Două relatări despre familia pictorilor Holbein

Vă veți întreba ce m-a apucat să postez iarăși un text despre pictură. Și aveți dreptate, ba chiar puteți să fiți nedumeriți. Dar, cu ”puțintică răbdare” veți observa ce anume m-a grăbit și astăzi spre un subiect în care viața și arta își dispută întâietatea.

Din întâmplările petrecute în familia Holbein, doar una a uluit (oficial) lumea de azi: realizarea lui Hans Holbein cel Tânăr, tabloul Ambasadorii. S-a realizat și un film pe marginea acestui subiect, al cărui link îl găsiți în finalul paginii.

Prima relatare

Hans Holbein cel Bătrân (n. 1465, Augsburg – d. 1524, Basel, Elveția) a fost pictor german din perioada Renașterii, el fiind reprezentantul cel mai vârstnic dintr-o familie renumită de pictori, de care aparține și fratele său Sigmund ca și fiii săi, Ambrosius și Hans Holbein cel Tânăr.*

Picturile sale dovedesc, în timp, felul în care el a contribuit la transformarea artei germane, de la goticul târziu la stilul renascentist. În afara picturilor pentru altar, care sunt principalele sale lucrări, el a proiectat și ferestre de biserică dar și gravuri pe lemn. Mărturii ale artei care îi pot fi atribuite sunt puține, dar recent a fost adăugată o Buna Vestire către Fecioară în colecția Universitätbibliothek din Erlangen. De asemenea, a realizat o serie de desene, portrete, care prefigurează opera faimosului său fiu, Hans Holbein cel Tânăr.

După 1516, Holbein a fost declarat ca fiind în incapacitate de plată în Augsburg, ceea ce l-a obligat să accepte comenzi în străinătate. La Issenheim în Alsacia, unde Matthias Grünewald era angajat la acea vreme, Holbein a găsit patroni și a fost contractat să finalizeze un altar. Fratele său Sigismund și alții l-au dat în judecată la Augsburg pentru datorii neplătite. Urmărit de autoritățile de la Augsburg, a fugit din Issenheim, abandonându-și munca și instrumentele, și a plecat la Basel. A murit doi ani mai târziu într-o locație necunoscută. După 1524 numele său nu mai apare pe registrul breslei din Augsburg.


Hans Holbein cel Tânăr (n. 1497, Augsburg, Ducatul de Bavaria, Sfântul Imperiu Roman – d. 29 noiembrie 1543, Londra, Regatul Angliei) a fost un pictor german, fiul lui Hans Holbein cel Bătrân, el fiind considerat – împreună cu Albrecht Dürer și Lucas Cranach cel Bătrân – printre cei mai reprezentativi artiști germani din perioada Renașterii nordice. Desenator inegalabil, devine un portretist remarcabil, unul din cei mai mari din istoria picturii în Europa. Precizia liniilor lui, grija față de reproducerea atentă a detaliilor feței și bogăția ornamentațiilor fac din el un pictor extraordinar de prețuit de aristocrații și de burghezii bogați, lăsând posterității chipurile celor mai remarcabile personalități ale vieții culturale și sociale a Europei frământate de Reformă. Grație prieteniei cu Erasmus din Rotterdam și cu Thomas Morus, este introdus în mediul umaniștilor, ale căror idealuri sunt pentru el un izvor de inspirație în crearea scenelor religioase. Pictura lui Holbein denotă totodată, poate mai presus de orice, un meșteșug extraordinar.


„Ambasadorii” este o pictură în ulei care a fost finalizată în 1533 de Hans Holbein cel Tânăr.
Dacă vă uitați la pictură frontal, există o formă uriașă în partea de jos care arată ca o pată.
Dar dacă vă uitați la pictură dintr-un unghi diferit, „pata” se transformă într-un craniu. Este pictat dintr-o „perspectivă anamorfică”**.

Istoricii de artă cred că acest craniu este un „memento mori”.
În latină, „memento mori” se traduce prin „amintește-ți că vei muri”.
Se pare că era motto-ul lui Jean de Dinteville, omul care a comandat pictura. El este portretizat în stânga. Această iluzie optică a năucit oamenii vreme de aproape cinci secole.

În prezent este expus la Muzeul Național din Londra.
Urmăriți transformarea de mai jos.


A doua relatare

Cea de-a doua relatare are drept sursă Cartea Pictorilor, cronică întocmită de Carel van Mander, inițiatorul istoriografiei de artă în Țările de Jos.***
După o introducere elogioasă, istoriograful care descrie cu multă voioșie sau tristețe, admirație sau severitate operele pictorilor olandezi și germani, iată-l ajuns la pagina unde povestește cu câtă dificultate a ajuns în posesia câtorva detalii importante despre viața și opera lui Hans Holbein cel Tânăr. Ceea ce face deliciul acestei lecturi pentru omul secolului XXI este păienjenișul de date în care Carel van Mander a trebuit să se descurce la acea vreme (1603). Ne întrebăm noi acum – oare Van Mander, chiar nu avea habar că Holbein cel Bătrân i-a învățat meșteșugul desenului pe cei doi fii ai săi Ambrosius și Holbein? Se pare ca nu avea cum să afle. Vom afla de ce și abia atunci vom înțelege.

(Va urma)

https://www.insider.com/skull-optical-illusion-old-painting-2018-6

https://ro.wikipedia.org/wiki/Hans_Holbein_cel_T%C3%A2n%C4%83r

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Holbein_the_Elder

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ambassadors_(Holbein)

** https://ro.wikipedia.org/wiki/Anamorfoz%C4%83

https://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphosis

*** în 1604 Țările de Jos era o denumire cumulativă pentru un teritoriu ce includea, pe lângă Belgia și Olanda de azi, Luxemburgul și nord-estul Franței.

Clarificare comentarii


Clarificare

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe blog, precum și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii