Othello, actul I)3

Istoria fake news-urilor e după cum se vede veche de când lumea. Chiar mai veche.
Cel mai vechi fake news nu cumva l-a lansat tocmai șarpele în fața fructului oprit? Nu el le-a spus „beneficiarilor scutiți de plata impozitelor”: „mâncați că nu veți muri”? N-au murit, dar au fost expulzați din rai. Și din copii liberi au devenit sclavi și plătitori de impozite.

Faptele bune nu devin niciodată virale. Niciodată. Fiindcă dintre toate declanșatoarele emoționale, furia, groaza, nemaiauzitul, abominabilul, sunt cele mai eficiente. Lumea se grăbește să afle „adevăruri devastatoare”, „trădări ale marilor prietenii”, „dispariții în ultimul moment” etc, etc.

Fake news-urile prind mai repede și devin virale fiind scurte și cuprinzând anunțuri aparent uluitoare. Emoțiile și ideile preconcepute deseori ecranează adevărul unei știri. Să adăugăm la acestea spiritul de imitație. Dacă – să zicem – niște oameni se opresc pe stradă și brusc încep să privească cerul, imediat și alți trecători își vor ridica și ei privirea spre cer. Acesta fiind un exemplu banal de „share” fără „click”. Da. Cei care în grup au început să privească spre cer i-au făcut „părtași ai momentului” și pe alții care până atunci își vedeau de treburile lor, de drumul lor.

Virală poate să devină orice aiureală partajată de un număr imens de oameni. Numai că durata unei știri virale are viață scurtă. După niște mii de click-uri „îi expiră termenul de știre șoc”.

Este astăzi ciudată, dacă nu chiar bizară, totala lipsă de interes pentru „cei aflați în afara conexiunii”. Neconectații habar n-au de ceea ce se întâmplă „în timp real” în lumea Conectaților.

Și uite așa nu realizăm că, de fapt, planeta e împărțită între cei care trăiesc mai mult în virtual și restul pământenilor obișnuiți care au rămas în realitate pură. Dar unii dintre ei, și nu puțini, sunt cei care nu au carnet de conducere, nu au card sau vreun cont, nu au nici măcar un ceas deșteptător. Pentru ei a avea un bec, sau o lumânare, un cal, și crengi uscate pentru foc, înseamnă avere care trebuie folosită cu grijă.


https://ro.wikipedia.org/wiki/Mincinosul

https://ro.wikipedia.org/wiki/Juan_Ruiz_de_Alarc%C3%B3n

3 https://despreopera.files.wordpress.com/2017/07/otello-shakespeare.pdf


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

Un comentariu pentru articolul „Arhiva Afectivă. Între fake news, viral și spusa pe șleau”

  • „Pentru ei a avea un bec, sau o lumânare, un cal, și crengi uscate pentru foc, înseamnă avere care trebuie folosită cu grijă.”

    Conectatii si Deconectatii, otova!, vor avea de ales.
    -la Brat cu Natura
    -in rind, la…masa Civilizatiei.
    …deci pina si-ala care are ‘un bec, o lumanare, un cal, si crengi uscate’ va avea de ales intre Vesnicie si Nemurire. Raiul pe Pamant…e greu de dus!

    iata FakeNews-ul: Nemurirea! …vinduta la ‘pretul’ Vesniciei!