Marcel Ciolacu: De astăzi, dansul în doi s-a terminat! Decizia ca PSD și PNL să meargă cu propriii candidați la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluția corectă

Tragedia lui Victor Petrini

Pe 6 mai 1993, a avut loc la Sala Palatului premiera filmului Cel mai iubit dintre pămînteni, ecranizare a romanului cu același nume de Marin Preda.
După cum își amintește Șerban Marinescu, regizorul filmului, ideea peliculei i-a venit în 1991, în timpul vizitei făcute cu Ștefan Iordache mie, la sediul Expres Magazin.

La insistențele mele, Trustul Expres obținuse drepturile de autor ale operei lui Marin Preda.
Cum îndeplineam pe lîngă funcția de redactor șef la Expres Magazin și pe cea de consilier literar al Trustului, i-am propus lui Șerban Marinescu, unul din marii noștri regizori, să facă ecranizarea.

Ne-am zbătut ca filmul să găsească un sponsor privat. Toate cele patru studiouri de stat s-au retras din proiect.
După doi ani, filmul era gata. Se născuse una dintre capodoperele cinematografiei noastre.
În Evenimentul din 7 mai 1993, am publicat un comentariu dedicat filmului. Găsesc de cuviință să-l reproduc:

„Aseară, la Sala Palatului, luată cu asalt de mii de spectatori, a avut loc premiera oficială a filmului Cel mai iubit dintre pămînteni. Fără a face excepție de la ceea ce pare a fi, după decembrie 1989, o regulă pentru operele regizorilor de marcă, filmul realizat de Șerban Marinescu plecînd de la romanul lui Marin Preda a stîrnit scandal înaintea acestei ieșiri în lume cu acte în regulă. Într-un fel, obiecțiile, mustrările și protestele formulate pînă acum în presă sînt explicabile. Citit aprig, devorat de sute de mii de cititori, Cel mai iubit dintre pămînteni e un roman extrem de riscant pentru o lectură cinematografică. Orice regizor nu face altceva decît să înfățișeze marelui public propria sa lectură a romanului. Regizorul nu e însă decît unul dintre sute de mii de cititori. Fiecare dintre aceștia își are propria sa lectură. Inevitabil, fiecare dintre cititori va fi nemulțumit că nu regăsește în film felul în care el își imagina personajul, acțiunea, atmosfera. Dacă obiecțiile aduse lecturii cinematografice făcute de Șerban Marinescu sînt explicabile, complet inexplicabile, absurde chiar, sînt violențele cu care unii au îmbrăcat aceste obiecții. Trădare! au strigat Farfurizii și Brînzoveneștii noștri cinematografici. Trădare a romanului lui Marin Preda ! Trădare a spiritului lui Marin Preda !

Toate vaierele și răcnetele, mai mult sau mai puțin critice, s-au bazat pe existența în filmul lui Șerban Marinescu a unor scene tari, șocante pentru nervii spectatorului duios:

Arestarea lui Victor Petrini de către Securitate în momentul de vîrf al unei scene erotice, scena de homosexualism din pușcărie, violarea Matildei.

A fost acuzată, îndeosebi, de-acum celebra scenă de homosexualism din pușcărie, scenă care riscă să creeze în juru-i o întreagă literatură mediocră. Pe multe și diverse tonuri, s-a insinuat că aceste scene au fost introduse de către scenaristul-regizor, sub supravegherea subsemnatului, consilier literar al filmului, din motive comerciale. De aici, deja inevitabila și deja plicticoasa glosare pe seama legăturii dintre film și stilul Evenimentul zilei, dintre așa-zisa cenzurare de către mine a romanului Delirul și așa-zisa falsificare a lui Marin Preda de către Șerban Marinescu. Nimic mai inutil decît întreagă această tevatură. Cine vede filmul fără ură și părtinire nu poate să nu-și dea seama că scenele respective, chiar dacă absente din roman, sînt pe deplin în spiritul operei lui Marin Preda. Asta fără a mai adăuga că, interpretate magistral de cei mai mari actori români ai prezentului, ele se constituie în tot atîtea momente antologice ale artei noastre cinematografice.

Așa cum arătam și în intervenția televizată de sîmbătă după-amiază, tragedia comunismului n-a fost dată de arestarea și condamnarea unor oameni politici ai regimului anterior. Mareșalul Antonescu, Iuliu Maniu, Gheorghe Brătianu, Corneliu Coposu, ca să dăm cîteva exemple, erau totuși niște luptători. Angajați deplin în bătălia politică, ei știau că aceasta te poate duce fie la tron, fie la eșafod. Cînd ai intrat în luptă pentru Putere – pentru că lupta politică e, orice am spune, o luptă pentru putere – îți asumi conștient toate riscurile. În consecință, arestarea și condamnarea, oricît de nedrepte ar fi, nu te pot lovi de moarte. Pentru că dacă ești un adevărat politician, adică un adevărat luptător, ești în orice clipă pregătit pentru un deznodămînt dramatic. Tragedia comunismului a reprezentat-o arestarea și condamnarea unor oameni care n-aveau nici o legătură cu bătălia politică. Altfel spus, a unor oameni care nu erau deloc pregătiți sufletește pentru a face față calvarului reprezentat de arestarea și condamnarea fără nici un temei legal. Pe acești inocenți, arestarea și condamnarea i-au lovit cel mai tare.

Unul dintre acești oameni nevinovați e Victor Petrini, eroul lui Marin Preda. Nu întîmplător marele prozator alege drept un erou al calvarului pe un om inocent. Și nu întîmplător acest inocent e un intelectual. Adică, exact omul cel mai puțin pregătit pentru a face față calvarului : arestarea și condamnarea pe nedrept, coșmarul vieții de închisoare, marginalizarea socială după eliberare.

Impresionant în romanul lui Marin Preda e, așadar, contrastul dintre fragilitatea intelectualului Victor Petrini și duritatea universului în care e aruncat prin arestare. Sesizînd acest contrast, filmul lui Șerban Marinescu îl accentuează pînă la paroxism. Scenele tari, atît de contestate de unii, inclusiv cea de homosexualism, răspund perfect acestei intenții a scenaristului și regizorului. Ele au menirea de a atrage atenția asupra culmilor inimaginabile pe care le-a putut atinge calvarul inocenților în trecutul sistem totalitar.


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

3 comentarii pentru articolul „Tragedia lui Victor Petrini”

  • Domnul Șerban Mihăilescu care a regizat filmul „Cel nai iubit dintre pamanteni” nu e singurul regizor care pune de la el,intamplări care nu s-au petrecut in roman.Recent am vazut pe un canal tv .un film regizat de Cristian Mungiu ,Amintiri din Epoca de aur,partea intaia:Tovarasi frumoasă e viata in care un activist merge intr-un sat să rezolve problema… ..analfebitismului.Primarul comunei spune activistului ca nu au curent in sat desi in film apare un stalp de beton pentru curent si in camp mai apare si unul de inalta tensiune,In finalul filmului ,activistul pleacă din sat.cu o căruta plina de păsări,,ouă,alte produse agricole pe care i le dadusera sătenii ceea ce sugereaza ca desi erau analfabeti trăiau in belsug .Mama mea a fost slugă si afost alfabetizata in anul 1950 In epoca de aur nu mai erau analfabeti .Si eu ,copil de sluga si domnul regizor Mungiu,copil de profesori am terminat o facultate in Epoca de aur

  • Maestre m-ati facut sa revad filmul. Si nu pentru scenele “ eroice”.
    Multumesc.

  • Scena cu pricina din film nu e de „homosexualism”, ci de sodomizare. „Termenul de sodomie nu e sinonim cu orientare homosexuală, ci se referă la o practică sexuală anală și orală” (Wikipedia). In textul din 1993, reluat aici, confuzia sare-n ochi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *