Perioada vieții de liceană din anii 60 a fost pentru mine întâlnirea cu Lumea

Pictoriță, poetă, prozatoare, născută la Cluj in 1949. A copilărit la Brad, Orăștie, Timișoara. Din 1963 locuiește în București. Absolventă a Liceului Mihai Viteazul din București în 1967. Licențiată în Artă Monumentală in 1974. Între 1974 – 1989 a lucrat ca angajată în diverse instituții de stat și private ca proiectant, muzeograf, expert la Oficiul de Expoziții al UAP. Din 1991 cadru didactic la Academia de Artă București. Din 2012, pensionară. Colaborează din 2010 cu Grupul Blaue Stunde din Köln, Germania în cadrul expozițiilor de Artă Video cu filme de un minut. A colaborat cu versuri, proză, grafică, cronici plastice la diverse publicații și edituri.

Pădurea Geogiului, a Sibișelului și apoi a Bradului au fost primele mele spații de clasă. Școala mea adevărată a fost natura. Am crescut mai mult în aer liber deprinzând de timpuriu legile nescrise ale fiecărui anotimp. Trecusem de vârsta primelor întrebări când am înțeles că pe lângă familia mea de acasă mai există o familie mult mai mare și la fel de importantă, al cărei nume nu-l cunoșteam întotdeauna, dar știam că are un chip. Chipul acela – cu frumuseți diferite datorită goanei anotimpurilor și anilor- era de fapt chipul zonei geografice în care eu creșteam, în care se dezvolta și căpăta contur felul meu de a observa, de a gândi, de a cumpăni. Am fost crescută, pe lângă părinți și bunici, de Tușa Lia (Dealul Lia), de Unchiu’ Criș (Crișul Alb), de Nana Pădure (Pădurea Bradului). Nu voi uita niciodată prețioasele învățături deslușite în copilărie pe colinele sau de-a lungul râurilor Țării Moților. Le țin minte ca pe niște tâlcuri ce mi-au fost șoptite la ceas cuvenit, în zori sau în amurg. Când în preajma împlinirii vârstei de treisprezece ani, a trebuit să mă despart de răcoarea Zarandului, ajunsă în sud, vreme de câteva săptămâni bune, tot speram să zăresc pe undeva prin spatele blocurilor Bucureștiului vreun deal asemănător Liei. Urma să revăd Bradul doar în vacanțe, iar revenirea în București o asemuiam cu intrarea într-o zonă slab aerisită. Explicația era simplă – veneam la sfârșit de august din aerul curat și răcoros al Pădurii Bradului într-un oraș încins de arșița Bărăganului. Anii 1963-1967 petrecuți în băncile Liceului Mihai Viteazul, au fost mai degrabă ani preuniversitari decât ani de învățământ mediu. Perioada vieții de liceană din anii 60, considerată “oribilă” de către unii tineri de azi, dar și de către destui din generația mea, a fost pentru mine întâlnirea cu LUMEA! Aveam profesori de rang universitar capabili să ne deschidă nu doar mintea dar mai ales sufletul în fața marilor valori ale Artei, Științei si Culturii Universale. Pe coridoarele și în clasele minunatei noastre școli s-au aflat de-a lungul timpului foști elevi care ulterior au devenit nume importante ale științei, artei și culturii românești: actorul Constantin Nottara, medicul Nicolae Paulescu, poetul Ion Barbu, filosoful Mircea Vulcănescu, baritonul David Ohanesian, actorul Valentin Plătăreanu, regizorul Sergiu Ionescu, regizorul Andrei Zaharia, actrița Ioana Crăciunescu și mulți alții. Am colaborat în acea perioadă cu poezii la publicația liceului, revista Mugurul, sub îngrijirea atentă a dragului nostru Constantin Marinescu, profesor de Limbă și literatură Română care urmărea cu răbdare părintească entuziasmul adolescentin al colectivului revistei. Țin să subliniez faptul că nici o colaborare nu era condiționată de reguli care să implice ideologie sau politizare. Însă selecția era severă, nu erau admise texte siropoase, banale sau lipsite de substanță. Revista Mugurul a pregătit multe talente care ulterior au fost prezente în reviste literare sau chiar în edituri. După absolvirea liceului, devenită de acum studenta Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, la îndemnul profesorului de Estetică și Rector pe atunci al Institutului, Prof. Dr. Gheorghe Achiței, am început să scriu cronici plastice, reportaje și interviuri la revista studențească Amfiteatru. Am publicat apoi versuri în revista Luceafărul, iar in anii 80-90 am citit câteva eseuri pe teme de arte decorative la Radio București. Tot la Radio mi-au fost difuzate câteva schițe umoristice în lectura regretatului mare actor Octavian Cotescu.

Am primit cu bucurie onoarea colaborării la publicația cristoiublog.ro nu doar fiindcă apreciez calitatea de important condeier al actualității așa cum este cunoscut maestrul Ion Cristoiu, ci mai ales fiindcă am ocazia să fiu în preajma unui om dedicat cu toată ființa cauzei adevărului spus fără părtinire. Istoric și scriitor maestrul Ion Cristoiu este un neobosit explorator al evenimentelor importante capabile să declanșeze schimbări în viața de zi cu zi. Este un lucid cronicar al momentului deosebind cu discernământ, cu ochi sigur, ceea ce pare ascuns, de ceea ce chiar este ascuns, ceea ce pare diversiune, de ceea ce chiar este diversiune, ceea ce pare știre de ceea ce cu adevărat poate deveni ȘTIREA. Respectând întotdeauna legile scrise și nescrise ale enunțului, ”Marele Jack” rămâne pentru noi, cei ce avem drept singură armă condeiul, un model de spirit viu și profesionalism.


Articolele autorului:

Evenimentul Păpădiilor

Maestrului Ion Cristoiu îi este recunoscută activitatea de o viață, întâietatea ca istoric, scriitor, gazetar, întemeietor de presă cu adevărat independentă. Cu toate acestea, în mod absolut inexplicabil, personalității domniei ...

Arhiva Afectivă. Despre adrenalină și arta libertății de exprimare în terapia plictisului

Lansată ca manifestare a protestului social pe zidurile caselor și clădirilor de periferie din Țara Căutătorilor de Aur, prin anii 60-70, iată că arta stradală a ajuns si la noi. Trebuie ...

Arhiva Afectivă. Controversatele vieți ale presupușilor sfinți

„La pomul lăudat să nu mergi cu sacul”, se spune. Și se mai spune că oamenii trecuți prin viață cam știu la ce se referă spusa asta. Ei bine, dar ...

Arhiva Afectivă. Despre învățături și răni străvechi

Nu doar citind Noul Testament, aflăm cum s-au adunat grupuri, cum s-a format un fel de a vedea lumea, cum a crescut dorința omului de a se lua de piept ...

Arhiva Afectivă. „Bănuind cum ar fi putut fi ceea ce a fost”, de 2021 de ani tot spune

În Cartea a XX-a din lucrarea sa, „Antichităţi iudaice”, Josephus Flavius, istoric din secolul I, a scris despre moartea lui Iacov, „fratele lui Isus, denumit Hristos“ (Antichităţi iudaice, vol. II, ...

Arhiva Afectivă. Cronicarii cumplitului an 1916, anul când bunicii erau adolescenți

În articolul său, Virgiliu N. Drăghiceanu și Monumentele Istorice, publicat în Revista Monumentelor Istorice,1992, Numarul 2, istoricul Virgiliu Z Teodorescu, evocând figura ilustrului istoric și arheolog, spune:  „O viață de ...

Arhiva afectivă. Cinci zile înainte de Florii

București, aprilie 2021. Singurii care nu uită că oamenii au nevoie si de afecțiune, dar și de vești plăcute, au rămas copacii cu mugurii și florile lor ...

Arhiva Afectivă. Creanga înflorită și creșterea glicemiei 

Am tot amânat și am lăsat abia schițată o povestire intitulată „Utilizatorul”. Îmi imaginam, de fiecare dată, alte și alte elemente de recuzită pentru construirea cât mai grăitoare, cât mai ...

Arhiva Afectivă. Despre romantism, castele și fericirea călătorilor

„Povestirea care urmează nu este fantastică, este doar romanescă. Trebuie, oare, având în vedere caracterul ei neverosimil, să tragem de aici concluzia că nu este adevărată? Ar fi o eroare ...

Arhiva Afectivă. Știri pe scurt din secole trecute

Licitații pentru ocuparea tronului Între 1581 şi 1583 a avut loc cea mai mare înfruntare financiară pentru cumpărarea unei domnii de până atunci. Conform unor calcule făcute de către ambasadorul ...

Arhiva Afectivă. Boierii cei de toate zilele

Într-un foarte documentat studiu intitulat Boierii sunt oameni fără carte și foarte închipuiți. Relatările unui genovez despre starea elitei valahe pe la anul 1584, regretatul Conf. univ. dr. Octavian Tătar (1957-2016), ...

Arhiva Afectivă. De-ale fetelor

— Zamfirescu Ramona a împlinit douăzeci și trei de ani săptămâna trecută și nici măcar nu a postat un sticker, un cuvânt acolo, ceva, o prăjitură. Ce-o fi cu ea? ...