Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Nicolae Iorga era timid cu femeile

Partizanatul impus. Am scris undeva și cred că am și publicat, tot, undeva, despre riscul de a fi neutru în România patimilor de galerie. Cînd divizarea pe un subiect sau într-un eveniment atinge culmea, a rămîne la mijloc, refuzînd să treci într-o parte sau într-alta, te poate costa. Caragiale istorisește cu umor negru, în Atmosferă încărcată, ce-a pățit într-o zi de mare zarvă social-politică, încercînd să rămînă independent. Nikolai Morozov a fost la Tîrgu Mureș în zilele lui martie 1990, cînd românii s-au păruit cu ungurii. Ziarist străin, el a venit la fața locului pentru a fi martor neutru. Angajarea asta profesională îl va costa. Scrie el în cartea Corespondentul TASS a văzut totul, Editura Fundației Culturale Române, București, 2002:

„Am plecat la Tîrgu-Mureş cu intenția de a vedea și de a înțelege esența irațională a naționalismului care duce la urmări atît de dramatice. Bilanțul tragic al acelei nopți din Tîrgu-Mureş a fost 3 morți și 296 de răniți. Tot timpul cît m-am aflat în oraş,m-a urmărit un gînd: de unde provine ura pentru «venetici»? Ce înseamnă elementul orb al naționalismului mi-a fost dat să încerc pe propria mea piele la Tîrgu-Mureş. Chiar în prima zi, aflîndu-mă printre manifestanții maghiari, m-am adresat în românește ofițerului care comanda cordonul de soldați, încercînd să intru în primărie. Cînd m-am întors înapoi în mulțime, furia oamenilor s-a prăbușit brusc asupra mea: m-au înjurat, cineva a încercat să mă lovească și abia am reușit să mă feresc de o piatră care zbura drept în capul meu. A doua zi, în aceeași piață, demonstrau românii. În timp ce-mi notam în grabă cuvîntarea lui Gelu Voican Voiculescu, un bărbos uriaş care stătea lîngă mine mi-a țipat dintr-o dată furios drept în față: «Eşti ungur!», şi mi-a smuls agenda din mînă. Abia cu ajutorul militarilor care îl înconjurau pe şeful comisiei guvernamentale mi-am recuperat block-notes-ul. Aşadar, era să-mi plătesc echidistanța destul de scump!”

*

Eliza Brătianu nu avea izmene. În amplu portret Nicolae Iorga (Editura Carpaţii, Madrid, 1957), Pamfil Şeicaru se ocupă şi de relaţia marelui istoric cu femeile. Paginile sale confirmă un adevăr:

„N. Iorga avea o mare admiraţie pentru femei, dar era şi timid şi de severă concepţie morală”.

Ca să pună mîna pe el – scrie Pamfil Şeicaru – Marioara Voiculescu l-a chemat la ea acasă sub pretextul că vrea s-o îndrume pentru rolul Doamnei lui Ieremia din piesa lui Iorga (istoricul avea mania de a se crede dramaturg). Acidul gazetar descrie scena descrie scena:

„În ziua convenită, Marioara Voiculescu s-a pregătit nu numai ca actriţă ci şi ca femeie. Era gata să joace marea scenă a seducţiei.
O bătaie sfioasă în uşă; Marioara Voiculescu, într-o elegantă şi transparentă rochie de casă, s-a grăbit să-i deschidă. N. Iorga a făcut loc să treacă mai întîi coana Catinca. Ne putem imagina migrena Marioarei Voiculescu, văzîndu-şi planul zădărnicit”.

Timiditatea, mai ales cînd vine de la personalităţi, incită femeile. Eliza Brătianu, viitoarea nevastă a lui Ionel Brătianu (pe care acesta i-a luat-o lui Marghiloman, şeful Opoziţiei), îl pune şi ea la grea încercare pe Iorga. Povesteşte Pamfil Şeicaru:

„Eliza Brătianu, sora lui Barbu Ştirbey, fusese căsătorită, prima oară, cu Alexandru Marghiloman, care avea, la Buzău, o splendidă vilă «Albatros» cu un parc imens. Din cine ştie ce capriciu de femeie, a invitat la «Albatros» pe tînărul savant N. Iorga. După masă, Eliza Marghiloman a cerut lui N. Iorga să o întovărăşească în plimbarea pe care o făcea zilnic în parc. Dialog obişnuit, cu teme literare, mijloc folosit totdeauna de o femeie inteligentă cînd tatonează sensibilitatea unui om. Zărind într-un prun, chiar în vîrf, o prună coaptă, Eliza Marghiloman cu agilitatea unei pisici s-a urcat într-un pom şi nu s-a lăsat pînă nu a cules fructul rîvnit. Problema s-a complicat cînd a trebuit să se coboare şi atunci a rugat pe Iorga să o prindă în braţe ca să nu cadă.
«Ei, dragă, nu avea izmene şi i se vedea tot. Am întors capul de ruşine cînd şi-a dat drumul în braţele mele. I se vedea tot».”


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

3 comentarii pentru articolul „Nicolae Iorga era timid cu femeile”

  • Tg Mures :
    sa observam:
    ungurii au dat cu piatra sa raneasca , sa ucida chiar ; romanii s-au limitat la a apostrofa
    ungurii s-au mobilizat instant ; romanii s-au adunat doar a doua zi .
    Numele Cofariu va spune ceva ?
    Daca de la Tg Mures mergi mai spre est si sudest nu observi o mentalitate diferita fata de acel moment .

  • nu exista neutralitate, atunci cind ‘de fata’ e Natura.
    ori esti Pro Natura
    ori esti Anti Natura

    cu atit mai mult nu poti ramane neutru atunci cind jocul devine Antinatura VS Natura
    neutralitatea, in acest caz, inseamna ca …nu existi, in mod absolut nu existi,
    pentru ca n ai ce sa fii altceva …daca nu esti ori Minte, ori ‘Minte SI Inima’

    problema fundamentala, daca esti Pro Natura, consta in faptul ca poti fi asta daca si numai daca nu te manifesti impotriva Antinaturii, deci daca si numai daca n ai nimic impotriva Antinaturii, pentru ca asa si doar asa esti ‘Minte SI Inima’

    cine a zis ca ‘sa faci Pace’ insemna, pe vremurile alea, sa faci pace intre ungurii si romanii din Targu-Mures?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *