Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Din nou despre Sadoveanu – marele Ecologist

Ajuns la Găgești, sîmbătă dimineața, stînd cu picioarele americănește pe biroul din chioșc, am terminat cartea lui Sadoveanu, Măria Sa, Puiul Pădurii. Inițial am intenționat să citesc doar un capitol, un fel de normă zilnică de lectură. Din motive care-mi scapă, deși presupun o anume lehamite de a mai trudi la ceva, am luat-o pe drumul fără întoarcere al cititului de dragul cititului, motivat puternic de a ști ce s-a întîmplat pînă la urmă. Pînă la urmă totul s-a terminat cu bine, ca în orice telenovelă care sînt legendele sfinte. Doamna Genoveva a fost găsită de soțul care, pentru mine cel puțin, rămîne un tîmpit model sau mai precis un aristocrat în care Dumnezeu n-a pus acul de lumină al inteligenței, iar băiatul i-a urmat destinul de conte care n-a fost răsturnat încă de Revoluția franceză.

În ultimele pagini, Sadoveanu înearcă o actualizare a poveștii vechi din perspectiva naționalismului fălos, cel care a botezat România îngălată Grădina Maicii Domnului. Cică , vezi Doamne! Păuna, strigată Berta la Castel, s-a întors pe meleaguri moldovenești și a întemeiat nu știu ce familie veche. Eu însă nu cred că aceasta e contribuția, marea contribuție a rescrierii de către Sadoveanu a celebrei istorii a Genovevei de Brabant. Prozatorul a folosit prilejul dat de istoria unui copil care trăiește în mijlocul Pădurii, pentru a-și expune viziunea sa absolut originală asupra Naturii ca o entitate organică, vie, asemenea unei ființe. Sadoveanu a înălțat în multe locuri ceea ce lucrările de Bacalaureat numesc elogiul Naturii ca realitate misterioasă, concurînd realitatea Omenirii. Nicăieri însă în opera sa nu există o atît de puternică afirmare a viziunii sale asupra Naturii ca entitate în sine, cu care omul poate intra în contact ca în Măria Sa, Puiul Pădurii. Istoria Genovevei de Brabant, atît cea originală, cît și prelucrările acesteia, insistă pe miracolul dumnezeiesc al supraviețuirii unei femei din lumea înaltă, cu copil de țîță, în mijlocul unei Naturi ostile. Mihail Sadoveanu susține și el teza miracolului dumnezeiesc, mai precis a destinului orb, deja scris, căruia i se supun muritorii. Mult mai puternică însă e teza Naturii care poate deveni o a doua casă a omului dacă o respecți, dacă îi pătrunzi tainele, dar mai ales dacă intri în contact magic cu ea. Contactul magic cu Natura apare și în Nopțile de Sînziene, ca disponibil autohtonilor și mai ales iraționalilor. În Măria Sa Puiul Pădurii, contactul magic cu Natura devine teza de esență a cărții. Pentru aceasta Sadoveanu face din fiul de conte un om deosebit, capabil să comunice intens, organic, cu Natura, prin mii de fire nevăzute:

„Educația unui aşa copil se dezvolta, fără îndoială, altfel decît în cetățile oamenilor. Trupul lui, scăldat ades în apa şuvoiului, era curat şi fraged, dar în acelaşi timp avea o carne vîrtoasă, cu pielea brumată de soare şi bătută de vînt. Îmbrăcămintea îi era din pielicele de iepure şi de vătui, potrivite şi încheiate pe piept şi şolduri. Brațele şi picioarele îi erau goale în vremea sezonului cald. Umbla desculț și i se formase un fel de talpă de corn, în care nu pătrundeau ghimpii şi ciulinii. Se cățăra cu uşurinţă pe copaci, fugea cu repeziciune, se tîra cu agilitate în patru labe. Făcea sărituri şi întoarceri ca oricare dihanie a pădurii. Avea miros pentru toate emanațiile şi privire pătrunzătoare pentru semiobscuritate. Era o ființă care stătea cu totul altfel decît semenii săi în fața lui Dumnezeu. Învăța să descifreze lumea din alte fețe ale ei, decît cele cunoscute copiilor de rînd. Mirosurile şi colorile aveau semnificaţii precise. Glasurile paserilor erau chemări şi răspunsuri, nu sunete vagi. Fiecare vecin, veveriță, corb, alunar, vulpe ori jder era identificat; avea nume propriu. Direcțiile vîntului, murmurul albinelor aveau schimbări şi corespondențe, ca şi toate celelalte glasuri şi ecouri ale codrului. Din tot ce era bogăția pădurii învăța a cunoaşte ce-i bun: fructele, ciupercile dulci, rădăcinile. Era deprins să cunoască şi veninurile şi să se ferească de ele ca de nişte vietăți rele. Acestea erau încă mai primejdioase decît lupii şi rîșii, căci pentru fiare avea pe Gelo, avea fuga, peştera de aproape, ochiul şi mirosul, pe cînd veninurile aveau o viclenie ascunsă şi tăcută. Încet-încet deprinse şi ceti toate ale pămîntului, ale apei şi ale pădurii. Află şi numele paserilor străine care călătoreau prin cer. Cunoscu luceafărul de sară şi steaua dimineții. Ascultă în zori de ziuă, într-o poiană ferită, sub brațul maicei sale, chemările găinilor sălbatice. Cunoscu negura toamnei şi muşcăturile iernii.”

Prin multe note, Băiatul se apropie de Neculai Peceneaga din Nopțile de Sînziene, cel care știe limbajul necunoscut al animalelor și păsărilor din Pădurea Borzei. Numai că spre deosebire de Peceneaga, Fiul contelui e chiar un fiu al Pădurii, al Naturii.

M-aș fi așteptat ca Sadoveanu să meargă mai departe cu istorisirea imaginîndu-l pe prinț, Puiul Pădurii, trăind între oameni. Din motive care-mi scapă (nu exclud graba de a publica volumul și a încasa paralele, Sadoveanu se oprește la venirea Prințului între oameni). Despre evoluția sa ulterioară, scriitorul se mulțumește s-o expedieze astfel:

„În ce priveşte sfîrşitul doamnei comitese şi al domnului comite, trebuie să atragem luarea-aminte că marele Ziditor l-a pus, ca în toate, în afară de suferinți și bucurii. Dacă ne raportăm la ştiri vechi, pe care le găsim în Ioan de Praga, în ale sale Mirabiles Vitae, tristeţea doamnei Genoveva a rămas iremediabilă în această vale. Singura justificare a vieții i-a rămas copilul durerii sale, care a crescut şi a înflorit ca şi mărul de lîngă peşteră.
Acest copil a devenit comite şi a fost altcineva. A stătut în fața lumii ca vînător iscusit şi, la timp, a fîlfîit peste el a doua oară corbul destinului.”

Din cîte se vede, experiența a avut impact doar asupra Contesei. Fiul, deși crescut în Pădure, a rămas neatins.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

5 comentarii pentru articolul „Din nou despre Sadoveanu – marele Ecologist”

  • ‘Mult mai puternică însă e teza Naturii care poate deveni o a doua casă a omului dacă o respecți, dacă îi pătrunzi tainele, dar mai ales dacă intri în contact magic cu ea.’

    daca intri in armonie cu ea.

    o a doua casa…
    deci oricum erau doua, casele, una fiind Civilizata iar cealalta Natura, insa si Natura poate deveni o casa a omului, de luat aminte ca oricum era vazuta ca fiind ‘a doua’, pe primul loc fiind ‘cealalta Natura’, adica Civilizatia

    in fnal povestea s a desavarsit
    n a fost sa fie Natura a doua casa a omului, iar prima casa s a departat atat de mult de Natura incat a devenit o Antinatura ( altceva nici n avea ce )

    cind privesti povestea avand ca referinta Civlizatia, Natura pare a fi o lume magica
    atunci cind privesti Civilizatia, stand in Natura, Civilizatia pare si ea magica, dar …mai vrajitoreasca:)), pe motiv de Antinatura

    povestea Artificialului, a Aninaturii, a inceput, pesemne, cu imblinzirea cailor si cu agricultura.
    asa au luat o dorintele la galop, insa alta cale pe care sa ajungi la concluzia ca Natura e Suficienta nu exista, asa ca ea a fost urmata…

    • pe vremurile astea asistam la cel mai cumplit atac asupra Bunului-Simt, asupra Suficientei. pe vremea cind tot ce era de bun simt devine nesimtire, adica pe vremea asta, cind tot ce era nesimtire devine ceva de bun simt, deci pe vremea cind ‘orice’ devine cea de bun-simt, cea care se naste e chiar Nesimtirea.
      pentru ca Nesimtirea sa se nasca e nevoie ca totul, dar totul sa fie varat intr o singura poveste, a Binelui. ( pentru ca in Golul creat, adica pe ‘celalalt taler, sa se poate naste chiar Raul )
      astazi pe planeta totul devine ‘de bun-simt’, iar aceasta stare e propovaduita in mod religios, si nu fara motiv e asa, pentru ca nu i suficient ca Nesimtirea, Raul, sa se nasca, el mai tre sa fie si acoperit de o religie, ca abia asa poate deveni Zeu.
      dupa cum lesne se poate observa totul e minutios pus la cale. pas cu pas, de ai lui Popper, toti. in timp ce unii isi bat capul cu una, cu alta, altii se preocupa …in detaliu, cu nasterea Nesimtirii, a Raului, a Antinaturii, a Antiadevarului, a Minciunii folosindu i pe ceilalti de pe planeta pentru a si atinge scopul, cei drept mai degraba fara ca acestia sa si dea seama ce li se ntimpla, iar asta e posibil pentru ca si Antiintelepciunea lucreaza cu Nonactiuni, atata tot ca ele sint asa exclusiv in modul. in modul, doar, insa ele tind sa fie asa in mod plenar, adica e geu de deslusit intre Intelepciune si Antiintelepciune

      • atunci cind in mod religios se propovaduieste lipsa bunului-simt pe motiv de iubire …tendinta e ca totul sa devina ceva de bun-simt, or in acel moment Nesimirea, care urmeaza sa se nasca, spre echilibrare, devine religie si ea.

        • dincolo de marea resetare, de marea revolutie, se afla metamorfoza, iar asta le papa pe toate celelalte, indiferent cite or mai fi, cu fulgi cu tot.

          • poa sa se dea omu cu timpla de stele,geaba,…tot intre Antinatura si Natura va avea de ales.’

            umanismul, transumanismul
            astea sint singurele doctrine care mai sint disponibile pe planeta si …toate celelalte peste astea doua se vor suprapune,
            iar astea doua se vor suprapune, la rindul lor, peste, evident, Adevar, respctiv Antiadevar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *