Slavă Domnului! am terminat Extremul Occident al lui Petru Dumitriu. Cronică de familie am citit-o de mai multe ori cu creionul în mînă. La Extremul Occident, trebuie să recunosc – rușinat – am sărit unele pagini, cele burdușite cu panseuri filosofice menite a justifica acte artificiale ale personajelor, în stil buricesc. Am notat pe margini mai multe pasaje de descrieri excepționale ale realului occidental, prin care Petru Dumitriu își dovedește talentul de cinematografist. Am început Întîlnire la Judecata de Apoi. Din cîte-mi amintesc, am citit-o înainte de 1989 în variantă franțuzească, la fel cum s-a întîmplat cu Incognito. Descopăr acum, la lectura variantei românești, amintirea primelor pagini, cele despre trimiterea lui Dioclețian Sava (Miron Constantinescu) la Tîrgu Mureș, în plină criză maghiară. La vremea respectivă carteea m-a cucerit. Poate și pentru că era interzisă în România.
*
Nevoie de context. După fiecare articol din volumul Publicistică, scos de Academie în seria Operelor fundamentale, simt nevoia să merg la Note şi comentarii. Cînd şi unde a apărut articolul? Ce conjuncturi social – politice i-au dat naştere? Care e poziţia lui Caragiale faţă de alte poziţii în jurul unei chestiuni? Ediţia frecventată – Opere – tipărită de Academia Română nu-i rea. Se vede migala reconstituirii, rigoarea de care doar şoarecii de bibliotecă mai sunt în stare, la modă fiind cei care scriu despre ce nu au citit. Note şi comentarii dă suficiente date despre cînd şi unde s-a tipărit articolul. Se pierde chiar niţel ogor tipografic pentru a lămuri dacă textul e al lui Caragiale, dat fiind că pişicherul are multe producţiuni însemnate.
Treabă de filolog, de istoric literar. Nu însă şi de publicist. Ar fi trebuit scris şi despre evenimentul comentat de Caragiale. Şi despre chestiunea pe care el o combate sau o alintă cu atîta ardoare.
Pentru a-l şti pe gazetarul Caragiale e musai o situare a intervenţiilor sale în contextul istoric concret.
Pentru asta, e nevoie însă ca de gazetarul Caragiale să se ocupe un gazetar.
Doar un gazetar va putea dibui cît de şmecher era Caragiale cînd venea vorba de parale!
*
Cruzimea romanilor. Am văzut deja primele două episoade din Rome. De mai multă vreme, caut sezonul unu, și de fiecare dată dau peste sezonul doi. Nu mai țin minte dacă pe vremuri am văzut ceva din sezonul unu sau din sezonul doi. Sigur e că serialul m-a impresionat prin reconstituirea Romei pe cale de a deveni imperiu la nivel de viață cotidiană. Am făcut rost de un Tera de filme, printre care se numără și cele două sezoane din Rome. După primele două episoade simt nevoia să scriu despre cruzimea celor din Roma antică. Pe lîngă cruzimea bătăliei politice, realitate întîlnită și în vremurile din urmă, numai că acestea sînt infinit mai blînde cu învinșii, serialul sare în ochi prin violența sexuală, la romani sexul fiind pur animalic, ca la pisici.
Conexiuni ??? Henriette Yvonne Stahl (n. 9 ianuarie 1900, Saint Avald, Lorena, Franța). Dupa unii 01.09.1900, dar este fals.
Ce le mai placea sexul in trei cu: P.Dumitriu si Ion Vinea……Ea era cam purie pentru un dandy ca Dumitriu. Gaina batrana…
Nota: in 2023, la Dl. Cristoiu, am mai observat „conexiuni” cu datele de nastere. Le face intentionat? Sau este intamplator?
La „filozoful” Miron Constantinescu, evreu basarabean, un ticalos desavarsit apreciat de unii intelectuali, avem cel mai clar
exemplu de pedeapsa divina: el, muierea, copii, etc.
Mai avem exemple: V.Patilinet (alt ticalos). Pe net nu apare nimic despre sotie si baiat, dar nu are importanta cum au murit.
Nota: dupa 1990, in vila dubla din Herastrau 35 s-a mutat Magureanu (Sarpele cu ochelari). Merita mai mult !