Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Prin tribunale ca prin viață | Bullying-ul în școală

Dacă la grădiniță fenomenul este prezent în faza incipientă, la școală se dezvoltă drastic. Sunt sute de cazuri în care părinții își mută copiii în alte unități de învățământ pentru că au fost agresați, fizic sau verbal, de alți colegi. Iar statisticile cresc de la an la an. Cum poate fi combătut acest fenomen și în ce fel pot intervenii părinții și profesorii, am vorbit în emisiunea „Oamenii și Legea” cu domnul Radu Togan, procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 6 București.

A trecut aproximativ o lună de zile de când realizez emisiunea juridică la TVR 1 și vă mărturisesc că sunt impresionată de numărul mare de mesaje, scrisori și emailuri primate de la telespectatori. Este clar că ei au nevoie de sfaturi juridice practice, recomandări și răspunsuri la întrebările adresate.

Revenid la bullying, din nefericire are fețe ascunse și se manifestă în diferite forme și comportamente, a căror intenție este să provoace suferință. Există lovituri care se văd, răni care pot fi pansate, dar există și lovituri insinuante, răni care nu știu să strige după ajutor. Am vorbit cu mulți părinți despre acest fenomen, părinți care așteaptă mai multă implicare din partea școlii, dar și din partea inspectoratelor școlare. Eu voi atrage atenția de fiecare dată în emisiune, atât în calitate de avocat cât și ca realizator TV care și-a propus să se implice responsabil în educația juridică a elevilor și împreună cu invitații mei căutăm soluții pentru a interveni din punct de vedere juridic la timp.

Prin urmare, aș dori să amintesc de introducerea educației juridice în școli din anul școlar 2022 – 2023. Este foarte important până atunci ca avocații, judecătorii, procurorii, și toți juriștii în general, să meargă cu toții în școli și să vorbească cu copiii tocmai pentru a putea preveni astfel de acte de violență în școli.

Este foarte important să știți că la nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, iar potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății, 17% dintre copiii de 11 ani au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13 ani, respectiv de 15 ani, fiind de 23%. Cele mai noi date procesate la nivelul Ministerului Educației Naționale pentru anul școlar 2014 – 2015 vorbesc despre 18.783 de cazuri de violență la nivel național.

Astăzi, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de copii; 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi; iar 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.
De aceea, Legea anti-bullying, însoțită de normele de aplicare trebuie implementată de urgență în fiecare unitate de învățământ. Au trecut deja doi ani și nu s-a făcut nimic. Unde sunt grupurile de acțiune anti-bullying?

Ce înseamnă punerea în aplicare a Legii? Înseamnă că la nivelul fiecărei unități școlare va fi înființat un grup de acțiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Între aceștia se vor regăși directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea și soluționarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.

Fiecare unitate de învățământ are obligația de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „școală cu toleranță zero la violență”. În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educației și Cercetării va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de învățământ, privind modul de interacțiune și de intervenție în situațiile de violență psihologică-bullying.

Mai mult, implementarea planului anti-bullying, la nivelul fiecărei unități școlare, presupune:

  • a) activități de informare și conștientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul școlii, copii și părinți;
  • b) măsuri de comunicare și informare internă, la nivelul unității de învățământ, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare și intervenție a situațiilor de bullying în spațiul școlar;
  • c) proceduri de intervenție în situațiile de violență psihologică-bullying;
  • d) responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenției imediate în cazurile de bullying semnalate sau identificate;
  • e) organizarea unor activități, precum concursuri, teatru forum ș.a.m.d., în scopul încurajării respectării valorilor și misiunii declarate a școlii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situațiilor de bullying.
  • f) atragerea părinților în participarea la dezbateri și sesiuni de informare cu privire la bullying;
  • g) activități de măsurare a impactului acțiunilor cuprinse în planul anti-bullying și ale eficienței grupului de acțiune;
  • h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul. Cam asta ar trebui practic să se întâmple.

Dar până atunci este de datoria noastră, ca adulți responsabili, să-i apărăm și să-i protejăm pe copii. În concluzie, atunci când copilul tău a fost agresat, fizic sau verbal, de alți colegi, primul pas pe care trebuie să îl faci este să sesizezi conducerea școlii pentru a lua măsuri pe cale administrativă în sensul de a lua legătura direct cu copiii direct implicați, cu părinții acestora, iar dacă această problemă nu se rezolvă și continuă să se manifeste, atunci sesizați instituțiile abilitate ale statului pentru a lua măsurile legale care se impun.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

2 comentarii pentru articolul „Prin tribunale ca prin viață | Bullying-ul în școală”

  • TERMINATI DOAMNA CU „BULLYINGUL „IN SCOLI SI FOLOSITI TERMENUL ROMANESC „VIOLENTA„ IN SCOLI SA PRICEAPA TOATA LUMEA DESPRE CE ESTE VORBA .Veti constata ca se vor inregistra progrese in limitarea violentei atunci cand si parintii si scolarii si profesorii se vor interesa si vor intelege fondul problemei si ce trebuie sa faca.Ca jurista ar trebui sa respectati limba romana si nu sa va bateti joc de oameni.Foarte multi parinti cat si copii (nu toti prefera sa invete engleza) nu cunosc limba engleza si nu toti accepta maimutarelile la care va referiti dumneavoastra. SA VA FIE RUSINE DOAMNA ”JURISTA.” !! BULLYING-UL e in capul dvs.

    • În data de 22 noiembrie 2019 a intrat în vigoare Legea nr. 221/2019. Aceasta reglementează juridic pentru prima dată în România fenomenul sociologic prezent în școli cunoscut drept „bullying”.

      ORDIN nr. 4.343/2020 din 27 mai 2020
      privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 7
      alin. (1^1), art. 56^1 şi ale pct. 6^1 din anexa la Legea educaţiei naţionale
      nr. 1/2011, privind violenţa psihologică – bullying
      EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
      PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 10 iunie 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *