Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

O formă a slugărniciei gazetărești: Teama de a fi obiectivă cu Vestul

La finele lui noiembrie 1994, am fost prezent, în calitate de invitat, la un seminar organizat la Paris de Adunarea Națională a Franței sub titlul „Jurnalism și democrație în Europa centrală și orientală: ce rol poate juca Franța?”. Nu de puține ori am denunțat sindromul numit de mine al Provinciei din Est depărtate de Centru. Occidentalii sînt suprinși să constate că noi, românii, facem plecăciuni în fața lor fără ca ei să ne fi cerut asta. Printre formele cele mai mizere ale slugărniciei se numără și teama de a fi obiectivi cu tot ce se întîmplă în Occident. Ar fi normal ca scriind despre realitățile din Vest, inclusiv din America, ținătorii noștri de condei să aibă față de aceste realități poziția critică a presei din Vest față de ele.

Nu se întîmplă așa ceva.
De la jurnaliști pînă la prostituate, tot ce aparține Vestului e subiect de admirație și evident de comparare defavorabilă cu tot ceea ce se întîmplă la noi. Pe vremea comunismului, realitățile din Vest erau caricaturizate prin denigrare. Acum, în postdecembrism, ele sînt exagerate prin elogiere. În schimb realitățile din URSS erau idilizate, în timp ce azi sînt date cu fard cele din Vest.

Așa cum se vede și acum, eu nu am complexul Occidentului. Am scris și scriu despre evenimentele din Vest cu aceeași detașare cu care scriu despre realitățile de la noi. Într-un cuvînt sînt un ziarist occidental cînd scriu despre Occident și nu un ziarist din Provincia de Răsărit a Lumii civilizate care e România. Și am fost așa imediat după decembrie 1989 și nu abia în ultimii ani. Cea mai bună dovadă o reprezintă comentariul publicat de mine în Evenimentul zilei din 3-4 decembrie 1994. Îl republic aici nu numai ca o dovadă a lipsei de complexe avute ca ziarist postdecembrist, dar și pentru că observația că presa de la noi trece cu vederea realitățile din fostele țări surori întru comunism e valabilă și azi.


O pierdere de timp

Împărtășesc o adevărată repulsie față de seminarii, colocvii și simpozioane. Văd în ele o formă snoabă a banalei pălăvrăgeli de cafenea. Stai și bați din gură întruna pînă te iau durerile de cap. Cu toate acestea am acceptat invitația de a participa la seminarul «Jurnalism și democrație în Europa centrală și orientală: ce rol poate juca Franța?», organizat la Paris de Adunarea Națională a Franței. Au cîntărit greu în decizia mea două argumente. Unul a fost credința că seminarul se va bucura de prezența unor redactori șefi și directori de publicații din fosta parte comunistă a Europei. Cu excepția Albaniei, toate celelalte țări din Europa Centrală și de Est erau trecute în program. Mă gîndeam că reuniunea putea fi un bun prilej de a stabili pentru «Evenimentul zilei» legături strînse cu aceste gazete vioaie, înflorite pe solul acoperit pînă nu demult de posomorîtele lanuri ale presei unice. Oricît ar părea de ciudat, în România se cunosc puține lucruri despre realitatea social-politică, economică și morală din țările Europei centrale și de est. Știm aproape totul despre țările occidentale. Nu știm aproape nimic despre țările care traversează o experiență istorică asemănătoare în linii mari cu cea pe care o încearcă România. Cum merge privatizarea în fostele țări surori? În ce stadiu se află agricultura? La ce proporții a ajuns corupția? Cum sunt prețurile? Iată doar cîteva întrebări la care românii ar vrea să afle răspunsuri competente. Răspunsurile pe care nu le pot da decît jurnaliștii, acești «istorici ai clipei», cum îi poreclea Albert Camus. Printr-un schimb de redactori, de publicații și corespondențe cu principalele cotidiane din țările estice, schimb ce putea fi stabilit la Paris, «Evenimentul zilei» își putea asuma misiunea de a ține la curent opinia publică din România cu întîmplările mari și mici din țările răposatului lagăr socialist.

Un alt argument pentru a participa la seminar a fost precizarea pompoasă din capul programului primit de fiecare dintre cei invitați. Potrivit acestei precizări, seminarul urma să se desfășoare sub «înaltul patronaj al domnului Philippe Séguin, președintele Adunării Naționale a Franței». În plan strict formal, Philippe Séguin e un fel de Adrian Năstase al Republicii Franceze. În plan practic însă, deosebirea de ambițiosul nostru politician e ca de la cer la pămînt. Nu numai pentru că Philippe Séguin e președintele Camerei Deputaților unei țări de proporțiile Franței, dar și pentru că domnia sa e o personalitate de talie europeană. Un asemenea înalt personaj – gîndeam – va da reuniunii de la Paris o rezonanță cît de cît mai acătării. Realitatea de la fața locului mi-a contrazis însă violent toate socotelile. Mult trîmbițata manifestare a fost un eveniment de un anonimat izbitor. Presa franceză nu i-a consacrat nici măcar un rînd. Despre canalele de televiziune n-are rost să mai vorbim. Singura cameră de luat vederi pe care am zărit-o pe acolo a fost camera mea. Discuțiile au fost mai mult decît sterile. În a doua lor parte, după dejunul oferit de doamna Nicole Catala, vicepreședintele Adunării Naționale a Franței, ele erau cît pe aici să nu mai poată fi continuate din lipsă de combatanți. O parte a delegațiilor s-au lăsat în brațele unei moțăieli binefăcătoare. O alta au șters-o la cumpărături prin Paris. Directorii și redactorii șef presupuși n-au catadicsit să vină. Excepție făcînd România, publicațiile din țările estice au fost reprezentate de oameni de mîna a doua. Înaltul patron, Philippe Séguin, n-a binevoit să ne arate ilustra-i față.

Psihologii susțin că tot ce e mult strică. O femeie goală, de exemplu, ne oferă o imagine superbă cînd e singură. Mai multe femei goale, oricît de frumoase ar fi ele, dau însă, cînd sunt adunate grămadă, ca niște oi tunse, o impresie neplăcută. Această imagine e de-a dreptul jalnică în clipa cînd femeile sunt niște amărîte. O asemenea impresie mi-a lăsat-o întreg seminarul de la Paris. Ne strînsesem acolo, întruna din sălițele imensei clădiri a Adunării Naționale a Franței, reprezentanții jurnalelor din toate țările Europei centrale și de est. Ne adunasem acolo ca niște rude sărace, venite din provincie cu Personalul, pentru a ne plînge înaltei protectoare, Franța, de problemele politice și economice care ne rod zilele. Iar înalta noastră protectoare, care nici ea nu se simte prea bine, pentru că sora mai mare, America, o tratează cu sictir, ne-a ascultat cu un surîs pe cît de politicos pe atît de indiferent. A existat, totuși, în această bălăceală de lacrimi, proteste și denunțuri estice o satisfacție secretă. Aceea de a-i vedea pe reprezentanții Rusiei mai amărîți decît noi.
O satisfacție prea mică însă pentru a justifica pierderea de timp care a fost seminarul de la Paris!”


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

10 comentarii pentru articolul „O formă a slugărniciei gazetărești: Teama de a fi obiectivă cu Vestul”

  • caderea natiilor s a facut prin despletirea natiilor in superpozitii.
    statul, exprimarea seaca, lipsita de seva, a natiilor, a acaparat, ulterior, ambele pozitii
    deci din natii, care erau trup si suflet, a mai ramas doar trupul

    ulterior trupul, pe motiv de lipsa de suflet, adica statul, a fost pus la indoiala. incepind cu ingerii. care si ei au devenit dupa chipul si asemanarea natiei devenita stat, adica ingeri doar cu trup, deci lipsiti de suflet.

    atunci cind ingerii au cazut, pe natie a luat o dracu’ in mod oficial, ca la carte.
    faptul ca inca nu s a dus dacu’ cu totul e pentru ca unii, mai naintea ‘caderii ingerilor’, au gradinarit natii dincolo de timp. la care ‘dincolo’ ingerii cazuti n au acces. insa intre timp au facut rost de unul, zis si ‘stilul popper’, care poate fi asimilat, la limita cu ‘dincolo de timp’

    statele sint un caz particular a dinamicii ‘ingerilor cazuti’, valabila la orice nivel in Creatie
    niste ingeri au vrut sa devina dumnezei. si le a reusit demersul, pina una alta, pentru ca natiile sint astazi pe mana ‘ingerilor cazuti’. fac ce vor cu ele. pun guverne, dau jos guverne, pun presdinti, dau jos presedinti …dupa cum au chef sau in functie de cum o dau la pace cu alti ingeri cazuti
    mai sint si exceptii, evident…, iar ele se manifesta oriunde in Creatie

    • secularizarea a fost lucratura dracului prin care el a sectionat natia despartid trupul de suflet
      ulterior dracul a facut din statul lipsit de suflet, sec, lipsit de seva, …ce a dorit.
      deci acusica dracul conduce ‘trupuri’ prin interpusii numiti ‘ingeri cazuti’, ca doar sint …dupa chipul si asemanarea lui.

      • in 89 niste ingeri au vrut sa devina dumnezei.
        rezultatul a fost ca din ingeri au devenit brusc ingeri cazuti
        deci aia din 89 se poate numi revolutie, ca vad ca tuturor le e asa drag cuvantul asta ca nu vor sa mai scape de el.
        o revolutie!, insa a ingerilor cazuti care si au dorit sa devina dumnezei

        ’89: Revolutia ‘ingerilor cazuti’

        • ‘caderea natiilor s a facut prin despletirea natiilor in superpozitii.’

          întoarcerea la Rădăcina se face la fel, prin despletire in Superpozitii

  • ‘Am scris și scriu despre evenimentele din Vest cu aceeași detașare cu care scriu despre realitățile de la noi.’

    ati scris …fara oprelisti!

    insa ‘oprelistile’ s au manifestat …de la sine. trusturile de presa care faceau asta, pe vremurile alea, pe vremurile astea numai asta nu fac!

    intre timp ati devenit …una dintre cele citeva exceptii care confirma regula. regula fiind ca pe presa a luat o dracu’, e n simbria lui.

    daca pe vremurile alea tindeati sa fiti o regula, astazi tindeti sa fiti o exceptie.
    multi nici nu mai pricep ce spuneti, atat de spatali pe creier, in mod profesionist, au fost in anii care au trecut din 94 si pina azi

    • ‘regula fiind ca pe presa a luat o dracu’, e n simbria lui.’
      presa, alaturi de servicii, se plimba printre ‘ingerii cazuti’, ca asta sint…

      • presa …ca la carte se mai poate face exclusiv pozitionindu te pe ‘ultimul nivel’
        abia tratand cu egala consideratie… in acelasi fel!, mai poti face presa …pe Ultimul Nivel

        pesemne ca fix daia pe vremurile astea insusi Serviciul de Presa al Creatiei descaleca pacilea. ( ziaristilor acestui serviciu li se mai spune si prooroci, printre care ‘Dumnezeu este Har’ e inaintasul Harului Insusi ) )

        • acuma …daca insusi Harul vine pacilea, acesta fiind un taler, …am putea sa ne nchipuim cum arata celalat taler, pe care Harul il echilibreaza prin prezenta lui
          ( cam asta e masura cu care ar putea fi priceput Antiadevarul: abia Harul il echilibreaza )

  • Evenimentul zilei din 3-4 decembrie 1994.

    deci asta era prin decembrie 1994.
    apele nu erau asezate, pe vremea aia.
    pe vremea asta, ‘evz’ de atunci n ar mai putea exista.
    ar fi matrasit cu fulgi cu tot, dracu’ l ar lua.

    lasate n viata, cum spuneam, sint manifestari mai degraba punctiforme, care nu pot influenta traiectoria pe care stapanii o stabilesc si slugile, cui ii mai pasa ca sint slugi care se dau cu timpla de stele, de multe stele, o implinesc …intocmai si la timp.

  • slugarnicia celor din varful piramidei impune slugarnicie prin definitie si celor de sub ei, chiar daca ea e de forma, la un moment dat
    daca citesti in lungul si in latul presei ca serviciile de securitate ale tarii sint subordonate altor servicii de securitate, deci altor tari, …ce impresie sa ti faci despre ‘securitate’, alta decit ca ea e dupa chipul si asemanarea stapanilor?!
    cea mai josnica forma de slugarnicie intr un stat e slugarnicia serviciilor de securitate. atunci cind aceasta slugarnicie se manifesta s a atins limita.
    ziaristii care se manifesta obiectiv pesemne ca sint lasati in pace pentru a da senzatia unui jurnalism democratic. deci chiar si ei sint folositi.
    si ei sint lasati sa zburde exclusiv pentru faptul ca nu au suficienta forta pentru a influenta in mod fundamental ecuatii de miscare
    orice actiune jurnalistica a acestor ziaristi poate fi ‘corectata’ fara probleme, prin initierea altor actiuni jurnalistice.

    si mai e ceva. si presa e un serviciu de informatii. insa slugarnicia celorlalte servicii de informatii a dus la cotropirea in mod slugarnic a serviciului de informatii numit presa. deci daia nu mai e presa profesionista, pentru ca ea a fost cotropita de celelalte servicii de informatii, bolnave de moarte de slugarnicie, iar boala lor, contagioasa, a pus pe butuci si presa.

    slugarnicia n ar fi fost mare lucru, daca n ar fi fost precedata de tradare. insa si serviciul de informatii numit presa a tradat. e vandut …creca nici ei nu mai stiu ai cui sint…, in final.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *